رسول چگینی، مدیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: تمدن، مجموعهای از دستاوردها، ارزشها، باورها و ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که یک جامعه را از حالت ابتدایی به سطحی پیشرفته و سازمانیافته ارتقا میدهد.
وی ادامه داد: تمدن تنها به پیشرفتهای مادی مانند فناوری و معماری محدود نمیشود، بلکه ریشه در بنیانهای فکری، ایدئولوژیک و اخلاقی دارد که هویت و جهتگیری یک جامعه را شکل میدهند.
چگینی با بیان اینکه هر تمدن پایدار دارای دو بُعد اصلی، فکری (باورها، ارزشها و ایدئولوژیها) و بُعد ظاهری (شامل مظاهر مادی مانند هنر، نهادها و نظامهای اجتماعی) است، یادآور شد: برای شکلگیری یک تمدن پویا، ابتدا باید پایههای فکری و ایدئولوژیک آن غنی و استوار باشد تا مظاهر ظاهری آن به شکلی معنادار و پایدار نمود پیدا کنند.
اهمیت بُعد فکری و ظاهری در تمدنسازی
وی تصریح کرد: بُعد فکری، بهعنوان روح تمدن، شامل ارزشها، اصول اخلاقی و جهانبینی است که به جامعه جهت و معنا میبخشد. این بُعد تعیینکننده اهداف و مسیر تمدن است و بدون آن، مظاهر ظاهری شکننده و ناپایدار خواهند بود.
این پژوهشگر بنیاد امامت اضافه کرد: بُعد ظاهری، که نمودهای بیرونی تمدن مانند هنر، معماری، نظامهای حقوقی و اجتماعی را دربرمیگیرد، زمانی اثرگذار است که بر پایهای محکم از ایدئولوژی و تفکر بنا شده باشد. ترکیب این دو بعد، تمدنی را شکل میدهد که هم از نظر معنوی غنی و هم در عمل پایدار و تأثیرگذار است.
وی یادآور شد: نهضت عاشورا، قیام امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری، فراتر از یک واقعه تاریخی، یک نقطه عطف تمدنی است که با محوریت دفاع از عدالت، آزادگی و مقاومت در برابر ظلم، پایههای یک تمدن پویا و پایدار را فراهم کرده است. این نهضت با دارا بودن یک ایدئولوژی غنی و مظاهر ظاهری تأثیرگذار، بهترین موتور محرک برای ایجاد تمدن است و تأثیرات عمیقی بر فرهنگ، هویت و ارزشهای جوامع اسلامی و حتی غیراسلامی گذاشته است.
بُعد فکری نهضت عاشورا
چگینی عنوان کرد: نهضت عاشورا از نظر فکری، یک مکتب ایدئولوژیک مبتنی بر عدالت، آزادگی، شجاعت و ایثار ارائه میدهد، امام حسین(ع) با انتخاب شهادت بهجای تسلیم در برابر ظلم، مفهوم آزادگی را بهعنوان یک ارزش بنیادین تمدنی تثبیت کرد؛ این انتخاب نشان داد که حفظ کرامت انسانی و دفاع از حقیقت، حتی به قیمت جان، در اولویت است.
وی بیان کرد: عاشورا بهعنوان یک مکتب فکری، اندیشمندان و عالمان را به تأمل در مفاهیم عمیق دینی و فلسفی واداشت و به بازتعریف ارزشهایی چون عدالت، آزادی و مقاومت کمک کرد. این ایدئولوژی، روح تمدن عاشورایی را تشکیل داده و الهامبخش نسلها برای ساخت جوامعی عادلانه و اخلاقمدار بوده است. ادبیات عاشورایی، از شعر و مرثیه تا متون تحلیلی، به غنای تمدن اسلامی افزود و بستری برای گفتوگوهای فکری فراهم کرد.
بُعد ظاهری نهضت عاشورا
این پژهشگر بنیاد امامت با بیان اینکه نهضت عاشورا در بعد ظاهری، تأثیرات عمیقی بر مظاهر تمدنی جوامع اسلامی گذاشته است، گفت: مراسم عزاداری، تعزیه و روضهخوانی به بخشی از هویت فرهنگی جوامع شیعی تبدیل شدهاند. تعزیه، بهعنوان یک هنر نمایشی-مذهبی، نمونهای برجسته از تأثیر عاشورا بر فرهنگ و هنر تمدنی است که در ایران به اوج خود رسید.
وی نهادهای اجتماعی را از دیگر ابعاد نهضت عاشورا دانست و گفت: عاشورا به تقویت همبستگی اجتماعی و ایجاد نهادهای خیریه و همیاری منجر شد، نذورات، اطعام و کمک به نیازمندان در ایام محرم، نمونههایی از تأثیرات اجتماعی این نهضت هستند که به انسجام جوامع کمک کردهاند.
چگینی ادبیات و هنر عاشورایی را مورد توجه قرار داد و افزود: شعر عاشورایی، مرثیهسرایی و آثار هنری مرتبط با کربلا، به غنای فرهنگی تمدن اسلامی افزودهاند و بستری برای انتقال ارزشهای عاشورایی فراهم کردهاند.
بُعد اخلاقی و انسانی
وی با تاکید بر اینکه نهضت عاشورا یک الگوی بینظیر از ارزشهای اخلاقی و انسانی ارائه کرد، یادآور شد: قیام امام حسین (ع) علیه حکومتی که از ارزشهای اسلامی منحرف شده بود، روحیه ایثار، شجاعت و وفاداری به آرمانهای والا را در جوامع نهادینه کرد؛ این پیام اخلاقی، که حفظ کرامت انسانی مقدم بر هر چیز است، بهعنوان یک اصل بنیادین در تمدن اسلامی ریشه دواند و جوامع را به سمت پرورش ارزشهای والای انسانی سوق داد.
بُعد فرهنگی و هویتی
چگینی با بیان اینکه عاشورا نقش کلیدی در شکلگیری هویت جمعی جوامع شیعی و حتی دیگر گروههای اسلامی ایفا کرده است، گفت: آیینهای محرمی، از عزاداریهای ساده تا تعزیههای پیچیده، نهتنها ابزار انتقال ارزشهای عاشوراییاند، بلکه به حفظ سنتها، تقویت همبستگی اجتماعی و ایجاد پیوند میان نسلها کمک کردهاند. این آیینها بهعنوان بخشی از فرهنگ تمدنی، هویت جمعی جوامع را تقویت کرده و به غنای فرهنگی تمدن اسلامی افزودهاند.
بُعد سیاسی و اجتماعی
مدیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت با اشاره به اینکه نهضت عاشورا یک حرکت سیاسی-اجتماعی علیه فساد و استبداد بود، افزود: قیام امام حسین(ع) نشاندهنده اهمیت مسئولیتپذیری اجتماعی و مبارزه با ظلم در ساخت یک جامعه متمدن است؛ این نهضت به جوامع آموخت که اصلاحطلبی و ایستادگی در برابر ناعدالتی، از ارکان تمدنسازی است، تأثیر این بعد در جنبشهای عدالتخواهانه، از جمله انقلاب اسلامی ایران، بهوضوح دیده میشود.
تأثیر جهانی و بینتمدنی پیام عاشورا
چگینی اعلام کرد: پیام عاشورا فراتر از جهان اسلام، بر فرهنگها و ادیان دیگر نیز تأثیر گذاشت، شخصیتهایی چون مهاتما گاندی از قیام امام حسین(ع) بهعنوان الگویی برای مبارزه بدون خشونت الهام گرفت. این تأثیرگذاری نشاندهنده ظرفیت عاشورا در ایجاد گفتوگوی تمدنی و انتقال ارزشهای مشترک انسانی مانند عدالت و مقاومت به فرهنگهای دیگر است.
وی تاکید کرد: نهضت عاشورا بهدلیل دارا بودن پایههای فکری قوی و مظاهر ظاهری تأثیرگذار، بهترین موتور محرک برای ایجاد یک تمدن پویا و پایدار است. این نهضت با ارائه یک ایدئولوژی مبتنی بر عدالت و آزادگی، توانسته جوامع را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کند. در سطح ظاهری، آیینها و نهادهای برآمده از عاشورا، به انسجام اجتماعی و تقویت هویت جمعی کمک کردهاند. این ترکیب از فکر و عمل، عاشورا را به یک الگوی کامل تمدنی تبدیل کرده که نهتنها در جهان اسلام، بلکه در گفتوگوهای بینتمدنی نیز تأثیرگذار بوده است.
مدیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت در پایان بیان کرد: نهضت عاشورا با دارا بودن پایههای فکری غنی و مظاهر ظاهری تأثیرگذار، یک الگوی کامل برای تمدنسازی است. این نهضت با تأکید بر ارزشهایی چون عدالت، آزادگی و ایثار، روح یک تمدن پویا را فراهم کرده و با آیینها، هنرها و نهادهای اجتماعی، نمودهای بیرونی یک تمدن پایدار را به نمایش گذاشته است. عاشورا، بهعنوان موتور محرک تمدن، همچنان الهامبخش جوامع برای ساخت جهانی عادلانهتر و انسانیتر است.
انتهای پیام
نظرات