• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۴ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404042415223
  • خبرنگار : 50535

استاندار آذربایجان شرقی:

زنجیره تامین قطعات خودرو روان‌سازی شود

زنجیره تامین قطعات خودرو روان‌سازی شود

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت روان‌سازی زنجیره تأمین قطعات خودرو و بهره‌گیری از فرصت انباشت مطالبات خودروسازان استان تأکید کرد. 

بهرام سرمست سه‌شنبه ۲۴ تیر در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این استان، بر اهمیت تکمیل زنجیره تولید قطعات خودرو و توسعه صنعت خودروسازی در استان تأکید کرد. 

وی با اشاره به سابقه بیش از ۳۰ ساله انجمن‌های صنعت قطعه‌سازی در استان، افزود: در سنوات گذشته، این صنعت به صورت ناقص و جزیره‌ای توسعه یافته و ارتباط لازم با سایر بخش‌ها برقرار نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این صنعت باید به سمت خودروسازی حرکت کند، گفت: در حال حاضر، بخش عمده‌ای از قطعه‌سازان استان به تولید قطعات تراکتور روی آورده‌اند و این روند باید اصلاح شود.

 وی افزود: در شرایط کنونی، با انباشت مطالبات خودروسازان، فرصت مناسبی برای خودگردانی و روان‌سازی زنجیره تأمین قطعات خودرو وجود دارد و باید از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

سرمست همچنین بر اهمیت صادرات و حرکت به سمت بازارهای جهانی تأکید کرد و گفت: در بازدیدهای امروز، نتایج و مشاهدات قابل تقدیری داشتیم که نشان می‌دهد واحدهای تولیدی به سمت صادرات حرکت می‌کنند، حتی اگر به صادرات مجدد نیز منجر شود، این حرکت ارزشمند است.

وی در ادامه، بر لزوم بهره‌گیری از پتانسیل‌های منطقه‌ای و ایجاد منطقه اقتصادی ویژه در شهرک صنعتی بعثت تأکید کرد و افزود: این منطقه می‌تواند به عنوان پایلوت فناوری نوین در کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد و زیرساخت‌های لازم در جوار تبریز فراهم است، که مورد تأیید و تأکید رئیس‌جمهور نیز قرار دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت تغییر رویکردهای صنعتی، گفت: هدف ما این است که صنایع استان به سمت صادرات‌محور و تولیدات با ارزش افزوده بالا حرکت کنند و زمینه‌های جدیدی در حوزه ماشین‌سازی و قطعه‌سازی ایجاد کنیم که نیازمند مطالعات کارشناسی است.

وی بر اهمیت آموزش نیروی انسانی ماهر و فنی تأکید کرد و گفت: باید مهارت‌آموزی را در دستور کار قرار دهیم، ارتباط دانشگاه و صنعت را حفظ کنیم و واحدهای تولیدی برای جذب نیروی ماهر برنامه‌ریزی کنند.

سرمست افزود: در توسعه رشته‌های دانشگاهی نیز باید به سمت رشته‌هایی حرکت کنیم که با نیازهای صنعت همسو باشد.

 وی از پیگیری مطالبات واحدهای صنعتی و توسعه زیرساخت‌ها، از جمله درخواست ۱۱۰ مگاوات برق برای پنل‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: هدف ما این است که در سخت‌ترین شرایط، تولیدکنندگان و صنایع را تنها نگذاریم و چراغ واحدهای تولیدی روشن باشد، چراکه این امید و انگیزه‌ای برای آینده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز و عضو هیئت نمایندگان این اتاق، در این جلسه بیان کرد : اتاق بازرگانی تبریز قراردادی با ۱۳ دانشگاه استان امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، دانشجویان ترم سه به بعد در واحدهای صنعتی حضور یافته و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. 

یونس اکبرپور پایدار افزود: ارزش‌گذاری بر جوانان و دانشجویان، نقش مهمی در تربیت نسلی توانمند برای آینده دارد. این دانشجویان با حضور در واحدهای صنعتی، تجربیات عملی کسب می‌کنند و این تجربیات را به استادان خود منتقل می‌نمایند که این امر باعث تقویت ارتباط بین استاد و دانشجو و در نتیجه افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D) در دانشگاه‌ها می‌شود.

در ادامه، استاندار آذربایجان شرقی نیز ضمن حمایت از این طرح، گفت: این اقدام یکی از بهترین و ماندگارترین برنامه‌هایی است که به جوانان اهمیت و ارزش می‌دهد و می‌تواند از مهاجرت مغزها جلوگیری کند. 

وی بیان کرد: این طرح، گامی مهم در جهت توسعه صنعت و آموزش‌های عملی در استان است و نشان می‌دهد که با همکاری دانشگاه‌ها و صنعت، می‌توان آینده‌ای بهتر برای جوانان رقم زد.

بهراد فرشاد، رئیس انجمن ماشین‌سازان و قطعه‌سازان استان، در این جلسه برای وضعیت صنعت قطعه‌سازی در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: ما اولین انجمن کارفرمایی در صنعت قطعه‌سازی هستیم و بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت داریم. این صنعت جزو صنایع پیشران کشور است، اما به دلیل کم‌کاری خودروسازان بزرگ مانند ایران‌خودرو و سایپا، بیش از ۷۰ درصد قطعه‌سازان استان به سمت تولید قطعات تراکتور سوق پیدا کرده‌اند و با عشق و تعصب در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ما با تلاش و تعصب سعی می‌کنیم کارخانه تراکتورسازی استان سرپا بماند. این کارخانه تا اسفند ۱۴۰۳ به تعهدات خود عمل می‌کرد و مشکلی نداشتیم، اما از آن زمان تاکنون پرداختی‌های این کارخانه با مشکل مواجه شده است. ما این شرکت را دوست داریم و خواهان توسعه آن هستیم، اما وضعیت فعلی باعث توقف واحدهای تولیدی و از دست رفتن نیروهای کارمان شده است.

فرشاد ادامه داد: در حال حاضر، واحدهای تولیدی در پرداخت حقوق و بیمه کارکنان مشکل دارند و این وضعیت آبروی ۳۰ ساله این صنعت است. از همه می‌خواهم دست به دست هم دهیم و نگذاریم این صنعت فروپاشد.

سهراب فیض‌زاده، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، اظهار کرد: این شهرک در حوزه تولید قطعات فناوری خودرو فعالیت می‌کند و تمامی زیرساخت‌های لازم برای توسعه این صنعت در آن فراهم شده است.

 وی افزود: اهداف اصلی ایجاد این شهرک، رفع مشکلات و تقویت توانمندی‌های حوزه قطعات خودرو است.

فیض‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ قطعه در این شهرک در حال بهره‌برداری است و ۲۴ قطعه دیگر نیز آماده واگذاری به شرکت‌های فعال در این حوزه است. همچنین، با هفت شرکت دانش‌بنیان قرارداد همکاری امضا شده است که نشان‌دهنده تمرکز بر توسعه فناوری و نوآوری در صنعت خودرو است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بیان کرد: این اقدامات در راستای توسعه صنعت قطعات خودرو و ارتقای فناوری‌های مرتبط در استان تبریز صورت می‌گیرد و می‌تواند نقش مهمی در خودکفایی و رقابت‌پذیری صنعت خودرو کشور ایفا کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha