• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1404022316721
  • خبرنگار : 50175

معاون استاندار لرستان:

آموزش‌های مهارتی علمی و کاربردی زیربنای توسعه پایدار است

آموزش‌های مهارتی علمی و کاربردی زیربنای توسعه پایدار است

ایسنا/لرستان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان گفت: آموزش‌های مهارتی علمی و کاربردی سنگ بنا و زیربنای توسعه پایدار هر جامعه‌ای است که در اندیشه پیشرفت و ترقی است.

سعید پورعلی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت) در مراسم تجلیل از مدرسان برگزیده دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان، اظهار کرد: این دانشگاه به‌عنوان یکی از ارکان مهم نظام آموزش عالی کشور، نقش اساسی در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص دارد.

وی بیان کرد: امروز دیگر نمی‌توانیم توسعه را صرفا در ساخت و سازهای فیزیکی یا رشد اقتصادی خلاصه کنیم، توسعه واقعی زمانی است که نیروی انسانی ماهر، خلاق و کارآمد پرورش داده شود تا با تکیه بر آن، چرخ‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان و کشور به حرکت درآید.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: لرستان با برخورداری از ظرفیت‌های غنی معدنی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری نیازمند نیروهای متخصصی است که بتوانند این ظرفیت‌ها را به ثروت و پیشرفت تبدیل کنند. دانشگاه علمی کاربردی با پیشرو بودن در تربیت نیروی انسانی مهارت‌محور، نقش مهمی در پیشبرد این هدف بر دوش دارد.

پورعلی بیان کرد: براساس اسناد بالادستی به‌ویژه آمایش ملی و استانی و همچنین سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال، دانشگاه جامع علمی کاربردی باید با تمرکز بر ظرفیت‌های اشتغال، نقش کلیدی در تحقق اهداف اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی بر توسعه آموزش‌های مهارتی و کاهش فاصله میان آموزش و بازار کار تاکید شده است، گفت: هدفی که دانشگاه علمی کاربردی به‌طور مستقیم به آن‌ها می‌پردازد، در مقاطع آموزش عالی یکی از دغدغه‌ها شکل‌گرفته فاصله گرفتن آموزش با نیازهای بازار است.

او اظهار کرد: آموزش و دانشگاه علمی کاربردی از قالب‌های رسمی دانشگاه‌های کشور خارج شده و این فضا را منعطف‌تر کرده، این مهم باعث شده است یکسری آموزش‌های منطبق بر نیاز بازار کار عرضه شود، ضمن اینکه به آموزش‌های عملی دانشجویان فضا داده است.

پورعلی بیان کرد: نظام جذب دانشگاه علمی کاربردی، نظامی متفاوت با سایر دانشگاه‌ها است که مدیریت آن می‌تواند برعهده بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی کشور باشد، پیشرو بودن در آموزش‌های مهارتی و کاربردی، مکمل و هم‌افزا بودن با دیگر نهادهای آموزش عالی، تمرکز بر نیازهای محلی و ایجاد ارتباط با صنعت، تراز متفاوتی به این دانشگاه بخشیده و با تمرکزی که ایجاد کرده است، می‌تواند نقش مهمتر و بنیادی‌تری در توسعه کشور و استان‌ها ایجاد کند.

او با بیان اینکه اساتید فقط انتقال‌دهنده دانش در این بستر نیستند، بلکه معماران آینده استان هستند، گفت: هر دانشجوی مهارت‌آموزی که پرورش می‌یابد، همچون بذری است که در خاک حاصلخیز استان کاشته می‌شود و ثمره آن باید رونق اقتصادی، کاهش بیکاری، افزایش درآمد سرانه ساکنان و تقویت جایگاه لرستان در نظام تقسیم کار کشور باشد.

معاون استاندار لرستان اظهار کرد: دانشگاه فقط نهاد آموزش نیست، بلکه باید بتواند پیش از آموزش، راه‌حل‌یاب باشد تا زندگی روان‌تر و خدمات قابل دسترس‌تر و راحت‌تر به جامعه مخاطب عرضه شود. بنابراین دانشگاه اگر می‌خواهد شأن خود را در نظام اجرایی کشور بیابد باید بتواند ضمن مسأله‌شناسی، برای ارائه راه حل‌ها در حوزه سیاست‌گذاری نقش موثری ایفا کند.

پورعلی افزود: سیاست استانداری لرستان با همکاری دستگاه‌های اجرایی، تقویت نهادهای مهارت‌آموز است و بر همین اساس باید به آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی بهای بیشتری دهیم.

پذیرش ۳۹۲ دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی لرستان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان نیز در ادامه این مراسم، از پذیرش ۳۹۲ دانشجوی جدید در ۲۸ کد رشته با تضمین اشتغال در این واحد خبر داد و گفت: استاد نه‌تنها یک معلم و مربی، بلکه الگویی برای دانشجویان است که با دانش و تجربه خود، یک نسل را برای ورود به عرصه کار و زندگی آماده می‌کند. به همین دلیل نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور دارد.

محمدرضا جعفری بیان کرد: آموزش‌های مهارتی و فناوری، بنیانی برای توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، ثروت‌آفرینی و توسعه پایدار به‌شمار می‌روند که دانشگاه جامع علمی و کاربردی به‌عنوان یکی از ارکان نظام آموزش عالی کشور، نقش مهمی در راستای تربیت و آموزش نیروی ماهر کارآفرین متناسب با نیازهای جامعه، صنعت و بازار کار دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با اشاره به سیاست‌های محوری دانشگاه، اظهار کرد: اگر دانشگاه‌ها و اساتید بر مبنای این سیاست‌ها برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشند در آینده نزدیک، شاهد اثرگذاری بیش از پیش این دانشگاه در جامعه خواهیم بود. در این راستا سند آمایش آموزش‌های عالی علمی و کاربردی در لرستان تدوین شد. این سند براساس اسناد بالادستی از جمله آمایش سرزمینی، جامع علمی کشور، توسعه راه هوش مصنوعی و برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه استان در افق پنج ساله تدوین شده و مهر ۱۴۰۴ مبنای پذیرش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ماهیت آموزش‌های علمی و کابردی نشأت‌گرفته از نیازهای بازار کار و تحولات شغلی است. بنابراین باید روزآمدی آنها به‌عنوان یک اصل در دانشگاه مورد توجه باشد. در این راستا، مهر امسال ۳۰ برنامه درسی جدید در ۱۷ مرکز آموزش علمی و کاربردی لرستان ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان افزود: دو مرکز با تضمین اشتغال ۱۰۰ درصدی و مرکز جمعیت هلال احمر با تضمین ۷۰ درصدی در دفترچه پذیرش قرار خواهند گرفت.

جعفری گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ مدرس در دانشگاه های جامع علمی کاربردی استان مشغول خدمت هستند که انتظار می‌رود برنامه راهبردی و عملیاتی ابلاغ‌شده با استفاده از ظرفیت مدرسان دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا تربیت نیروی انسانی کارآفرین در راستای توسعه لرستان محقق شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود با ارائه آموزش‌های هدفمند منطبق بر نیاز بازار کار، در ارتقای زیست‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی به استان کمک شود.

۸۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی وارد بازار می‌شوند

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز در این مراسم گفت: بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموختگان علمی کاربردی وارد بازار کار می‌شوند و دانش‌آموخته این مرکز دغدغه اشتغال ندارند.

سید فردین تقی‌زاده با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی با هدف تربیت نیروی متخصص و ماهر البته با کمک بخش خصوصی است، بیان کرد: وزارت علوم بخشی را به‌عنوان ارتباط با صنعت ایجاد کرده، در حالی که دانشگاه جامع، در کنار صنعت است.

وی اظهار کرد: مدرسان با انتظاراتی که از آنها داریم، متناسب نیستند، پیگیری شده است که اعطای پایه به اساتید براساس ارزشیابی آموزشی باشد و مراکزی که از اساتید با سابقه استفاده کنند، امتیاز خواهند داشت.

او ادامه داد: طرح «آباد» برای اشتغال دانش‌‎آموختگان دانشگاه‌ها تدوین شده است تا با گذراندن یک یا دو دوره کوتاه‌مدت مهارت تخصصی، توانمندی لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند. براساس این طرح، دانشجویان دانش‌آموخته می‌توانند با طی یک دوره مهارت‌آموزی شش‌ماهه وارد کسب و کارهای خاص شوند.

معاون دانشگاه علمی کاربردی گفت: «آباد» می‌تواند یک طرح موفق‌ برای ایجاد اشتغال و افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاه باشد. این طرح ‌با ایجاد فضای تعاملی بین ظرفیت‌های زیر نظام آموزش عالی نظری و مهارتی به‌دنبال مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان و دانشجویان است و اجرای آن منجر به افزایش مهارت‌های تخصصی در کنار کسب دانش نظری و کمک به دستیابی سریع ‌و کم‌هزینه‌تر به بازار کار می‌شود.

تقی زاده بیان کرد: مهمترین ویژگی طرح «آباد» اجرای آن در محیط واقعی کار توسط مدرسان تراز اول و خبره است. در این طرح، نیازهای بازار کار و رشته‌های تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموختگان مورد توجه قرار گرفته و پودمان‌های تکمیلی تخصصی اشتغال‌محور متناسب با نیاز آن‌ها طراحی و اجرا شده است.

وی اظهار کرد: این برنامه به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده که با توجه به امکانات مراکز آموزش علمی کاربردی و ایجاد مراکز مهارتی جوار دانشگاه، محیط کار واقعی برای علاقه‌مندان فراهم می‌شود.

معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: سال گذشته ۴۰۰ دانشجوی دختر و پسر شاهد و ایثارگر در دوره‌های مهارت‌آموزی ۳۶ کارگاه آموزشی شرکت کردند و وارد بازار شدند. در این راستا، ایجاد بازارچه مجازی برای فروش محصولات این دانشجویان پیشنهاد شده است.

در این مراسم، ۶۰ مدرس برگزیده مراکز آموزش علمی لرستان و پنج مدرس برگزیده کشوری از این استان در سال ۱۴۰۳ تجلیل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha