برخی کشورها، مانند چین و کره جنوبی به آزمونهای استاندارد برای پذیرش افراد در دانشگاهها متکی هستند، در حالی که برخی دیگر، مانند آمریکا و بریتانیا، سیستمی انعطافپذیرتر با ترکیبی از دروس و امتحانات را ترجیح میدهند. علاوه بر این، در کشورهایی مانند فنلاند، یادگیری بر آزمون اولویت دارد و آزمونهای استاندارد از برنامه درسی حذف شدهاند.
کشورهای مختلف از روشهای متفاوتی برای ارزشیابی دانشجویان و دانشآموزان استفاده میکنند که در ادامه به چند مورد از این روشها اشاره شده است.
آزمون استاندارد در مقابل ارزیابی مستمر
در کشورهایی مانند آمریکا، آزمون استاندارد، سنگ بنای سیستم آموزشی است و آزمونهایی مانند آزمون «اسایتی» (SAT) که برای ارزیابی مهارتهای نوشتاری، کلامی و ریاضی است و آزمون «ایسیتی» (ACT) سنجش توانایی و دانش علمی، نقش محوری در پذیرش دانشگاه دارند. برعکس، کشورهایی مانند فنلاند بر ارزیابی مستمر تاکید دارند و دانشآموزان و دانشجویان در طول سال ارزیابی میشوند و محیط یادگیری کماسترستری را ایجاد میکنند.
آزمونهای شفاهی و دقیق
برخی از کشورها، به ویژه اروپا، سنت آزمونهای شفاهی را حفظ کردهاند و این آزمونها صرفا آزمونی برای دانش نیستند، بلکه توانایی دانشآموز و دانشجو در بیان و دفاع از ایدههای خود در زمان واقعی را نیز میسنجند.
پیشرفتهای تکنولوژیکی در ارزیابی
با ظهور فناوری، بسیاری از کشورها در حال بررسی آزمونهای مبتنی بر رایانه هستند، این تغییر نه فقط فرآیند آزمون را ساده میکند، بلکه امکاناتی را برای آزمونهای تطبیقی نیز فراهم خواهد کرد که در آن دشواری سوالات با سطح عملکرد دانشآموز و دانشجو تنظیم میشود.
برابری و دسترسی
سیستمهای آزمون بازتابی از تعهد یک کشور به عدالت آموزشی نیز هستند. در حالی که برخی از کشورها در قابل دسترس کردن ارزیابیها برای همه دانشآموزان و دانشجویان، از جمله افراد دارای معلولیت، گامهایی برداشتهاند، برخی دیگر هنوز با چالشهایی در ارائه فرصتهای برابر روبرو هستند.
دیدگاههای فرهنگی در مورد آموزش
ارزشی که کشورها برای آموزش و امتحانات قائل میشوند از نظر فرهنگی متفاوت است. در کشورهای شرق آسیا مانند کره جنوبی و ژاپن، امتحانات اغلب بهعنوان رویدادهای تعیینکننده زندگی در نظر گرفته میشوند که منجر به محیطهای پرفشار و پر از استرس میشود. در مقابل، کشورهای اسکاندیناوی رفاه دانشآموزان و دانشجویان را در کنار پیشرفت تحصیلی در اولویت قرار میدهند.
تاثیر آزمونها بر آموزش و یادگیری
ماهیت شیوههای ارزیابی بر روشهای تدریس تاثیر میگذارد؛ امتحانات سرنوشتساز میتوانند منجر به تمرکز محدود بر آمادگی برای آزمون شوند، در حالی که رویکردهای جامعتر، برنامه درسی گستردهتر و توسعه مهارتهای تفکر انتقادی را تشویق میکنند.
سایت یونیورسیتی گزارش کرد، در پایان، بررسی سیستمهای آزمون جهانی، مجموعهای پیچیده از شیوههای شکلگرفته توسط فلسفههای فرهنگی، فناوری و آموزشی را آشکار میکند و با افزایش ارتباطات جهانی، فرصت فزایندهای برای یادگیری بین فرهنگی و اتخاذ بهترین شیوههایی ایجاد شده است که میتواند برای دانشآموزان و دانشجویان در سطح جهانی مفید باشد.
انتهای پیام
نظرات