جبارعلی ذاکری سوم خرداد، در آئین افتتاح این پروژه با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث کمربندی (واریانت) سالار ـ شادمهر به طول ۲۹ کیلومتر که در سال ۱۳۹۶ آغاز شده است، گفت: از جمله مزایای بهرهبرداری از این طرح، صرفهجویی در مصرف سوخت به دلیل کاهش مدت زمان توقف ناوگان ریلی و قطارها، کاهش سیر حمل بار از معادن سنگان به مقصد کارخانههای فولاد و بنادر جنوبی کشور و همچنین تسهیل در سیر روان و در نهایت ارتقای ایمنی سیر قطارها است.
مدیرعامل راهآهن کشور ادامه داد: کاهش ترافیک و بهبود عملکرد ایستگاه تربتحیدریه، کاهش مدت سیر قطارها از ایستگاه سالار به ایستگاه شادمهر به مدت ۴ ساعت، بهرهوری مناسب دیزلها، حذف توقف و مانور قطارها در ایستگاه تربتحیدریه، کاهش ۲۰ کیلومتری مسیر سالار به شادمهر، افزایش قابلیت حمل بار ریلی و در نتیجه کاهش سوانح از دیگر مزایای این کمربند ریلی است.
وی به مشخصات فنی و اجرایی این پروژه اشاره کرد و افزود: این پروژه شامل دو خط زیرسازی و یک خط روسازی است که شامل ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی، ۳۵ هزار و ۶۰۰ مترمکعب بتن ریزی، ۶۷۶۵ مترمربع احداث پل و آبرو، توسعه ایستگاههای سالار و شادمهر و ارتقای علائم بوده که درمجموع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
مدیرعامل راهآهن کشور اظهار کرد: این پروژه در راستای سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صنعت حملونقل ریلی انجام گرفته است که سهم راهآهن در جابجایی بار از ۱۰ به ۳۰ درصد کل حمل و نقل کشور و در جابجایی مسافر از ۴ درصد به ۱۸ درصد در افق ۱۴۰۴ و در سند چشم انداز ۲۰ ساله دیده شده است.
افتتاح خط ریلی جدید به نفع توسعه شرق کشور است
محسن زنگنه نماینده مردم تربتحیدریه در مجلس شورای اسلامی در این آئین گفت: با افتتاح یک مسیر ریلی ۲۹ کیلومتری، تحولات قابل توجهی در شبکه حمل و نقل ریلی شرق کشور رقم خورد.
وی افزود: این مسیر علاوه بر کاهش مخاطرات مرتبط با توقف قطارهای باری در ایستگاه تربتحیدریه، موجب بهبود ایمنی، افزایش بهرهوری و کاهش انتقال فرآوردههای نفتی از جادهها خواهد شد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخشی از منابع حاصل از فروش نفت در حوزه ریلی سرمایهگذاری شده است و اقدامات جدید در حوزه حمل و نقل ریلی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس مورد توجه قرار گرفته است و تلاشها برای تقویت این زیرساختها ادامه دارد، چراکه رشد زیرساختهای ریلی در نقاط مختلف کشور، منافعی ملی را در پی خواهد داشت.
پروژه احداث واریانت (کمربندی راهآهن) سالار - شادمهر با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، با حضور معاون وزیر و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی و منطقهای تربتحیدریه به بهرهبرداری رسید.
انتهای پیام
نظرات