• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404032113557
  • خبرنگار : 50072

/سیستم‌های آزمون جهانی/۱

سیستم‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی چه تفاوتی دارند؟

سیستم‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی چه تفاوتی دارند؟

ایسنا/خراسان رضوی ساختار آموزش جهان، غنی و متنوع است و سیستم‌های ارزشیابی از کشوری به کشور دیگر تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند.

برخی کشورها، مانند چین و کره جنوبی به آزمون‌های استاندارد برای پذیرش افراد در دانشگاه‌ها متکی هستند، در حالی که برخی دیگر، مانند آمریکا و بریتانیا، سیستمی انعطاف‌پذیرتر با ترکیبی از دروس و امتحانات را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، در کشورهایی مانند فنلاند، یادگیری بر آزمون اولویت دارد و آزمون‌های استاندارد از برنامه درسی حذف شده‌اند. 

کشورهای مختلف از روش‌های متفاوتی برای ارزشیابی دانشجویان و دانش‌آموزان استفاده می‌کنند که در ادامه به چند مورد از این روش‌ها اشاره شده است.

آزمون استاندارد در مقابل ارزیابی مستمر

در کشورهایی مانند آمریکا، آزمون استاندارد، سنگ بنای سیستم آموزشی است و آزمون‌هایی مانند آزمون «اس‌ای‌تی» (SAT) که برای ارزیابی مهارت‌های نوشتاری، کلامی و ریاضی است و آزمون «ای‌سی‌تی» (ACT) سنجش توانایی و دانش علمی، نقش محوری در پذیرش دانشگاه دارند. برعکس، کشورهایی مانند فنلاند بر ارزیابی مستمر تاکید دارند و دانش‌آموزان و دانشجویان در طول سال ارزیابی می‌شوند و محیط یادگیری کم‌استرس‌تری را ایجاد می‌کنند.

آزمون‌های شفاهی و دقیق

برخی از کشورها، به ویژه اروپا، سنت آزمون‌های شفاهی را حفظ کرده‌اند و این آزمون‌ها صرفا آزمونی برای دانش نیستند، بلکه توانایی دانش‌آموز و دانشجو در بیان و دفاع از ایده‌های خود در زمان واقعی را نیز می‌سنجند.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی در ارزیابی

با ظهور فناوری، بسیاری از کشورها در حال بررسی آزمون‌های مبتنی بر رایانه هستند، این تغییر نه فقط فرآیند آزمون را ساده می‌کند، بلکه امکاناتی را برای آزمون‌های تطبیقی ‌نیز فراهم خواهد کرد که در آن دشواری سوالات با سطح عملکرد دانش‌آموز و دانشجو تنظیم می‌شود.

سیستم‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی چه تفاوتی دارند؟

برابری و دسترسی

سیستم‌های آزمون بازتابی از تعهد یک کشور به عدالت آموزشی نیز هستند. در حالی که برخی از کشورها در قابل دسترس کردن ارزیابی‌ها برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان، از جمله افراد دارای معلولیت، گام‌هایی برداشته‌اند، برخی دیگر هنوز با چالش‌هایی در ارائه فرصت‌های برابر روبرو هستند.

دیدگاه‌های فرهنگی در مورد آموزش

ارزشی که کشورها برای آموزش و امتحانات قائل می‌شوند از نظر فرهنگی متفاوت است. در کشورهای شرق آسیا مانند کره جنوبی و ژاپن، امتحانات اغلب به‌عنوان رویدادهای تعیین‌کننده زندگی در نظر گرفته می‌شوند که منجر به محیط‌های پرفشار و پر از استرس می‌شود. در مقابل، کشورهای اسکاندیناوی رفاه دانش‌آموزان و دانشجویان را در کنار پیشرفت تحصیلی در اولویت قرار می‌دهند.

تاثیر آزمون‌ها بر آموزش و یادگیری

ماهیت شیوه‌های ارزیابی بر روش‌های تدریس تاثیر می‌گذارد؛ امتحانات سرنوشت‌ساز می‌توانند منجر به تمرکز محدود بر آمادگی برای آزمون شوند، در حالی که رویکردهای جامع‌تر، برنامه درسی گسترده‌تر و توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی را تشویق می‌کنند.

سایت یونیورسیتی گزارش کرد، در پایان، بررسی سیستم‌های آزمون جهانی، مجموعه‌ای پیچیده از شیوه‌های شکل‌گرفته توسط فلسفه‌های فرهنگی، فناوری و آموزشی را آشکار می‌کند و با افزایش ارتباطات جهانی، فرصت فزاینده‌ای برای یادگیری بین فرهنگی و اتخاذ بهترین شیوه‌هایی ایجاد شده است که می‌تواند برای دانش‌آموزان و دانشجویان در سطح جهانی مفید باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۲:۵۴

سلام دروس بایدبدردبخورباشدونیازمشکل حال وآینده رابرطرف نمایندکه باعث یادگیری فعال درکلاس میشود