• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404092416006
  • منبع : نمایندگی اصفهان

اصپاک به قله عملکرد مدیریت پسماند اصفهان رسید

ایسنا/اصفهان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از ثبت ۴۳ هزار اشتراک فعال در سامانه هوشمند «اصپاک» خبر داد و گفت: این سامانه سال آینده بیش از دو برابر توسعه می‌یابد.

غلامرضا ساکتی پروژه اصپاک را یکی از محورهای شاخص عملکرد این سازمان در بسته پرواز مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: این سامانه با رویکرد هوشمندسازی فرایند جمع‌آوری پسماند و توسعه ارتباط مستقیم با شهروندان طراحی شده و هم‌اکنون ۴۳ هزار مشترک فعال دارد که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با رشد بیش از دوبرابری، دامنه پوشش آن به‌طور محسوسی گسترش یابد.

وی اظهار کرد: سامانه اصپاک در کنار سازوکارهای سنتی جمع‌آوری پسماند، امکان دریافت مستقیم پسماند از در منازل و فعالیت ایستگاه‌های دریافت پسماند خشک را فراهم کرده است. این مدل هوشمند با کاهش ترددهای غیرضروری، بهینه‌سازی هزینه‌ها و ارتقای مدیریت منابع، زمینه گذار تدریجی از نظام سنتی به الگوی دیجیتال و کارآمد جمع‌آوری پسماند را فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: از مهم‌ترین دستاوردهای اصپاک، طراحی نظام انگیزشی و هدیه‌دهی به خانوارهایی است که پسماند خشک خود را از طریق این سامانه تحویل می‌دهند. این رویکرد ضمن افزایش مشارکت عمومی، ارزش اجتماعی رفتار مسئولانه شهروندان را به رسمیت می‌شناسد و به نهادینه‌سازی فرهنگ مشارکت در مدیریت پسماند شهری کمک می‌کند.

ساکتی با اشاره به آثار زیست‌محیطی این سامانه گفت: تفکیک و جمع‌آوری هدفمند پسماند خشک و هدایت آن به صنایع تبدیلی، موجب ارتقای ارزش افزوده پسماند شده و سرانه تولید پسماند هر خانوار را به حدود ۴۷۱ گرم در روز کاهش داده است. این اقدام به‌صورت مستقیم هزینه‌های حمل‌ونقل، پردازش و مدیریت زیست‌محیطی را کاهش داده و در بهینه‌سازی مصرف منابع اولیه و کاهش آلودگی نقش مؤثری ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، وی با اشاره به توسعه خدمات جانبی اصپاک اظهار کرد: ارائه بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی از دیگر قابلیت‌های این سامانه است که تاکنون حدود هفت تا ۱۰ هزار واحد مسکونی را تحت پوشش قرار داده و سقف تعهدات بیمه‌ای نیز از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به دو میلیارد تومان افزایش یافته است، همچنین امکاناتی نظیر خرید گل از فروشگاه‌ها، کمک به خیریه‌ها و ارائه تخفیف‌های ویژه در سامانه پیش‌بینی شده که براساس نظرسنجی‌های شهروندی به‌روزرسانی و توسعه می‌یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در پایان تأکید کرد: تجربه اصپاک نشان می‌دهد بهره‌گیری هدفمند از فناوری‌های هوشمند، علاوه بر ارتقای بهره‌وری در جمع‌آوری پسماند، می‌تواند مشارکت شهروندان، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ارزش‌های عمومی را تقویت کند و مسیر تحقق توسعه پایدار در مدیریت شهری و حفاظت از محیط زیست را هموار سازد؛ الگویی که قابلیت تعمیم به سایر شهرها را دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha