هادی مطهریان در گفتوگو با ایسنا، یکی از موضوعات ابتدایی ورود هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش را دغدغه معلمان نسبت به این که هوش مصنوعی تا چه اندازه میتواند در حوزه آموزش تسهیلگر و خلاقیتزا باشد، ذکر کرد و افزود: در همین راستا نیز استفاده از هوش مصنوعی در تدریس به عنوان یکی از برنامههای اصلی به تمام گروههای درسی و آموزشی اضافه شد.
وی با بیان این که در همین راستا نیز تقریبا تمام گروههای درسی با این تکنولوژی آشنایی اولیه پیدا کردهاند، گفت: موضوع استفاده هوش مصنوعی در حوزه دانشآموزی از دو بعد قابل اهتمام است که یکی از آنها آشنایی با کاربردهای هوش مصنوعی است که در این باره مدارس، دورههایی در طول سال تحصیلی برای دانشآموزان برگزار میکنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بعد دیگر این موضوع را هدف گذاری برای سیطره یافتن بر این تکنولوژی ذکر کرد و با اشاره به اهمیت توجه به مقوله فنآوری هوش مصنوعی، تصریح کرد: موضوع هوش مصنوعی در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک مولد و نه به عنوان یک مصرفکننده مورد توجه قرار گرفته و ما نیز معتقدیم کشورهایی میتوانند بر این تکنولوژی، سیطره داشته باشند که بتوانند جز تولیدکنندگان این عرصه قرار بگیرند.
وی گفت: در همین راستا یکی از راهبردهای اصلی آموزش و پرورش در مبحث هوش مصنوعی بحث آموزش برنامهنویسی و مفاهیم برنامهنویسی به دانش آموزان دوره اول متوسطه است که این مهم از سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفته است.
مطهریان ادامه داد: البته به همین منظور نیز دانشآموزان میتوانند در قالب طرح ایران دیجیتال و از طریق گوشی تلفن همراه، به صورت رایگان تمام آموزشهای لازم درخصوص زبان برنامهنویسی را فراگیرند و از این روش با مهارتهای حل مسئله و مهارتهای نرم آشنا شوند.
وی اظهار کرد: از طریق آموزش برنامه نویسی، استعدادهای دانشآموزان در این حوزه شناسایی و کشف میشود و در آینده با سرمایهگذاری روی این استعدادها میتوانیم به کشورمان کمک کنیم تا در حوزه هوش مصنوعی به یک تولیدکننده تبدیل شود.
مطهریان به برنامههای جامع استان یزد در خصوص هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و گفت: در قالب کارگروه نوفاد (ستاد نوآوری و فن آوری و اقتصاد دانش بنیان استانداری) بحث طرح جامع بر هوش مصنوعی در حال پیگیری است و آموزش و پرورش استان نیز برای این که بتواند راهبری این موضوع را در استان داشته باشد، ستاد سیاست گذاری استان در این حوزه را شکل داده است.
وی در خصوص ورود هوش مصنوعی به کتب درسی هم خاطرنشان کرد: این موضوع در اختیار استان نیست در سطح وزارت در حال پیگیری و در شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان دغدغه دنبال میشود و سازمان تالیف کتب درسی نیز این موضوع را پیگیری میکنند.
مطهریان افزود: تا زمانی که کتب درسی اصلاح شود، ظرفیت ویژه برنامه درسی مورد استفاده خواهد بود که بر همین اساس مدارس میتوانند دو ساعت از برنامه دانش آموزان را به موضوعات دیگری مانند هوش مصنوعی اختصاص دهند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان در پایان ابراز امیدواری کرد با کمک آحاد جامعه، موضوع چالش برانگیز هوش مصنوعی که قطعاً در کنار مزایای خود با آسیبها و تهدیدهای نیز همراه خواهد بود، به ویژه در بین دانش اموزان مدیریت شود تا بتوانیم ضمن مهار تهدیدها و بهره گیری از مزایای آن، دانشآموزان توانمندی را برای آینده تربیت کنیم.
انتهای پیام
نظرات