محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش کشور امروز ۸ خرداد ضمن بازدید از مراکز آزمون نهایی در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان قم اظهار کرد: سند تحول بنیادین بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان تأکید میکند و تمامی فعالیتها از جمله برگزاری امتحانات باید به این امر مهم کمک کند. برگزاری امتحانات شایستگیهای دانش آموزان برای نیل به اهداف یادگیری را اندازه گیری خواهد کرد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: ارزشیابی زمانی میتواند موفق باشد که اهداف یادگیری را مد نظر قرار دهد چرا که اصالت با هدف یادگیری است و نه محتوای کتاب. میزان موفقیت دانش آموزان در دستیابی به اهداف یادگیری به ما نشان میدهد چه چیزی باعث شده است تا دانش آموزان نتوانند به این اهداف دست یابند.
وی گفت: از طریق برگزاری امتحانات و سنجش دستیابی دانش آموزان به اهداف یادگیری میتوان نیاز سنجی درستی را به عمل آورد و آنچه که باید توسط معلم و مدرسه برای ارتقا و رشد یادگیری صورت گیرد اعم از به کارگیری شیوههای درست انتقال مفاهیم انجام گیرد.
زارعی با اشاره به کیفیت سؤالات آزمونهای نهایی تصریح کرد: آزمون استاندارد باید تمامی اهداف یادگیری را مورد سنجش قرار دهد تا بتوان به نتایج و دستاوردهای آن تکیه کرد، لذا تأکید بر اجرای صحیح امتحانات در سخت افزار و نرم افزار به این دلیل است که نتایج این آزمونها بتواند به آموزش و پرورش کمک کند.
وی تصریح کرد: تأمین امکانات و تجهیزات مدارس از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از نظر تخصیص سیستمهای چاپ و سرمایش به خوبی انجام گرفته است و بخش عمدهای از نیازهای مدارس و مراکز آزمون مهیا شده است.
امتحانات، ابزاری برای سنجش اثربخشی فعالیتهای تعلیم و تربیت است
سید مصطفی حسینی فاضل، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان قم با تقدیر و تشکر از زحمات چندین ماهه همکاران آموزش و پرورش استان در آماده سازی شرایط برگزاری امتحانات نهایی استان، تاکید کرد: ارزشیابی یکی از ملاک های ارزیابی سیستمهای تعلیم و تربیت است و خروجی فعالیتهای آموزش و پرورش بر اساس نتایج امتحانات دانش آموزان ارزیابی خواهد شد.
وی با بیان اینکه نتیجه فعالیتهای فرهنگیان در استان قم باعث رشد میانگین معدل امتحانات نهایی دانش آموزان بوده است، گفت: استان قم به همت معلمان فرهیخته رتبه ۶ کشور در میانگین معدل امتحانات نهایی دانش آموزان را کسب کرده است که این نتایج مرهون زحمات فرهنگیان استان بوده است.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: پیش بینیهای برای رشد میانگین معدل نهایی به صورت سالانه انجام شده که دانش آموزان آمادگی خود را برای حضور در امتحانات افزایش دهند و بتوانند عملکرد خوبی را در این زمینه داشته باشند که برای رسیدن به این اهداف باید از مقطع ابتدایی آغاز کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، وی گفت: در پایه یازدهم و دوازدهم ۹۰ حوزه فیزیکی در ۷ منطقه و ناحیه ایجاد شده است که ۲۶ هزار نفر دانش آموز محصل و ۴ هزار نفر برای ایجاد سابقه و ترمیم معدل برای شرکت در امتحانات خود در این پایگاهها حضور پیدا میکنند.
حسینی فاضل گفت: حمایت از آموزش و پرورش برای اجرای سالم امتحانات از سوی استانداری قم، شورای تأمین، نیروهای امنیتی، شرکت برق و قابل توجه و تقدیر بوده است و تا کنون ۲ جلسه از شورای آموزش و پرورش به مبحث مهم امتحانات اختصاص داده شده است تا هماهنگی در این خصوص بین نهادها و دستگاهها اجرایی استان به خوبی انجام گیرد.
انتهای پیام
نظرات