حبیب ابراهیمپور در گفتوگو با ایسنا، به گفتمانسازی توسط اساتید در حوزه جنگ و رابطه میان آمریکا و اسرائیل به نیابت از آمریکا تاکید کرد و گفت: در این زمینه ۳ محور باید مورد بررسی قرار گیرد. محور اول شکلگیری صهیونیست بعد از جنگ جهانی دوم و وضعیتی که بعد از آن داشتند، نقش آمریکا در شکلگیری این غده سرطانی در خاورمیانه، آگاهیبخشی و بسط این گفتمان و تعمیم آن در بخشهای مختلف جامعه است.
وی افزود: محور دوم تبیین وضعیت ایران در طول تاریخ و به ویژه طی ۲ قرن اخیر است که مشاهده میکنیم ایران در هیچ جنگی شروع کننده نبوده و حتی در ادیان و ادبیات ما نیز چنین امری وجود ندارد لذا ما هیچ وقت شروعکننده جنگ نبودیم و همواره از موضع دفاع وارد شدهایم و هشت سال دفاع مقدس نیز به همین دلیل دفاع مقدس نامیده شده است. محور سوم نیز تبیین ارتباط آمریکا و اسرائیل با ایران است.
ابراهیمپور با تاکید بر اینکه اساتید دارای ۲ نقش برجسته در داخل دانشگاه و جامعه با توجه به مسئولیت اجتماعی خود هستند، تصریح کرد: اساتید میتوانند در درون دانشگاه از طریق آگاهیبخشی به دانشجویان و سخنرانی و تشکیل میتینگ و برگزاری سمینار به ایفای نقش بپردازند.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: اساتید در بخش مسئولیت اجتماعی نیز میتوانند به آگاهیبخشی عمومی بپردازند و از طریق مصاحبهها، شرکت در برنامههای صدا و سیما، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، نشریات و رسانهها اقدام کنند.
وی با بیان اینکه اساتید این دو وظیفه را میتوانند با ۲ رویکرد انجام دهند، افزود: در رویکرد اول که رویکرد کوتاهمدت نامیده میشود، اساتید میتوانند با نوشتن مطالب کوتاه و تاثیرگذار در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و ارائه پیام کوتاه و کلیپ کوتاه، اطلاعاتی را در اختیار جامعه دانشگاهی و اقشار مختلف مردم قرار دهند. در رویکرد دوم یعنی رویکرد بلندمدت نیز نیازمند تحلیل عمیقتر و رویکرد آینده نگارانه نسبت به افقهای بعدی که بعد از جنگ ممکن است پیشرو باشد، نسبت به تحلیل وضعیت گذشته، فعلی و آینده ایران در درون این بحران بپردازند. این کار میتواند اطلاعات اولیه برای سیاستگذاران فراهم کند تا در تحلیلهای خود استفاده کنند.
انتهای پیام
نظرات