محمدرضا آرام در گفتوگو با ایسنا با تاکید بر لزوم اجرای اندیشههای امام در مدیریتها، اظهار کرد: در برخی از دولتها، تفکر امام خمینی(ره) بیشتر مورد تأکید قرار گرفت و در عرصههای داخلی و خارجی پیاده شد. اما متأسفانه، به فرموده رهبر انقلاب، برخی از مسئولین رفتارهای طاغوتی پیدا کردند که باعث فاصله گرفتن از آرمانهای امام شد. در این سالها، اندیشههای امام گاهی دستخوش تلاشهایی برای تحریف قرار گرفت و یاد و خاطره ایشان به تاریخ سپرده شد. البته که در این ۳۶ سال، رهبری به عنوان جانشین شایسته امام، با تبیین مداوم اندیشههای سیاسی ایشان و بیانات خود توانستهاند این راه و اندیشه را حفظ کنند و آن را با مقتضیات زمانی و مکانی جدید وفق دهند.
وی افزود: واقعیت این است که هرجا که طبق اندیشههای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پیش رفتیم، موفق بودیم و هرجا که از این اندیشهها فاصله گرفتیم یا تلاش کردیم آنها را تاریخ بسپاریم، صدمه و لطمه دیدیم. این تجربیات تلخ، ما را به یاد دورههای گذشته وابستگی پهلوی و قاجار میاندازد و نشان میدهد که چقدر اهمیت دارد که به آرمانها و اندیشههای امام(ره) پایبند باشیم تا از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کنیم. حفظ این اندیشهها و تداوم آنها در جامعه، نیازمند همت و تلاش مستمر همه مسئولین و مردم است تا بتوانیم به اهداف والای انقلاب اسلامی دست یابیم و مسیر پیشرفت و توسعه را ادامه دهیم.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با اشاره به تفاوت شیوههای مدیریتی و حکومتی امام با مسئولین امروز، بیان کرد: نمیشود تمام مسئولین را به یک چشم دید و یکنواخت ارزیابی کرد. برخی از مسئولین با اندیشههای امام (ره) آشنا هستند و به آنها عمل میکنند، برخی دیگر آشنا هستند اما بهطور نصفه و نیمه عمل میکنند و برخی هم بهطور کلی از این اندیشهها فاصله دارند یا حتی برخلاف آنها عمل میکنند. این تنوع در رفتار و رویکرد مسئولین، واقعاً قابل توجه است و مثالها و مصداقهای زیادی میتوان برای هر یک از این دستهها پیدا کرد. اما در مورد رهبری، واقعاً میتوان گفت که هیچ تفاوتی در بین اندیشه و راه ایشان با اندیشههای امام (ره) وجود ندارد، به جز در برخی از شیوههای مدیریتی که حتی نسبت به امام توانستهاند به مقتضیات زمان جلوتر عمل کنند.
آرام ادامه داد: رهبری در عرصههای مختلف به ویژه در مسائل داخلی و خارجی توانستهاند با جامعیت و دقت بیشتری عمل کنند. به عنوان مثال، برگزاری دیدارهای رمضانی با دانشجویان، اساتید و شاعران، نشاندهنده توجه ایشان به فرهنگ و ادبیات و ارتباط با قشرهای مختلف مردم است.
وی با اشاره به صبوری و مدارای مقام معظم رهبری با مسئولین و مردم، افزود: ایشان به عنوان ممتازترین شاگرد امام، توانستهاند با درک عمیقتری از مقتضیات زمان و نیازهای جامعه، مسیر را ادامه دهند و به پیشرفت کشور کمک کنند. این ویژگیها و رویکردهای رهبر انقلاب، نهتنها در حفظ اندیشههای امام(ره) مؤثر بوده، بلکه به تحکیم و توسعه آنها در شرایط جدید نیز کمک کرده است.
وی با اشاره به پیشرو بودن تفکرات امام در ظرف زمانی خود، عنوان کرد: رهبران مختلف در دنیا به دو دسته کلی تقسیم میشوند؛ رهبران فکری و رهبران اجرایی. برخی از رهبران فکری، ایدههای خود را در عرصه عمل پیاده نمیکنند، در حالیکه رهبران اجرایی ممکن است در عرصه فکری ایده خاصی نداشته باشند و تنها مجری تفکرات دیگران باشند. اما شخصیتهایی مانند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب، هم رهبران فکری و هم اجرایی هستند. این ویژگی باعث میشود که ایدههای آنان به منصه ظهور برسد و در عمل پیاده شود. امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر جامع، توانستند نهتنها اندیشههای فکری خود را مطرح کنند، بلکه آنها را در عمل نیز به اجرا درآورند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این موضوع بهویژه در شرایطی که جهان در قرن بیستم با بحران معنویت مواجه بود، اهمیت بیشتری پیدا میکند. به گفته فوکو، فیلسوف فرانسوی، انقلاب اسلامی ایران روحی به جهان بیروح بخشید و باعث شد که اندیشههای معنوی امام به عنوان یک بنیان نوین در زمانه خود مطرح شود. امام خمینی توانستند مقوله اسلام سیاسی را دوباره زنده و به تعبیر خودشان، اسلام ناب محمدی را به مردم معرفی کنند. این قرائت جامع و درست از آموزههای اسلام، بر این اساس است که احکام اسلامی بیشتر از آنکه فردی باشند، سیاسی و اجتماعی هستند. به همین دلیل، صرف عمل به احکام فردی مانند نماز و روزه، ضامن سعادت انسانها نیست، بلکه توجه به امور اجتماعی و سیاسی نیز ضروری است.
آرام با بیان اینکه این تحول نوین که امام خمینی ایجاد کردند، تأثیر عمیقی بر جنبشهای اسلامی در جهان گذاشت، گفت: بسیاری از این جنبشها، به ویژه در فلسطین، تحت تأثیر اندیشههای ایشان شکل گرفت. دکتر فتحی شقاقی، دبیرکل اسبق جهاد اسلامی فلسطین، در کتاب خود به این نکته اشاره میکند که امام خمینی(ره) تنها گزینهای است که بسیاری از جنبشهای اسلامی به آن توجه و راه مقاومت و پیروزی را از اندیشههای ایشان استخراج کردند. در نهایت میتوان گفت که اندیشههای امام خمینی نهتنها در ایران، بلکه در سطح جهانی، تأثیرگذار بوده و به زنده نگهداشتن اسلام سیاسی و انقلابی کمک کرده است. این تأثیرات همچنان در جنبشهای اسلامی و تلاشهای اجتماعی و سیاسی در سراسر جهان مشهود است.
وی با بیان اینکه تمام میراثهای امام قابل اتکا هستند، اما میتوان گفت که برخی از آنها به دلیل اهمیت و تأثیرگذاریشان، شاخصتر اند، اضافه کرد: ولایتمداری و شناخت اسلام به عنوان یک مسئله جدی در اندیشه سیاسی امام خمینی از اهمیت ویژهای برخوردار است. امام(ره) بهویژه بر مسئله غربزدگی تأکید داشتند و میفرمودند که از حاکمیت جریان غربگرا و غربزدهها بر مقدرات کشور میترسند. این نگرانی نشاندهنده اهمیت آشنایی با غرب و در عین حال، عدم تسلیم در برابر آموزههای آن است. یادگیری از غرب باید بهگونهای باشد که ما را به نوکری و سرسپردگی نکشاند. این نکته بسیار مهم و قابل اتکا است و باید همواره در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه، یکی از مسائلی که ملت و دولت ما را در این سالها تا حدودی از آرمانهای انقلاب اسلامی دور کرده، مسئله غربزدگی و وحی منزل دانستن آموزههای غربی است. این موضوع میتواند به عنوان یک چالش جدی در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی مطرح شود.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: از سوی دیگر، اندیشه خودباوری و "ما میتوانیم" نیز از دیگر میراث مهم امام(ره) است. این اندیشه میتواند روح امید را در انسانها و بهویژه نسل جوان تقویت کند و آنان را از اوضاع نامناسب نجات دهد. امیدوارم که با ادامه راه امام(ره) و تلاشهای مقام معظم رهبری، این اندیشهها به سرانجام مطلوب برسد و نسل جوان بتواند با روحیه امید و خودباوری، به سمت آیندهای روشن حرکت کند. این روحیه نهتنها به تقویت جامعه کمک میکند، بلکه میتواند به تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی نیز منجر شود.
انتهای پیام
نظرات