• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1404023021463
  • خبرنگار : 71931

نخستین پرواز یک هواپیما با پروانه‌های درون بال

نخستین پرواز یک هواپیما با پروانه‌های درون بال

شرکت «هورایزن ایرکرفت»(Horizon Aircraft) با دستیابی به پروازی پایدار با تکیه بر بال و با استفاده از طراحی پروانه‌های درون بال با نمونه اولیه‌ای موسوم به «Cavorite X7» تاریخ‌ساز شد.

به گزارش ایسنا، این هواپیما تبدیل به اولین هواپیمای «الکتریکی عمودپرواز»(eVTOL) شد که با این فناوری به پرواز درآمد. نکته قابل توجه این است که این هواپیما به عنوان یک هواپیمای معمولی طراحی شده است که قابلیت برخاست و فرود عمودی مانند هلیکوپتر را دارد.

به نقل از نیواطلس، این سامانه با داشتن 14 فن یا پروانه تعبیه شده داخل بال‌ها کار می‌کند. پنج پروانه در هر بال اصلی و یک جفت در هر بالَک جلویی قرار دارد.

این شرکت یک مکانیسم هوشمندانه و ثبت شده طراحی کرده است که به سطوح بال اجازه می‌دهد برای بلند شدن عمودی از طریق فن‌های باتری‌دار باز شوند و با انتقال «Cavorite X7» رو به جلو با بال، بسته شوند. در این حالت هواپیما با یک موتور توربین گازی و پروانه رانشی عقبی به پرواز ادامه می‌دهد.

با استفاده از این سامانه، توربین‌ها همچنان سامانه فن پرمصرف را در طول پرواز شارژ می‌کنند و در هنگام رسیدن به مقصد، باتری کاملی در اختیار خواهید داشت.

یکی از نکات مهم این است که توانایی شارژ در حین پرواز به معنای برگشت سریع‌تر است. این قابلیت چه در ماموریت‌های نجات و چه در جابجایی افراد در سراسر شهر و بازگشت آنها سودمند است.

باتری‌های پر در مقصد به شما این امکان را می‌دهند که به طور معمول در هر جایی که یک بال با طول 15 متر و بدنه با طول 11/6متر جا شود، فرود بیایید. 

این هواپیما می‌تواند در بیشتر سکوهای «H1» تا «H3» مانند ناو هواپیمابر، سقف بیمارستان‌ها و پیست اسکی فرود بیاید. تنها شرط لازم، فراهم بودن فضای کافی در محدوده فرود و رعایت محدودیت وزنی سکو است.

نخستین پرواز یک هواپیما با پروانه‌های درون بال

هواپیما «Cavorite X7»  نام خود را از ماده ضد جاذبه خیالی در کتاب «اولین مردان در ماه»(The First Men in the Moon) اثر «اچ. جی. ولز»(H. G. Wells) گرفته است.

این هواپیما با حداکثر وزن ناخالص 2500 کیلوگرم برای حمل شش مسافر به همراه یک خلبان طراحی شده است و می‌تواند تا 680 کیلوگرم بار را برای برخاست عمودی یا 815 کیلوگرم را برای بلند شدن از باند فرودگاه حمل کند.

 این هواپیما می‌تواند به عنوان یک هواپیمای معمولی عمل کند. این هواپیما همچنین قادر به تحمل تمام شرایط آب و هوایی مانند یخبندان است. 

 برخلاف اکثر تاکسی‌های پرنده، هواپیمای «Cavorite X7» برای عملکرد بهینه در سرعت و نمسافت طولانی ساخته شده است.

شرکت سازنده این هواپیما می‌گوید: این هواپیما برای سرعت 463 کیلومتر در ساعت با برد 800 کیلومتر مناسب خواهد بود. این سرعت حدود پنج برابر بیشتر از رقبای دیگر آن است.

نخستین پرواز یک هواپیما با پروانه‌های درون بال

چرا فن‌ها در بال‌ها قرار دارند؟

«براندون رابینسون»(Brandon Robinson) مدیرعامل این شرکت و خلبان سابق «جنگنده F-18» نیروی هوایی آمریکا می‌گوید: ما می‌خواستیم یک هواپیمای معمولی را برداریم و زیاد در آن دست نبریم. این هواپیما باید در اسرع وقت به حالت بال‌بَرِ معمولی خود برمی‌گشت. وقتی بلند شدن یک بالگرد را تماشا می‌کنید، متوجه می‌شوید که آنها 150 متر به صورت عمودی بالا نمی‌روند، بلکه خیلی سریع به حرکت رو به جلو تغییر می‌کنند.

نخستین پرواز یک هواپیما با پروانه‌های درون بال

استفاده از بال‌ها برای بلند کردن هواپیما در هنگام حرکت رو به جلو بسیار کارآمدتر از استفاده از فن‌ها یا پروانه‌هاست. طراحی بال رو به جلو، کنترل هواپیما را در سرعت‌های پایین بهبود می‌بخشد که برای انتقال از حالت شناور به حالت پرواز با بال بسیار مهم است.

این هواپیما به دلیل طراحی خاص خود، دارای قابلیت «برخاست و فرود کوتاه»(STOL) است. یک باند فرودگاه به طول 305 متر می‌تواند برای فرود «Cavorite X7» کافی باشد. این موضوع، می‌تواند آن را تبدیل به محبوب‌ترین هواپیمای جهان کند.

سامانه 14 پروانه‌ای این هواپیما از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است و طراحی آن به صورت بخش‌بندی شده انجام شده است.

این هواپیمای بدون سرنشین توانسته با 30 درصد فن‌های خاموش نیز به پرواز درآید. هر فن از نظر الکتریکی، حرارتی و مکانیکی ایزوله شده است، این یعنی از کار افتادن یک فن موجب از کار افتادن کل هواپیما نمی‌شود. همچنین فن‌های الکتریکی برای عملیات شهری بسیار کم صداتر هستند.

این شرکت در وب‌سایت خود اعلام کرده است که هواپیمای «Cavorite X7» با پیشرفت و بهبود فناوری باتری می‌تواند کاملاً برقی شود.

«رابینسون» گفت: از منظر صدور گواهینامه، چیزی که من در مورد طراحی خود دوست دارم این است که می‌توانیم با کارشناسان «اداره فدرال هوانوردی»(FAA) صحبت کنیم و بگوییم که این یک هواپیمای معمولی است. هرگز نیازی نیست عمودپرواز باشد. بخش عمودپرواز این هواپیما فقط یک لایه ایمنی اضافی و خودکار است. اگر سرعت شما خیلی کم شود، به جای اینکه هواپیما دچار سانحه شود، بال‌ها باز می‌شوند و هواپیما معلق می‌ماند در نتیجه همه چیز در امان می‌ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha