امین جعفری در گفتوگو با ایسنا با محکوم کردن تجاوز رژیم جعلی و کودککش صهیونیستی به کشور درباره اینکه در این شرایط مردم چگونه اخبار درست را از غلط تشخیص دهند؟ بیان کرد: در مرحله اول ما باید ماهیت و ویژگی دشمن خود را بشناسیم و بدانیم که این رژیم کودک کش با طراحیهای چندگانه که برای تهاجم و مبارزه با کشور ایران برنامهریزی کرده، یکی از ابزار و مراحلش دروغ پراکنی، عملیات روانی و مانور رسانهای با هدف ایجاد حس ناامیدی، ضعف و ناتوانی بین نیروهای مسلح و مردم است.
وی اظهار کرد: دشمن با این هدف که یک دوگانگی و چندگانگی را بین مردم به وجود آورده میخواهد مردم به چند دسته تبدیل شوند و حس ناتوانی به نیروهای مسلح را القا کنند. با هوشیاری و بصیرت مردم این نقشه شوم دشمن محقق نشده است.
این مدرس رسانه افزود: وقتی این ذهنیت و حس را نسبت به دشمن خود داشته باشیم که ذهن و فکر ما را نیز هدف قرار داده، آن زمان است که میتوانیم در این شرایط جنگی، اخبار درست را از غلط بهتر تشخیص دهیم. در حال حاضر منابع خبری ما شامل چند دسته شامل صدا و سیما، خبرگزاریهای رسمی یا کانالهای اطلاعرسانی موثقی است که در این مدت مرجعیت و اعتبار آنها برای ما ثابت شده است.
این کارشناس رسانه یادآور شد: اگر اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنیم قطعاً ذهن و روان آرامتری خواهیم داشت تا اینکه بخواهیم اطلاعات و اخبار متنوع و مختلف را از رسانههای مختلف دریافت کنیم، چراکه در این شرایط دچار یک انباشت اطلاعات میشویم که در این شرایط جدا کردن سره از ناسره برای ما خیلی سخت می شود و دچار روانپریشی شده و مضطرب میشویم.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه اضافه کرد: گاهی افرادی هستند که اخبار صدا و سیما، کانالها و شبکههای مجازی را پیگیری میکنند و در دیدارهای رو در رو با یکدیگر نیز از اخباری که دیگران دارند مطلع میشوند در این شرایط تصمیمگیری سخت است و مشوش میشوند، همین انباشت اطلاعات باعث ایجاد یک استرس و اضطراب در افراد میشود که آن را به محیط کار، خانواده و جامعه منتقل میکنیم.
جعفری اظهار کرد: ابتداییترین کاری که در شرایط امروز میتوانیم انجام دهیم پیگیری اخبار از منابع رسمی است و در ادامه اگر در فضای مجازی یک خبر به ظاهر مهم را مشاهده کردیم احساسی تصمیم نگیریم.
وی بیان کرد: امروز منطق ما باید بر احساسمان غلبه کند که این همان دروازبانی خبر است که رسانهایها استفاده میکنند و هر فرد نیز باید اینگونه باشد و با اندکی صبر منتظر تأیید یا رد یک خبر بمانیم و با خود بیاندیشیم که انتشار این خبر توسط من در این شرایط جنگی چه کمکی به حوزه اطلاعرسانی و آگاهی مردم میکند و آیا انتقال و بازنشر این خبر در جهت آگاهی و خودباوری مردم است که اگر به این نتیجه رسیدیم نشان میدهد که سواد رسانهای را درک کردیم و آن را به کار میگیریم، ولی اگر جوابی برای سؤالمان نداشتیم در انتشار اینگونه موارد و اخبار جلوگیری شود که باعث تشویش و ایجاد شایعه در فضای رسانهای نشود.
این مدرس رسانه درباره یکی از دغدغههای مهم رسانهای یعنی چگونگی بازنشر صحیح اطلاعات، افزود: ما در حال حاضر با انفجار اخبار و اطلاعات وسیعی با روایتهای مختلف مواجه هستیم، در این شرایط جنگی بیشتر با بمباران اطلاعاتی مواجه هستیم تا بمباران نظامی، رسانهها خیلی زیاد هستند و گاهی دشمن در یک ابزار و فضای رسانهای در قالب یک دوست ظاهر میشود، بنابراین باید رسانه و پشت پرده و گردانندگان و صاحبان رسانه را بشناسیم تا بتوانیم یک تصمیم درست برای مصرف رسانهای خودمان بگیریم و ناخواسته در زمین رسانهای دشمن بازی نکنیم، در این زمینه بهترین راه استفاده از رسانههای رسمی است که میتوانیم اخبارمان را از آنها پیگیری و رصد کنیم.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه گفت: در شرایطی که هر فردی با تلفن همراه خود و فعالیت در شبکههای اجتماعی اقدام به تولید، نشر و حتی مطالعه یک محتوای رسانهای میکند، یک رسانه است. باید به درک حداقلی مهارتهای سواد رسانهای برسیم که شرایط و اوضاع اینچنین برخی صفهای خرید نان، فروشگاههای مواد غذایی و پمپ بنزینها که گاهی اوقات تشکیل میشود یک تصویر رسانهای از مردمی نگران را مخابره میکند در حالی که مردم ما از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی با حضور به موقع خود در نماز جمعه و راهپیمایی وحدت بخش خودشان و حضور در جشن غدیر و مراسم تشییع شهدا نشان دادند که بصیر و پای کار هستند و تصویری از یک ملت قهرمان و ایستاده و با بصیر و ولایتمدار را مخابره کردند و همه به این امر واقفیم که یک ملت استوار، نترس و خداباور را در روزهای اخیر دیدهایم.
جعفری بیان کرد: البته نباید از رسانههای بیگانه انتظار داشته باشیم که این تصاویر را مخابره کنند، ولی ما میتوانیم با نشر درست و به موقع از چنین رویدادهایی مانند مصاحبه با خانواده شهدا، فداکاری رزمندههای امام(ره)، اقتدار نیروهای مسلح اقتدارمان را نشان دهیم. نه با فیلمبرداری از مکانهای درگیری که با ریزپرندهها مورد اصابت قرار گرفتهاند، این امر علاوه بر اینکه کار درستی نیست از لحاظ فرهنگی و اعتقادی نیز توصیه میشود این اتفاقات صورت نگیرد و از نشر چنین مواردی جلوگیری کنیم.
وی تصریح کرد: با خودمان عهد ببندیم فیلمی از مکانهای جنگی، درگیریها و افراد نظامی که در اختیار داریم را نشر ندهیم، تحت تأثیر احساسات قرار نگیریم که بگوییم الان ما را به عنوان یک قهرمان و فرد رسانهای محترم و معتبر میشناسند که فلانی این پیام را ارسال کرده در صورتی که اینگونه نیست، بهترین کار این است که همان پویش «من نمیدانم» را همه اجرا کنیم، با خودمان عهد ببندیم و بگوییم که نمیدانم و منتشر هم نمیکنم.
این مدرس درباره اینکه تنوع اطلاعات در این شرایط زیاد است و نحوه برخورد با آنها باید چگونه باشد؟ گفت: ما یک نشر تحت عنوان چهره به چهره داریم که در محافل خانوادگی، اداری و عمومی، صفهای مختلف و تاکسیها صحبت میکنیم که خود اینها نیز نشر اطلاعات است که ما باید در مکانهای عمومی نیز به صحبتی که داریم واقف باشیم و به بار کلماتی که بیان میکنیم دقت کنیم و موافق سلامت روان کودکان و سالخوردگان باشیم، یک عده هستند که ما را امین خود میدانند که به خاطر آنها نیز باید مدیریت استرس داشته و روی رفتار خودمان کنترل داشته باشیم که در محیطی که هستیم با نشر و صحبت ما در خصوص اخباری که از صحت آنها خبر نداریم ناخواسته در زمین رسانهای دشمن بازی نکنیم و موج ناامیدی را تزریق نکنیم.
جعفری یادآور شد: در این شرایط حساس به ویژه در لرستان که با توجه به موقعیت جغرافیاییای که دارد و هر روز شاهد نشر اخبار و اطلاعات متعددی هستیم که نه تأیید و نه رد میشود و خود رسانه نیز گاهی بلاتکلیف بوده، پیشنهاد میشود یک قرارگاه رسانهای واقعی به منظور اطلاعرسانی به موقع و درست اخبار تشکیل شود که ضروری است در این قرارگاه مسئولان ذیربط اخبار و اطلاعات لحظهای خود را در جهت آگاهسازی مردم به رسانهها اعلام کنند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: مردم در این شرایط خیلی بیشتر از گذشته پیگیر اخبار هستند که یک قرارگاه رسانهای میتواند روایت اول را بیان کرده و رسانهها نیز روایتسازی کنند. از طرف دیگر وجود این قرارگاه باعث میشود از بروز و انتشار شایعات نیز در بحبوحه جنگ رسانهای جلوگیری شود و برای اینکه این قرارگاه رسانهای تأثیرگذاری مثبت و مستمری داشته باشد و مردم به اخبار و رسانههای داخلی و رسمی ما اعتماد کنند لازم است که یک سخنگو داشته باشد که با توجه به نوع اخبار و شرایط روزانه به رسانهها پاسخگو باشد و این رسانه است که میتواند خبر را بازنمایی کرده و روایتسازی کند. امیدواریم بتوانیم بهترین روایتسازی را داشته باشیم.
انتهای پیام
نظرات