به گزارش ایسنا، هادی عبدالهی، مدیرعامل یکی از شرکتهای دانشبنیان، در گفتوگو با ایسنا، از توسعه شبیهسازهای آموزشی برای کادر درمان خبر داد و گفت: این شبیهسازها برای آموزش احیا در شرایطی طراحی شدهاند که کارکنان به صورت عملی با سناریوهای پیچیده مواجه شوند و بتوانند خود را برای محیطهای بالینی واقعی آماده کنند.
استانداردسازی آموزش احیا در سطح جهانی
وی با اشاره به اینکه در سطح جهانی آموزش احیا به صورت استاندارد و سازماندهیشده طراحی شده است، افزود: این فرآیند آموزشی با استفاده از محصولات و قالبهای طراحیشده، به کادر درمان کمک میکند تا در شرایط شبیهسازیشده، مهارتهای خود را تقویت کنند.
او توضیح داد که این شبیهسازها، که شامل دستگاههای شوک آموزشی و قابلیتهای مانیتورینگ مشابه به شرایط واقعی هستند، به افراد این امکان را میدهند که مهارتهای احیا مانند فشردن قفسه سینه و اعمال شوک را تمرین کنند و بازخورد لازم را دریافت کنند.
آمادهسازی برای کار گروهی و ارزیابی عملکرد
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه آموزش شبیهسازی شده به کادر درمان، مهارتهای کار گروهی را نیز تقویت میکند، افزود: در این فرآیند، مربی با استفاده از سناریوهای طراحیشده و ابزارهای ارزیابی، پیشرفت اعضای گروه را پیگیری کرده و به آنها بازخورد میدهد. این کار به افراد کمک میکند تا در شرایط واقعی عملکرد بهتری داشته باشند.
وی همچنین تأکید کرد که علاوه بر شبیهسازها، محتوای آموزشی شامل ویدیوها، چکلیستها و سناریوهای استاندارد نیز در این دورهها گنجانده شده است. این طراحی به گونهای است که کادر درمان در سرتاسر کشور تحت یک الگوی آموزشی یکسان و استاندارد آموزش میبینند.
شبیهسازهای بومی و مزایای آنها
عبدالهی در ادامه به مزایای شبیهسازهای بومی اشاره کرد و گفت: در مقایسه با نمونههای خارجی، شبیهسازهای ایرانی مزایای خاصی دارند. به عنوان مثال، دستگاه شوک آموزشی برای کادر درمان که در داخل کشور تولید میشود، به هیچ وجه مشابه خارجی ندارد. این دستگاهها با قابلیتهای جدید طراحی شدهاند که به طور همزمان، آموزش و ارزیابی را با یکدیگر تلفیق میکنند.
آمادهسازی برای دورههای آموزشی استاندارد
وی افزود: با همکاری دانشگاهها و مراکز رشد، این شبیهسازها به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند در سطح ملی و به صورت یکپارچه در تمام کشور به کار گرفته شوند. در واقع، این مجموعه قادر است از صفر تا صد دورههای تربیت مربی را برای موسسات آموزشی، دانشگاهها و مراکز مهارتآموزی اجرا کند.
پیشرفتهای شبیهسازی آموزش احیا در ایران
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان گفت: در حال حاضر در کشور، این نوع شبیهسازی آموزش احیا به صورت یکپارچه و استاندارد وجود ندارد، اما با تلاشهای صورتگرفته در دانشگاههای هوشمند و همکاری با شرکتهای دانشبنیان، در حال آمادهسازی این سیستم برای استفاده گسترده در کشور هستیم.
تجهیز و بهروزرسانی مراکز آموزشی کشور با هدف ارتقاء کیفیت آموزش
عبدالهی، مدیرعامل یکی از شرکتهای دانشبنیان، با اشاره به امکان تجهیز و بهروزرسانی مراکز آموزشی گفت: ما میتوانیم با اضافه کردن آموزشهای جدید، تجهیزات بازخورد، شبیهساز ریتمها و محتوای آموزشی، مراکز آموزشی را بهروز کنیم. همچنین میتوانیم محیط آموزش را شبیهسازی کرده و محتوای مورد نیاز را در اختیار افراد قرار دهیم تا بتوانند بهطور مستقل آموزش دهند و پیشرفت کنند.
اضافه شدن دستگاه شوک آموزشی به مجموعههای آموزشی
وی در ادامه با اشاره به پیشرفتهای اخیر در این حوزه افزود: یکی از تغییرات مهم، اضافه شدن دستگاه شوک آموزشی و پکیجهای کامل محتوای آموزشی به این مراکز است. این تغییرات به دانشگاهها و مراکز آموزشی کمک کرده و زیرساختهای لازم برای توسعه بیشتر فراهم شده است.
مشکلات یکنواخت نبودن عملکرد مراکز آموزشی
این مقام مسئول در ادامه به برخی چالشها اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در حال حاضر این است که عملکرد مراکز آموزشی یکنواخت نیست. رفتار مربیان، تجهیزات و محتوای آموزشی در مراکز مختلف متفاوت است. بهعنوان مثال، حتی در دانشگاههای بزرگ و مجهز، ممکن است دستگاه شوک آموزشی یا قالب محتوای آموزشی بهروز نباشد.
توسعه طرحهای کشوری و همکاریهای ملی
عبدالهی همچنین از طرحهایی برای بهروزرسانی و استانداردسازی مراکز آموزشی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: این طرحها میتوانند بهعنوان یک الگوی ثابت در برنامههای آموزشی نوزادان یا تروما استفاده شوند. هدف ما این است که مراکز آموزشی خصوصی و دولتی با همکاری یکدیگر بتوانند مشکلات موجود را حل کنند و از ظرفیتهای مشترک بهرهبرداری کنند.
لزوم حمایت مدیران و بهروزرسانی سیستم آموزشی
وی در ادامه گفت: در حال حاضر، نیاز است که از طرف مدیران، دیدگاه حمایتی برای بهروزرسانی و اجرای استانداردها وجود داشته باشد. باید مقاومتها کاهش یابد و قالبهای آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی در کشور پیادهسازی شود.
چالشهای بومیسازی استانداردها در ایران
عبدالهی با اشاره به چالشهای بومیسازی استانداردها در ایران گفت: ما در ایران تلاش داریم تا قوانین و پروتکلهای بینالمللی را بومیسازی کنیم؛ اما در این فرایند گاهی از کیفیت کاسته میشود. بنابراین، باید تلاش کنیم که استانداردها حفظ شوند و نظارت کافی بر اجرای آنها وجود داشته باشد.
ضرورت کار گروهی و ملی در حوزه آموزش
این مقام مسئول در پایان با تأکید بر لزوم همکاریهای بیشتر بین دانشگاهها و مراکز آموزشی در کشور گفت: هماکنون در دانشگاهها و مراکز مختلف، پروژهها بهطور پراکنده انجام میشوند و هنوز هماهنگی کاملی وجود ندارد. امیدواریم که این طرحها بهطور ملی و گروهی پیش بروند تا در آینده شاهد نتایج بهتر و هماهنگتری باشیم.
وی افزود: همکاران ما در شیراز در بخش دولتی نیز پیشرفت خوبی داشتهاند؛ اما هنوز نیاز است که همه مراکز بهطور هماهنگ و مشترک عمل کنند تا دستاوردهای بزرگتری بهدست آید.
انتهای پیام
نظرات