علی باقر طاهر نیا، چهارشنبه هفتم خرداد، در نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه، با اشاره به تاریخچه شکلگیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: سال ۱۳۵۹ به دستور امام راحل ستاد انقلاب فرهنگی برای ساماندهی حوزه فرهنگ و دانش کشور و برنامهریزی در این دو حوزه شکل گرفت و سال ۱۳۶۳ این ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد.
وی تاکید کرد: این شورا جایگاه سیاستگذاری کلان و تصویرسازی از آینده مطلوب با افق نگری و افق نگاری برای دستگاههای مختلف فرهنگی را دنبال میکند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تدوین سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: این سند طبق دستور مقام معظم رهبری تهیه و تدوین شد که عدم مداخله در حوزه اختیارات دستگاههای اجرایی و ایجاد تضمین لازم برای کار سیستمی، شبکهای و نظامند از جمله نقاط اتکای این سند است.
وی اضافه کرد: در این سند تأکید شده شورا باید به گونهای عمل کند که تداخل مسئولیت با سایر دستگاههای اجرایی بوجود نیاید و جایگاه سیاستگذاری آن با سیاستها و ماموریتهای این دستگاهها تزاحم پیدا نکند.
طاهرنیا در ادامه به وجود حدود ۱۰۱ شورای عالی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله معدود شوراهایی است که سه رئیس قوه در آن حضور دارند که این نشان دهنده جایگاه آن است.
وی با بیان اینکه این شورا قرارگاه مرکزی فرهنگ کشور است، اظهار کرد: در این شورا حوزههای مختلف فرهنگی به شکل ستادهایی فعال هستند که یکی از آنها حوزه علم و فناوری است.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از ترسیم یک مأموریت چهارساله برای ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی خبرداد و گفت: در چهار سال پیش رو روی سه ماموریت شامل «آمایش آموزش عالی، مأموریت گرایی، مسئله محوری و تامین مالی»، «رشد، توسعه، نگهداشت و چرخش نخبگان از شناسایی تا بکارگیری آنها» و «حکمرانی علم و فناوری» تمرکز خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجموعهای از نهادهای علمی، پژوهشی، دانشگاهها و موسسات آموزشی را در برمیگیرد.
طاهرنیا درباره طرح سند آمایش آموزش عالی نیز گفت: آمایش آموزش عالی در ذیل سند آمایش سرزمینی به عنوان بازآرایی ظرفیتهای علم و فناوری کشور یک ضرورت عقلایی است و مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.
وی با بیان اینکه اسفند سال ۱۳۹۴ نسخه پیشنهادی سند آمایش آموزش عالی توسط وزارت علوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد، اعلام کرد: در طول ۱۰ سال گذشته اقداماتی در حوزه این سند انجام شده، اما کافی نبودهاست، لذا سند آمایش همچنان مسئله روی میز آموزش عالی کشور است.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه وزارت علوم باید آمایش آموزش عالی را منطقهای اجرایی کند، افزود: بعلاوه، این وزارتخانه باید طرح خود را برای مأموریتگرایی دانشگاهها ارائه دهد، به این معنا که برای مثال ماموریت خاص دانشگاه رازی را در حوزه ریزگردها تعریف کند.
وی یادآورشد: این طرح به بازآرایی ظرفیتها و استفاده بهینه از آنها کمک خواهد کرد و به معنای حذف و محو برخی دانشگاهها نیست.
طاهرنیا در بخش دیگری از سخنانش به شکل گیری هیاتهای اندیشه ورز علم و فناوری استانی اشاره کرد و گفت: از این هیاتها انتظار میرود که آنچه را که برای کشور و استانشان مفید است را در حوزه علم و فناوری به ما منعکس کنند.
وی تأکید کرد: بعلاوه نخبگان استانی در طرح روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور همکاری و مشارکت داشته باشند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هیاتهای اندیشه ورز استانی باید برای تهیه برش استانی سند روزآمدسازی شده نقشه جامع علمی کشور آماده شوند.
انتهای پیام
نظرات