خانوادهها به اتفاق، همراه هستند و مشارکت بچهها در نقش دانشآموز در ساخت مدرسه را باعث افتخار منطقه و خود میدانند. زیبایی کار دسته جمعی و گروهی در بین بچهها، توجه هر مخاطبی را به خود، جلب میکند و این اتحاد و موج همدلی، امیدوارکننده به نظر میرسد. بچهها کاربلد هستند و به محض رسیدن، دوچرخهها را در یک گوشه قرار داده و آجرها و بلوکها را جابجا و دست به دست میکنند. زنجیرهای منظم که هر حلقهاش را غیرت ایرانی، وحدت و امید به فردایی بهتر، تشکیل میدهد.
دستهایی کوچک و کودکانه با رویاهایی بزرگ در سر دارند خاک را از فرغون، خالی میکنند و یکی از رنگ دیوارها و دیگری از اینکه دیگر خیالشان از بابت فوتبال بازی کردن در حیاط مدرسه راحت است، حرف میزند. یکی از بچهها که آماده مصاحبه است، عرق پیشانیاش را پاک کرده و از فضای نامناسب مدرسه قبلی، میگوید. از سقفی که موقع بارش باران، چکه میکرد و رفت و آمد موشها.
در همین حین، یکی از دیگر از اوستاهای کوچک به جمعمان اضافه میشود و در تکمیل حرفهای دوست و همکلاسیاش، خرابی دیوارها و ریختن گچ دیوارها را بازگو میکند و سریع به کارش برمیگردد. در ادامه پدربزرگی از روستا را میبینم که پشت تک نیمکت باقی مانده از مدرسه قبلی در محوطه نشسته و به دور دستها خیره شده است. از او میپرسم دارد به چی فکر میکند؟
پدر بزرگ میگوید خوشحال است از اینکه بچهها قرار است در مدرسهای در شأنشان درس بخوانند و این مدرسه ۹ کلاسه را مایه خیر و برکت منطقه میداند. او حرفی جز دعای خیر برای بچهها، رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و بانی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و مدرسهسازی، خیران و مسئولان امر ندارد. این پدربزرگ به نمایندگی از مردم منطقه میگوید، حاضرند تا هر کدام حتی به اندازه یک آجر، سهمی در تکمیل پروژه داشته و تا حد توان کمک کنند.
نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با هدف برچیدن مدارس سنگی و کانکسی از جمله نهضتهای ملی و مردمی است که به دستور ویژه رییس جمهور اجرایی شده است، روندی که بزرگ و کوچک، برای ساختن مدارسی ایمن با فضای آموزشی استاندارد و کافی، پای کار آمده و دست به دست هم دادهاند، حتی اگر سهم او به اندازه یک آجر باشد، درست مانند دانشآموزان کلیبری که با مشارکت در ساخت مدرسهشان، فردا را میسازند.
مدرسه ۹ کلاسه شهدای کلیبر، این روزها در حال نو شدن و تجدید بنا است، مدرسهای که تا دیروز از فضای آموزشی چندان مناسبی برخوردار نبود، امروز به دست نیمکتنشینان و دانشآموزان منطقه و کمک خیران و همکاری متقابل اداره کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان در حال تبدیل شدن به مدرسهای ایمن و مناسب است.
نهضت مدرسهسازی با مردم در کلیبر در جریان بوده و دانشآموزان کوچک هم با دلهایی بزرگ در حال همکاری جهت تکمیل ساختمان مدرسه هستند. مدرسهای که بچهها دوست دارند، حیاط بزرگی دارد که میتوان به راحتی در آن فوتبال بازی کرد با کلاسهایی بزرگ که میتوان با آسودگی خیال پرنده خیال را در آن رها کرد و تا دور دستها به آیندهای امیدوار کننده پرواز کرد، آیندهای نه چندان دور که پزشکان، مهندسان و سایر متخصصان حوزهها و صنوف مختلف در این کلاس، تربیت خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تشکیل تیمهای مردمی برای تمامی پروژههای نهضت مدرسهسازی استان، میگوید: مسئولان پروژهها توسط اداره کل آموزش و پرورش به اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان معرفی و تیمهایی به این منظور تشکیل شده و هر یک از اعضا امور مختلف مربوط به پروژه را پیگیری میکنند. مبتکر این نهضت، ریاست محترم جمهوری بوده و در هر دو سفر غیررسمی به تبریز، طی جلسات سه ساعته به ارائه نکته نظرات خود در زمینه مسائل آموزشی و پرورشی پرداختهاند؛ از این رو ما نیز متعهد شدهایم نه تنها پروژههای متعهد شده استان را به سرانجام برسانیم، بلکه سرآمد کل کشور شویم و این مهم مگر با تلاش و همراهی حاضران در این جمع، محقق نمیشود.
به گفته اسفندیار صادقی، ۲۳۱ پروژه در قالب ۱۱۰۴ کلاس درس از محل اجرای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در سطح استان آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد که دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و بیش از نیمی از این پروژهها تا سال تحصیلی جدیو، به افتتاح خواهند رسید.
مدیرکل دستگاه تعلیم و تربیت استان، میافزاید: اغلب پروژههای مناطق استان آذربایجان شرقی، بزرگ مقیاس نیستند و مدارس سنگی و کانکسی دارای هشت الی ۱۰ نفر دانشآموز و بالاتر در اولویت هستند.
به گفته فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی، ۱۱۰۰ فضای آموزشی نیازمند توجه و ۱۸۹ پروژه نیمه تمام آموزشی در سطح استانمان وجود دارد که بازسازی و نوسازی همه آنها حتی با تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجههای مصوب سالانه در کوتاه مدت، امکانپذیر نیست.
وی، اعتبار مورد نیاز، جهت بازسازی همه فضاهای آموزشی استان را بالغ بر ۳۰ همت و نیازمند مشارکت همه جانبه تمامی ارکان موثر از بخش دولتی و خصوصی گرفته تا خیران و مردمیسازی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، دانست و استفاده از ظرفیتهای مردمی، خیران، بنگاههای اقتصادی، کارخانجات، شهرکهای صنعتی، تجار و بازرگانان برای تامین منابع مالی را از جمله راهکارها برشمرد.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز شاهد حرکتهای مردمی قابل تحسین در استانمان از جمله اهدای هزینه مجالس ختم و بنرهای تسلیت در روستای خلجان شهرستان تبریز، وقف منزل مسکونی برای ساخت مدرسه توسط بانوی مرندی و مشارکت دانشآموزان و مدیران مدارس در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و انجام اموری مانند حصارکشی و جذب خیر و کارهای عمرانی بودهایم.
انتهای پیام
نظرات