محسن لعلی در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه در شرایط جنگ و بحران، سلامت روانی و اجتماعی کودکان به شدت تحت تأثیر قرار میگیرد، اظهار کرد: کودکان بهعنوان آسیبپذیرترین گروه، نیازمند حمایت ویژهای هستند تا بتوانند از این بحران عبور کنند. آسیبهای روانی ناشی از جنگ میتواند شامل اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اضطراب و ترس مداوم، افسردگی و کاهش علاقه به بازی و فعالیتهای لذتبخش باشد، همچنین بروز علائم جسمانی مانند سردرد و دلدرد نیز در این کودکان شایع است.
وی افزود: جنگ نهتنها بر وضعیت روانی کودکان تأثیر میگذارد، بلکه روابط اجتماعی و خانوادگی آنها را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. افزایش تنش بین والدین و کاهش کیفیت مراقبت از کودک از جمله پیامدهای جنگ برای خانوادهها است. در این شرایط، برخی کودکان بهدلیل ترس از بازی با همسالان دوری میکنند و ممکن است با رفتارهای پرخاشگرانه و کاهش اعتماد به دیگران مواجه شوند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان اینکه والدین به فرزندان خود کمک کنند تا آنها بتوانند از طریق عروسکها یا نقاشی احساسات را بیان کنند، تأکید کرد: احساس تنهایی در کودکان در شرایط جنگ بهدلایل مختلفی بروز میکند. از دست دادن عزیزان، کمتوجهی والدین بهدلیل مشغلههای امنیتی و اقتصادی، از جمله عوامل مؤثر در این زمینه هستند.
لعلی تصریح کرد: حفظ هویت فرهنگی در شرایط جنگ برای کودکان اهمیت ویژهای دارد. این امر به آنها حس تعلق و امنیت میدهد. راهکارهایی، مانند قصهگویی درباره فرهنگ و تاریخ، تعریف داستانهای محلی و مشارکت در مراسم فرهنگی میتواند به تقویت هویت فرهنگی کودکان کمک کند.
وی اضافه کرد: برای کاهش ترس در کودکان، ارائه اطلاعات متناسب با سن آنها، ایجاد محیطی قابل پیشبینی و استفاده از بازی درمانی پیشنهاد میشود، همچنین والدین باید به سلامت روان خود توجه کنند و با دیگر والدین برای دریافت حمایت عاطفی ارتباط برقرار کنند. تشکیل گروههای خودیار بین خانوادههای آسیبدیده و حفظ امیدواری برای آینده نیز از دیگر راهکارهای مهم در این زمینه است.
این روانشناس خاطرنشان کرد: صحبتکردن درباره آینده و برنامهریزی برای روزهای بهتر از جمله راهکاری است که میتوان کودکان را به تشویق رؤیاپردازی سوق داد. استفاده از خدمات روانشناسی در صورت وجود میتواند به کودکان و خانوادهها کمک کند تا از این بحرانها عبور و سلامت روانی خود را حفظ کنند.
انتهای پیام
نظرات