ابوالفضل مرشدی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتوگو با ایسنا، درباره اهمیت برگزاری جشنواره «جریان» و جایگاه آن گفت: به نظر من خیلی اهمیت دارد که اساتید به اندازه کافی درگیر این جشنواره شوند. امسال در تلاشیم امکان حضور مستقل اساتید، کارشناسان، معاونان و مدیران دانشگاه در جشنواره فراهم شود. جریان این جشنواره کاملاً معطوف به اساتید و کارشناسان دانشگاه است و ما دنبال این هستیم که آنها را در این فضا فعالتر ببینیم.
هدف اصلی جشنواره و مخاطبان آن
مرشدی درباره هدف اصلی جشنواره گفت: در دانشگاهها عمده فعالیتهای فرهنگی اجتماعی معطوف به دانشجویان است و جشنوارههایی که برگزار میشود، بیشتر روی دانشجویان تمرکز دارد، مثل جشنواره رویش، حرکت و تیتر. اما این جشنواره به طور خاص به اساتید، کارشناسان دانشگاه اختصاص دارد.
او افزود: در این جشنواره هدف این است که اساتید و کارشناسان دانشگاه بتوانند ایدهها، تجربیات موفق و کنشگریهای داوطلبانه خود را در حوزه فرهنگی و اجتماعی درون و بیرون دانشگاه ارائه کنند.
مرشدی ادامه داد: اساتید و کارشناسان زیادی داریم که در خیریهها، سازمانهای مختلف و حتی خود دانشگاه فعالند؛ مثلاً انجمن تأسیس کردهاند، کانونهای فرهنگی راهاندازی کردهاند، در حوزه کتابخوانی، فضای مجازی و ارتباط موثر با دانشجویان فعالیت دارند. این جشنواره به آنها تعلق دارد. هدف اصلی جشنواره دیده شدن و شنیده شدن اساتید و کارشناسان است که به باور او میتواند بهرهوری فعالیتهای فرهنگی اجتماعی را افزایش دهد و منجر به خلاقیت و نوآوری بهتر در این حوزهها شود.
وجه تمایز جشنواره جریان نسبت به سایر جشنوارهها
مرشدی در پاسخ به این سوال که وجه تمایز این جشنواره با جشنوارههای دیگر چیست، گفت: مهمترین وجه تمایز این است که همه جشنوارههای دیگر ما بیشتر روی جامعه دانشجویی متمرکزند؛ اما جشنواره «جریان» به صورت ویژه روی اساتید و کارشناسان دانشگاه تمرکز دارد.
وی درباره نحوه مشارکت اساتید در جشنواره گفت: اساتید قرار است ایده ها، تجربهها یا کنشگریهای خود را در قالب فرم خاص و فیلم کوتاه ۵ دقیقهای ارسال کنند.
مرشدی درباره موضوعات جشنواره گفت: موضوعات جشنواره دو بخش کلی دارد: بخش عام که شامل همه مباحث فرهنگ اجتماعی میشود؛ و بخش ویژه که شامل سه موضوع خاص وفاق و همبستگی ملی، فرهنگ دانشگاهی، وخانواده، زنان و دختران است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: علاوه بر بخش ایدهها، تجربهها و کنشگریها، جشنواره امسال بخشی ویژه برای تقدیر از کارشناسان، مدیران و معاونان خلاق و نوآور دارد که فعالیتهای فرهنگی اجتماعی خلاقانه و مستمر انجام میدهند.
مشارکت دانشگاهها در حوزه دانشجویان بینالملل
وی افزود: دانشگاههای ما میزبان تعداد زیادی دانشجوی بینالمللی از کشورهای مختلف مانند افغانستان، عراق و کشورهای آفریقایی هستند. این دانشجویان سفیران کشور ما محسوب میشوند و سعی شده که تجربههای فرهنگی اجتماعی دانشگاهها مرتبط با این گروهها نیز در جشنواره ارائه شود.
تفاوتهای جشنواره امسال با سال گذشته
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره تفاوتهای جشنواره امسال گفت: در جشنواره امسال سه موضوع ویژه مد نظر قرار گرفته و همچنین محدودیت سهمیه ارسال آثار برداشته شده است.
مرشدی درباره چشمانداز نهایی جشنواره جریان گفت: اگر بخواهیم چشمانداز کلی جشنواره جریان را توضیح دهیم، دو نکته مهم وجود دارد؛ اول اینکه از طریق شناسایی و معرفی ایدهها و تجربههای اساتید، کارشناسان و مدیران، سعی داریم نقش الهامبخشی اساتید و کارشناسان دانشگاهها را برای دانشجویان پررنگتر کنیم. نقش استاد دانشگاه فراتر از تدریس صرف است؛ او باید مهارتهای زندگی و اجتماعی را به دانشجو منتقل کند تا دانشجو بتواند کنشگری اجتماعی و مسئولیت فردیاش را در جامعه ایفا کند.
وی در پایان گفت: دوم اینکه این جشنواره صرفاً به شناسایی، معرفی و تقدیر از افراد برتر محدود نیست؛ بلکه میخواهد توانمندیهای فرهنگی و اجتماعی را تسهیل و ارتقاء دهد. در حال حاضر، به اشتراکگذاری ایدهها این امکان را فراهم میکند که افراد الهام بگیرند و در دورههای بعدی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خود را متنوعتر و اثربخشتر کنند.
انتهای پیام
نظرات