قاسم مطلبی در گفتوگو با ایسنا، حجم ترانزیت ریلی از چین به منطقه ویژه اقتصادی کاوه را ۲۴ هزار تن عنوان کرد و این اقدام را تحولی راهبردی در حوزه لجستیک، ترانزیت و اقتصاد پایدار منطقه دانست.
وی افزود: این کریدور ریلی با کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی سنتی که ممکن است در معرض محدودیتهای تنگههای استراتژیک و تنشهای ژئوپلیتیکی قرار گیرند، نقش مهمی در ارتقای امنیت و پایداری حملونقل ایفا میکند.
مطلبی با اشاره به مزیتهای متعدد این پروژه اظهار کرد: مسیر جدید ریلی در گمرک، منطقه ویژه اقتصادی کاوه را به یک هاب لجستیکی متصل به زنجیره تأمین بینالمللی تبدیل میکند. این خط ریلی از مبدأ چین و از طریق کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و سپس ایران، کالاها را مستقیما به گمرک منطقه کاوه منتقل کرده و ضمن کاهش زمان و هزینه حمل، مزایای متعددی برای این شهرستان به همراه خواهد داشت.
وی افزود: با انتقال بار از جاده به ریل، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات جادهای، کاهش استهلاک ناوگان جادهای و کاهش مصرف سوخت فسیلی خواهیم بود. هر تن-کیلومتر بار حملشده از طریق ریل، به معنای صرفهجویی قابل توجهی در مصرف سوخت و هزینههای حملونقل برای این شهرستان است.
مطلبی ادامه داد: واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه که یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور است، اکنون به یک بستر پایدار و قابل اعتماد برای صادرات و واردات کالا دست یافتهاند. این مسیر ریلی، امکان برنامهریزی دقیقتری در زنجیره تأمین ایجاد میکند و جایگزینی مناسب برای حمل جادهای پرهزینه و پرخطر است.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه خاطرنشان کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور نیازمند راهحلهای پایدار و کمهزینه برای توسعه تجارت خارجی است، استفاده از مسیرهای ریلی فراملی، بهویژه در چارچوب کریدورهای بینالمللی نظیر ابتکار کمربند و جاده (BRI)فرصت ارزشمندی است.
انتهای پیام
نظرات