• چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404032818445
  • خبرنگار : 51012

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان:

شهید طهرانچی معمار حیات دوباره‌ آموزش عالی بود

شهید طهرانچی معمار حیات دوباره‌ آموزش عالی بود

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: شهید محمدمهدی طهرانچی، نه فقط رئیس دانشگاه آزاد که معمار حیات دوباره‌ آموزش عالی بود و همین، او را در فهرست ترور نشاند.

شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی یکی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در عرصه آموزش عالی و پژوهش‌های دانشگاهی در استان اصفهان محسوب می‌شود. او با سال‌ها فعالیت مستمر در حوزه‌های علمی، مدیریتی و آموزشی توانسته‌ جایگاه ویژه‌ای در میان اساتید و مدیران دانشگاهی کسب کند. تخصص و تعهد وی به توسعه علمی و تربیت نیروی انسانی متخصص، همراه با دیدگاه‌های نوآورانه و استراتژیک در مدیریت دانشگاه، موجب ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در مراکز علمی استان شده است.

طهرانچی در طول سال‌های فعالیت خود، نقش کلیدی در طراحی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دانشگاه‌ها داشته‌ و همواره به اهمیت ارتباط بین دانشگاه و جامعه، به‌ویژه در زمینه‌های کاربردی و توسعه فناوری، تاکید ویژه‌ای داشته‌ است. حضور او در نشست‌ها، همایش‌ها و جلسات تخصصی به‌عنوان سخنران و مشاور، باعث شده است که دیدگاه‌های نوین و تجربیات ارزشمندشان در حوزه آموزش عالی به‌صورت گسترده مورد توجه قرار گیرد.

از دیگر ویژگی‌های برجسته شهید دکتر طهرانچی، تعهد او به ایجاد فضای علمی پویا و تشویق دانشجویان و اساتید به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و نوآورانه است که این امر موجب شده است دانشگاه‌ها تحت مدیریت یا تأثیرگذاری ایشان، روند رو به رشدی در تولید علم و فناوری داشته باشند.

در همین زمینه، گفت‌وگویی با پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (واحد خوراسگان) انجام داده‌ایم که در آن به بررسی دیدگاه‌ها و همکاری‌های مشترک با شهید طهرانچی پرداخته شده است. قرار است با توجه به صحبت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (واحد خوراسگان) دریابیم که چگونه نقش دکتر طهرانچی در ارتقای سطح علمی و پژوهشی استان اصفهان اثرگذار بوده است.

شهید طهرانچی معمار حیات دوباره‌ آموزش عالی بود

با توجه به سوابق علمی و پژوهشی دکتر طهرانچی، به‌عنوان کسی که سال‌ها در فضای دانشگاهی کشور فعال بوده‌اند، مهم‌ترین شاخصه‌های علمی و فکری او در مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شهادت جمعی از هم‌وطنان‌مان را در جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، مخصوصاً فرماندهان سپاه و همین‌طور دانشمندان دانشگاهی و دانشمندان هسته‌ای کشور، به‌ویژه شهید شهید طهرانچی که یکی از چهره‌های برجسته دانشگاهی کشور بودند، تسلیت عرض می‌کنم. ایشان زحمات زیادی برای دانشگاه‌های مختلف کشور و برای آموزش عالی کشیدند و مسئولیت‌های متعددی بر عهده داشتند. آخرین مسئولیت ایشان در واقع ریاست دانشگاه آزاد اسلامی کشور بود.

من در مدتی که دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند، به نوعی مخصوصاً هر چه گذشت بیشتر با ایشان از نزدیک کار کردم. حقیقتاً شهید طهرانچی مدیری بسیار خلاق، نوآور و در عین حال، از نظر اعتقادی، معتقد به راه، پایبند به مسیر تبیین‌شده، ارزشی، پیگیر و پرکار بودند. به‌نظر من، همه ویژگی‌هایی که شایسته یک مدیر دانشگاهی در نظام جمهوری اسلامی است، در ایشان جمع بود. سیر زمان نیز به تکامل شخصیتی ایشان تا نقطه شهادت کمک کرد و هرچه گذشت، این ویژگی‌ها کامل‌تر شد و آثار آن را هم در دانشگاه نشان داد.

دانشگاه آزاد زمانی، به‌ویژه در سال‌های اول و اواسط دهه ۹۰ از نظر وضعیت علمی، اقتصادی، فرایندهای کاری و امید به آینده، نمره خوبی نمی‌گرفت، اما در دوره‌ای که حدوداً هفت تا هشت سال مسئولیت داشتند، وقتی در نهایت با شهادت، این مسئولیت را واگذار کردند، دانشگاه پر از روحیه امید، نوآوری، طرح‌های دانش‌بنیان، ایده‌هایی برای مهارت‌افزایی و اشتغال آینده دانشجو شده بود. در آن زمان، مدل‌های آموزشی جدید شکل گرفت، پژوهش‌ها در مرز دانش تقویت شد، اوضاع فناوری بهبود یافت، سراهای نوآوری فعال شدند و بسیاری از مؤلفه‌هایی که امروز می‌توانند الگوهای آموزش عالی کشور باشند، پایه‌ریزی شد.

با توجه به این ویژگی‌ها و رویکرد علمی و مدیریتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، این نگاه چه تأثیری بر سیاست‌گذاری‌های پژوهشی و آموزشی در واحدهای استانی داشت؟ آیا تغییر محسوسی در جهت‌گیری‌ها  بالاخص در استان اصفهان مشاهده کردید؟

دکتر طهرانچی ویژگی‌ای که داشتند این بود که مدیر میدانی بودند. ارتباط مستمر، پیوسته و شبانه‌روزی با رؤسای استان‌ها داشتند و ریزترین مسائل را در استان‌ها پیگیری می‌کردند. ایشان صرفاً ایده نمی‌داد، بلکه پس از ارائه طرح، آن را رها نمی‌کرد و تا اجرا و نتیجه‌گیری پیگیری می‌کرد.

از بودجه دانشگاه آزاد تا سطح ریزترین مباحث مربوط به بودجه استان‌ها آگاهی و پیگیری جدی داشت. حضور میدانی مستمر در واحدهای مختلف کشور، حداقل یک یا دو بار در هفته، بخشی از کارهای او بود. بازدید از طرح‌های دانش‌بنیان، حضور در همایش‌ها، جلسات، دیدار با اساتید، اعضای هیئت علمی، کارکنان، حتی دانشجویان، سرکشی به آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، مزارع، کارخانه‌ها (وابسته به دانشگاه)، پیگیری امور مربوط به ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی و حتی مدارس، از جمله فعالیت‌های همیشگی ایشان بود.

در کنار همه این‌ها، طهرانچی به رؤسای دانشگاه‌ها انگیزه می‌داد که متناسب با بافت، محیط و اقلیم خودشان طرح بدهند و آن‌ها را برای عملیاتی‌کردن طرح‌ها تشویق می‌کرد. ایجاد سراهای نوآوری، انعطاف‌پذیری در اجرای مأموریت‌ها در استان‌های مختلف و ماموریت‌گرا کردن واحدها از جمله اقدامات ایشان بود که تأثیر زیادی در ایجاد نشاط علمی، پژوهشی، فرهنگی و حتی افزایش امید به آینده در دانشگاه‌ها داشت.

دغدغه فرهنگی شهید طهرانچی بسیار بالا بود. ایشان از جمله مدیرانی بود که در کنار وجهه پژوهشی، فناوری و علمی، دغدغه‌های تربیتی و فرهنگی بسیار جدی نسبت به وضعیت دانشجویان و فضای فرهنگی اجتماعی دانشگاه داشتند. او به دنبال آن بود که دانشجویان، متعهد، خلاق و مؤثر تربیت شوند. نگاه‌ وی این بود که دانشگاه نباید فقط کار نمایشی انجام دهد، بلکه باید به سمت اقدامات بنیادی و با اثرات عمیق فرهنگی حرکت کند. به‌نظر من، این رویکرد در فضای عمومی دانشگاه هم مشاهده می‌شد.

یکی از تأکیدات دکتر طهرانچی پیوست‌نگاری علمی و فناوری با نیازهای بومی کشور بود. این رویکرد چگونه در واحدهای دانشگاه استان اصفهان نمود پیدا کرد؟

یکی از ایده‌هایی که ایشان داشتند و از بدو ورود نیز با همکاران‌شان روی آن کار کردند، بحث نظام موضوعات پایان‌نامه‌ها بود. موضوعات پژوهشی که به‌شدت روی آن متمرکز شدند و اکنون به نقطه مطلوبی رسیده، به‌گونه‌ای که بسیاری از نیازهای کشور در پایان‌نامه‌ها بازتاب یافته است؛ اتفاقی بسیار بزرگ که با پافشاری خودشان، ساماندهی و بهسازی جدی برای هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها انجام شد.

در ادامه نیز تحولات آموزشی قابل توجهی رقم خورد، از جمله مدل «عرصه‌پایه» یا همان مدلی که در اصفهان با عنوان طرح «نشاط» شناخته می‌شود و همین‌طور طرح «پویش» که هدفش اشتغال دانشجویان و هدفمند کردن سرفصل‌های درسی بود. تأکید ایشان بر مأموریت‌گرا کردن دانشکده‌ها، راه‌اندازی دانشکده‌های مهارتی و دانشکده‌های تعلیم و تربیت متناسب با نیاز مدارس کشور و کاربردی کردن آموزش، از دیگر رویکردهای جدی ایشان بود. تربیت کاربردی دانش‌آموزان از موضوعاتی بود که در استان‌های مختلف، از جمله در اصفهان، به‌شکل مشهودی دنبال شد.

در حوزه فناوری نیز سراهای نوآوری ایجاد شد و طرح‌های دانش‌بنیان متعددی طراحی شد که شخصاً پیگیری برخی از آن‌ها را بر عهده داشتند. برای مثال، پروژه‌هایی نظیر آنالیز مواد غذایی، کلان‌داده‌ها و موارد مشابه، از جمله اقداماتی بود که در استان اصفهان با حمایت و پیگیری مستقیم ایشان اجرا شد.

شهید طهرانچی معمار حیات دوباره‌ آموزش عالی بود

یکی از دیگر رویکردهای شهید طهرانچی، استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی بود. این نگاه فناورانه در چه قالب‌هایی اجرا شد؟

وی حتی در صحبت‌های خود مثال می‌زد که دانشجو باید با گوشی به جلسه درس بیاید. اساساً از طرح‌های نوآورانه استقبال می‌کرد و بسیاری از طرح‌هایی که امروزه در سراسر کشور پایه‌گذاری شده، از اصفهان آغاز شد. استقبال از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نو، از موضوعاتی بود که در سامانه‌هایی مانند «کاتب» و «بازار» تجلی یافت.

او اعتقاد داشت که آموزش در حال تحول است و به‌زودی ابزارهای فناورانه نقش مسلطی در حوزه آموزش پیدا می‌کنند. بنابراین ما باید پیش‌دستی کنیم و طراحی آموزشی را به‌گونه‌ای انجام دهیم که متناسب با نیازهای علمی و فرهنگی کشور باشد. بر همین اساس، هم استقلال این فناوری‌ها را مد نظر داشت و هم پیگیر ایجاد یا تقویت مراکز هوش مصنوعی و دیتا سنترهای مرکزی بود.

از جمله اقدامات نوآورانه، حمایت از سامانه «کاتب» بود که الگویی نو برای آموزش ترکیبی به شمار می‌رفت و در آینده باید به‌صورت گسترده اجرا شود. اکنون نیز بخشی از آموزش‌ها بر این اساس طراحی شده است. مدل‌های ترکیبی و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه آموزش و حتی در بحث امتحانات، موضوعاتی بود که توسط ایشان مطرح شد. نظرشان این بود که سه تا چهار سال آینده کشور ناگزیر به استفاده از این ابزارها خواهد شد، اما باید از همین حالا تمرین کنیم تا بتوانیم آن را هدفمند و متناسب با نیاز آموزش کشور و دانشجو پیش ببریم.

حرکت جدی در این حوزه، از امسال در بخش آموزش آغاز شد که بازتاب‌های متعددی نیز داشت و به‌نظر می‌رسد اگر این روند ادامه یابد، تحولات بزرگی را در پی خواهد داشت.

سامانه‌هایی نظیر «کاتر»، «سفیر» و پیگیری برای توسعه نرم‌افزار بومی آموزش مجازی از جمله مواردی بود که شخصاً از آن حمایت می‌کردند. این سامانه‌های بومی توسط مراکز رشد طراحی شده‌اند و مورد پشتیبانی شهید طهرانچی قرار گرفتند، همچنین سامانه‌هایی که خدمات دانشجویی ارائه می‌دادند مانند طرح «حامی» با نگاه بلندمدت طراحی شدند تا به‌سمت بهره‌گیری از چت‌بات‌های هوش مصنوعی حرکت کنند، به‌نحوی که خدمات دانشجویی و دانشگاهی بر مبنای هوش مصنوعی ارائه شود و نیروی انسانی درگیر تعامل چهره‌به‌چهره نباشد تا انرژی نیروی انسانی صرف کارهای بنیادین‌تری شود.

طراحی دانشگاه، ارتقای کیفیت خدمات، آنالیزها، پژوهش‌ها، فناوری‌ها و حتی پایان‌نامه‌ها با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و حرکت به‌سمت مرزهای دانش، از جمله اقدامات عملیاتی بود که به‌شکل جدی، پیگیر و روزانه توسط شهید طهرانچی دنبال می‌شد.

مهم‌ترین تمایز مدیریت علمی شهید محمدمهدی طهرانچی نسبت به رؤسای پیشین دانشگاه آزاد اسلامی چه بود و این تمایز چه فرصت‌هایی را در جایگاه علمی دانشگاه ایجاد کرد؟

مهم‌ترین ویژگی شخصیتی و علمی شهید طهرانچی آن بود که اولاً از نظر اعتقاد دینی، حقیقتاً انسانی متدیّن و دارای انس قلبی با قرآن و اهل‌بیت(ع) بودند. وی نه‌تنها در ظاهر، بلکه با تمام وجود با قرآن مأنوس بودند و این انس به‌گونه‌ای بود که در زنده‌زیست کاری‌شان نیز به‌طور عملی ورود می‌کرد. به‌عبارتی، در بسیاری از تصمیم‌ها، طراحی مدل‌ها و حتی در مواجهه با مسائل پیچیده دانشگاهی، به قرآن رجوع می‌کردند و از آیات الهی راهکار می‌گرفتند.

این ویژگی بارها در سخنرانی‌ها و حتی در گفت‌وگوهای خصوصی‌شان مشهود بود. او قرآن را نه به‌مثابه ابزاری نمادین یا نمایشی، بلکه به‌صورت حقیقی و درونی در مدیریت خود به‌کار می‌گرفتند، همچنین ارادت ایشان به اهل‌بیت(ع) و عشق ویژه‌ای که به زیارت امام رضا(ع)، زیارت عتبات عالیات و حتی افتخار خادمی آستان مقدس رضوی داشتند، در کنار ولایت‌مداری خالصانه و تبعیت عملی از مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی، از ایشان مدیری متفاوت و اخلاق‌محور ساخته بود.

از سوی دیگر، شهید طهرانچی شخصیتی عاطفی، اخلاقی، احساسی و متواضع داشتند و در عین داشتن مسئولیتی سنگین و روبه‌رو بودن با موانع گوناگون، با کوچک‌ترین افراد در دانشگاه‌ها با گرمی برخورد می‌کردند؛ چه دانشجو، چه استاد و چه رؤسای واحدهای استانی. ایشان حقیقتاً تلاش می‌کردند که با همه صمیمی باشند، همانند یک معلم، پدر، یا برادر بزرگ‌تر.

در عین صمیمیت، هرگاه اقتضای شرایط ایجاب می‌کرد، با جدیت، قاطعیت و اقتدار مدیریتی عمل می‌کردند، اما هم‌زمان مراقب احساسات و عواطف افراد نیز بودند. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز ایشان، ورود دقیق و موشکافانه به ریزترین مسائل بود. برای هر مسئله طرحی داشتند و همواره در حال بازنگری، نوسازی و به‌روزسازی فرایندها بودند.

چه تمایزهای علمی و فناورانه‌ای در دوره مدیریت دکتر طهرانچی رخ داد که دانشگاه آزاد را از یک نهاد اداری به یک دانشگاه پیشرو در آموزش عالی تبدیل کرد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید طهرانچی این بود که دانشگاه را به‌صورت دانش‌بنیان اداره می‌کردند. مجموعه دوران مدیریت ایشان را می‌توان مجموعه‌ای از طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان دانست که باعث شده دانشگاه آزاد اسلامی روزبه‌روز در حال تحول و پیشرفت باشد.

دانشگاه آزاد در این دوره، عملاً به یک نظام آموزش عالی پویا و زنده تبدیل شد. بدنه دانشگاه، اعم از اساتید، مدیران، دانشجویان و کارکنان، به‌خوبی این پویایی را حس می‌کردند. بدیهی است که در هر مجموعه زنده‌ای، ممکن است برخی طرح‌ها با نقدهایی مواجه شوند، اما ماهیت تحول‌آفرین و نوگرای این ایده‌ها، موجب ارتقای سطح علمی و عملیاتی دانشگاه شد.

امروز می‌توان با اطمینان گفت که دانشگاه آزاد اسلامی، به‌لطف مدیریت شهید طهرانچی، به مجموعه‌ای پیشرو در نظام آموزش عالی کشور تبدیل شده است و حتی در برخی موضوعات، الگویی برای دانشگاه‌های معتبر جهانی به‌شمار می‌رود.

سبک مدیریتی شهید طهرانچی چه تفاوتی با سیستم‌های بروکراتیک داشت و چه ویژگی‌هایی موجب تمایز ایشان در سطح کشور شد؟

شهید طهرانچی مدیری بروکراتیک و اداری نبودند، بلکه مدیری نوین و فناورانه بودند. ایشان به هیچ وجه اسیر نظام‌های سنگین و کند بروکراتیک نشدند. افزون بر آن، به‌راستی می‌توان ایشان را مدیر شبانه‌روزی نامید. بسیاری از رؤسای استان‌ها و مدیران دانشگاهی در سراسر کشور تأیید می‌کنند که در هیچ دوره‌ای پاسخگویی، پیگیری و ارتباط مستقیم با رئیس دانشگاه تا این اندازه روان و مؤثر نبوده است.

موارد متعددی وجود دارد که شخص ایشان حتی در نیمه‌شب، در پاسخ به یک سؤال، استعلام یا درخواست، پاسخ می‌دادند، گاهی در کمتر از 10 دقیقه و حتی ساعت سه نصف شب. در فضای مجازی نیز به‌دلیل همین ویژگی‌های خاص، از ایشان با عنوان «پدر تحول آموزش عالی نوین ایران» یاد می‌شود و هشتگ‌هایی با همین مضمون منتشر شده‌اند.

برخی اقدامات شاخص دکتر طهرانچی چه بازتابی در سطح ملی داشت؟

نمونه‌ای از اقدامات شاخص دکتر طهرانچی، نمایشگاه اخیر دانشگاه آزاد بود که با بازدید رئیس‌جمهور، هیئت دولت و مقامات عالی‌رتبه کشور مواجه شد. در این نمایشگاه، مدل‌هایی به نمایش درآمد که مورد تأیید و تحسین وزرای مختلف قرار گرفت.

وزرایی که از این نمایشگاه بازدید کردند، اذعان داشتند که چنین مدل‌هایی را حتی در وزارتخانه‌های خود تجربه نکرده‌اند. از جمله این مدل‌ها می‌توان به آموزش ترکیبی و مهارتی، نظام فناوری و مدل‌های نوین آموزش و پژوهش مبتنی‌بر داده و نیازهای بومی اشاره کرد.

بسیاری از این ایده‌ها، یا مستقیماً متعلق به خود دکتر طهرانچی بود یا توسط همکاران ایشان مطرح شده و سپس با پشتیبانی و تکمیل‌گری شخص ایشان به مرحله اجرا رسیده است.

در مجموع، می‌توان گفت دکتر محمدمهدی طهرانچی، پدر تحول آموزش عالی نوین ایران هستند. امید می‌رود این مسیر تحولی، هم در دانشگاه آزاد اسلامی و هم در کل نظام آموزش عالی کشور، تداوم یابد.

شهید طهرانچی معمار حیات دوباره‌ آموزش عالی بود

واقعاً دوران حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، یک فرصت طلایی و دوره‌ای بسیار خوب برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بود. خدا توفیق داد که ایشان در این سال‌ها مکرر در دانشگاه‌های مختلف استان اصفهان حضور پیدا می‌کرد. در مناسبت‌های گوناگون، بازدیدهای مختلفی از طرح‌ها داشت، شخصاً از نزدیک روند کارها را رصد و بعد از آن هم پیگیری می‌کرد که هر کار به کجا رسیده. واقعاً علاقه‌مند بودند که این طرح‌ها صرفاً روی کاغذ نماند و عملیاتی شود.

ایشان حمایت خیلی گسترده‌ای از طرح‌ها داشتند. مثلاً همین طرح «بذر» اگر دکتر طهرانچی هفت سال پیش آن را جدی نمی‌گرفتند و شخصاً حمایت نمی‌کردند، شاید امروز اصلاً چیزی به نام بذر در دانشگاه آزاد وجود نداشت. یا طرح‌های دیگری که در استان شکل گرفت، مثل آنالیز مواد غذایی، آزمایشگاه‌های رفرنس (مرجع)، آموزش ترکیبی، یا طرح موفق «پویش» که یکی از افتخارات امروز استان اصفهان است تمام این‌ها با حمایت تمام‌قد ایشان شکل گرفت و جلو رفت.

ایشان به همین واسطه مرتب به اصفهان می‌آمد. مثلاً فیلمی وجود دارد که به‌تازگی هم در حال پخش از شبکه‌های مختلف است، از طرح‌های فناورانه بازدید کردند، از جمله همین طرح پویش. با چه ذوقی نگاه می‌کردند به اینکه بچه‌ها دارند وارد محیط واقعی کار می‌شوند، دارند یاد می‌گیرند، اشتغال واقعی پیدا می‌کنند. خیلی دغدغه‌ این را داشتند که دانشگاه فقط محل آموزش تئوری نباشد، بلکه محیط واقعی کار هم فراهم شود.

حتی در جلسه‌ای در اتاق بازرگانی، بدون اینکه انتظار هیچ بده‌بستان سنتی بین دانشگاه و صنعت باشد، ایشان فرمودند: «ما می‌خواهیم فقط خدمت کنیم به صنعت کشور، بفرمایید چه‌کار کنیم که مفید باشیم؟» و همین منجر شد به تولد طرح‌هایی چون پویش.

نظر شما درباره ترور دکتر طهرانچی چیست؟

من هم تأکید می‌کنم که واقعاً این فیلم‌هایی که این شب‌ها درباره ایشان پخش می‌شود، ویژگی‌های شخصیتی، خلاقیت‌ها و خدمات دکتر طهرانچی را بیش از پیش نمایان کرده است. ایشان انسانی شریف، متعهد، و تحول‌آفرین بودند.

ما علاوه بر اینکه نگران و داغدار هستیم، این ترور و اتفاق وحشیانه را قویاً محکوم می‌کنیم. انتظار داریم واکنش قاطع و درخور از سوی دولتمردان، از سوی نیروهای مسلح و نهادهای مسئول کشور ببینیم. امیدواریم که پیروزی و ظفر با ملت ما خواهد بود، اما نکته دردناک ماجرا اینجاست که این یک ترور صرفاً امنیتی یا نظامی نیست. اینکه انسانی علمی، شخصیتی که در حوزه مدیریت و آموزش عالی تحول ایجاد می‌کند، نیمه‌شب در منزل، کنار خانواده‌اش ترور می‌شود، این دیگر یک جنایت صرف نیست؛ این بی‌حرمتی به علم است، بی‌احترامی به دانشگاه است. من حقیقتاً نمی‌دانم این اتفاق را با چه واژه‌ای باید توصیف کرد.

به‌نظر شما چرا دشمن چنین شخصیتی را هدف قرار داد؟ 

دشمن ما با پیشرفت علمی مستقل کشور مشکل دارد. آن‌ها تنها پیشرفتی را می‌پذیرند که در چارچوب منافع خودشان باشد، در جهت زنجیره‌ جهانی خودشان بچرخد. اگر کشوری بخواهد مستقل بایستد، چه در حوزه‌ هسته‌ای و چه در دیگر حوزه‌ها، با آن مشکل خواهند داشت.

نمونه‌ بارزش همین ترور شهید طهرانچی است. ایشان اولین فرد علمی بودند که صهیونیست‌ها به‌عنوان هدف ترور معرفی کردند، چون می‌دانستند دارد نظام آموزش عالی کشور را متحول می‌کند. وقتی آموزش عالی دگرگون شود، کشور دگرگون می‌شود؛ اقتصاد پیشرفت می‌کند، روابط بین‌الملل اصلاح می‌شود، نیروی انسانی متخصص تربیت می‌شود، صنعت و فرهنگ به حرکت در می‌آیند و این یعنی آموزش عالی قلب تپنده‌ آینده‌ ایران است و دشمنان این را به‌خوبی فهمیده‌اند.

آن‌ها با طراحان این تحولات دشمنی دارند. دانشمندان ایرانی زیادی هستند که در کشورهای غربی مثل آمریکا و کانادا مشغول‌اند و کسی کاری به آن‌ها ندارد. چون آن‌ها در چارچوب ساختار تعریف‌شده آن‌ها کار می‌کنند، اما اگر کسی بخواهد مستقل باشد، دانشگاهی بخواهد مستقل باشد، پیشرفت بکند، طبیعتاً با آن برخورد می‌شود.

ترور شهید طهرانچی هم‌زمان با فرماندهان نظامی، نشان داد که فرماندهان آموزش عالی هم به همان اندازه برای دشمن نگران‌کننده‌اند.

درباره متنی که از اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها برای محکومیت این اتفاق تهیه شده است، توضیح می‌دهید؟

متنی با کمک دوستان تهیه کردیم و از دانشگاه‌ها و پژوهشگران جهان دعوت کردیم برای همراهی در محکومیت این تجاوز آشکار به ساحت علم و دانشگاه.

می‌خواهم این را اضافه کنم که شخصیت‌های علمی مستقلی زیادی در دنیا هستند که برخلاف منافع غرب فکر می‌کنند. همین حالا در خود دانشگاه‌های آمریکا، اساتید، دانشجویان و حتی رؤسای دانشگاه‌هایی داریم که به‌خاطر مواضع مستقلشان درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تحت فشار هستند. تهدید می‌شوند به اخراج، به عدم صدور مدرک، به لغو بورسیه. اگر ما دست به دست هم بدهیم، می‌توانیم جامعه علمی مستقل را از سلطه‌ی مافیای صهیونیستی و جریان استعماری جهانی جدا کنیم. نماد این استقلال، شهید طهرانچی است؛ نماد یک انسان علمی شریف، مستقل و اثرگذار.

ما با افتخار از همه‌ شخصیت‌های علمی مستقل جهان دعوت می‌کنیم که این مسیر را ادامه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha