• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404022215592
  • خبرنگار : 50061

نماینده مجمع ملی فعالان جمعیت در قزوین:

نظارت بر اجرای قانون، مشکل اصلی قانون جوانی جمعیت است

نظارت بر اجرای قانون، مشکل اصلی قانون جوانی جمعیت است

ایسنا/قزوین نماینده مجمع ملی فعالان جمعیت در استان قزوین گفت: مشکل اصلی در قانون جوانی جمعیت، عدم نظارت بر اجرای این قانون است؛ مجلس قانونِ ضعیفی را تصویب کرده است، اما این قانون ضعیف بهتر از بی‌قانونی است زیرا بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار، بعد از تصویب این قانون فرزندخواهی و فرزندآوری در کشور رشد داشته است.

زهرا نجاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در موضوع جمعیت با دو مسئله فرهنگی و اقتصادی روبه‌رو هستیم، آن‌ها که نگاه اقتصادی دارند می‌گویند مشکلات اقتصادی باعث می‌شود مردم تمایلی برای فرزندآوری نداشته باشند که این موضوع بی‌تأثیر هم نیست ولی اینکه مردم در کشوری که وضعیت نامناسب اقتصادی دارد فرزند نمی‌آورند باور اشتباهی است.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه در اطرافیان و افراد تحصیلکرده می‌بینیم، در دنیا اثبات شده است که افراد ثروتمند و تحصیلکرده علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند بنابراین بحث اقتصادی شبهه بوده و مردم فکر می‌کنند مشکلات اقتصادی موجب کاهش فرزندآوری شده است.

نماینده مجمع ملی فعالان جمعیت قزوین بیان کرد: آنچه می‌بینیم دو گروه تمایلی به فرزندآوری ندارند، گروهی که مشکلات اقتصادی دارند و گروه دیگر نیز ثروتمندان جامعه هستند. مشکلات اقتصادی به قشری از جامعه مانند کارگران، فشار وارد می‌کند برای همین آنان از فرزندآوری سر باز می‌زنند و یا کمتر فرزند می‌آورند، افراد ثروتمند نیز به‌دلیل رفاهی که دارند تمایلی به فرزندآوری ندارند.

وی خاطرنشان کرد: قبلاً افراد با وضعیت نامناسب اقتصادی، توکل بالایی داشتند و با قناعت اقدام به فرزندآوری می‌کردند اما امروزه مسائل اقتصادی روی فرزندآوری آنان تأثیر گذاشته است، بنابراین نتیجه می‌گیریم قشر متوسط جامعه به فرزندآوری تمایل دارند.

از فرزندخواهی تا فرزندآوری

نجاری بیان کرد: متأسفانه در بحث فرهنگی خانواده‌ها به‌دلیل وجود شبهات، فرزندآوری ندارند و تا زمانی که به این شبهات پاسخ داده نشود خانواده‌ها برای فرزندآوری ترغیب نخواهند شد. بر اساس نظرسنجی‌ها فرزندخواهی در ایرانی‌ها بیش از سه فرزند است اما فرزندآوری بین یک و دو فرزند است که باید از این داده‌های موجود استفاده کرده و با برنامه فرهنگی، اقتصادی، کمک رسانه‌ها، فعالان فرهنگی و تبلیغی فرزندآوری به فرزندخواهی برسد. این اتفاق با پاسخ دادن به شبهات و تبیین ممکن خواهد بود بنابراین هر کس در جایگاهی که دارد باید به این امر بپردازد.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از فرهنگ سازی مردمی اظهار کرد: در قزوین صاحب یک سوپرمارکت به کودکان یک شکلات هدیه می‌دهد و از آنان می‌پرسد که خواهر و بردار دارند یا خیر، برای خواهر و برادر آن کودک شکلات می‌دهد و می‌گوید اگر به مامان و بابا بگویی یک خواهر یا برادر دیگر بیاروند به تو چهار تا شکلات می‌دهم؛ این سوپرمارکت به اندازه توان خودش برای فرزندآوری تلاش می‌کند.

دبیر مجمع فعالان جمعیت جبهه فرهنگی قزوین بیان کرد: یک راننده تاکسی هم در قزوین از بچه‌های زیر هفت سال کرایه نمی‌گیرد و می‌گوید برای تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری و به‌دلیل مشکلات اقتصادی موجود کرایه دریافت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: خانم‌های خانه‌دار، معلمان، خبرنگاران، کارمندان و هر کس در هر شغلی که دارد باید برای جوانی جمعیت تلاش کند. پنجره جمعیتی یک بحران بوده و در حال بسته شدن است اما در این بازه زمانی ۱۰ ساله برای به نتیجه رسیدن باید تلاش کنیم و تلاش پس از ۱۰ سال بی‌فایده خواهد بود.

نجاری در پایان گفت: جمعیت دهه ۶۰ دو برابر دهه ۷۰ است، بسیاری از دهه هفتادی‌ها ازدواج نکردند و بسیاری از آنان اعتقادی به ازدواج ندارند و تحصیل و کار برایشان اولویت دارد برای همین باید روی جوانان دهه ۶۰ سرمایه‌گذاری کنیم و آنانی که ازدواج کردند باید برای فرزندآوری اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha