• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1404042515631
  • خبرنگار : 51009

نماینده ولی‌ فقیه در استان زنجان:

مدارس باید به پایگاه‌های چندمنظوره و مردمی تبدیل شوند

مدارس باید به پایگاه‌های چندمنظوره و مردمی تبدیل شوند

ایسنا/زنجان نماینده ولی‌ فقیه در استان زنجان با تأکید بر نقش مؤثر احساس تعلق در ارتقای کیفیت آموزشی، گفت: مدرسه‌ای که نتواند در ذهن و دل دانش‌آموز خاطره‌ای شیرین ثبت کند، در ایفای مأموریت تربیتی خود موفق نبوده است.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی چهارشنبه ۲۵ تیر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان، اظهار کرد: موضوع احساس تعلق یکی از نکاتی بود که به‌درستی در جلسه مطرح شد و لازم است در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: ارتقای کیفیت آموزش صرفاً با حضور استاد توانمند یا تجهیزات پیشرفته حاصل نمی‌شود. آنچه موجب ماندگاری آموزش در ذهن دانش‌آموز می‌شود، علاقه و تعلق‌ خاطر به محیط یادگیری است. اگر کسی دلش برای نیمکت‌های مدرسه تنگ نمی‌شود، یعنی آن فضا، دوست‌داشتنی نبوده است.

امام جمعه زنجان با طرح این پرسش که چند نفر از ما با خاطره‌ای شیرین به دوران مدرسه بازمی‌گردیم، ادامه داد: وقتی فردی هیچ خاطره مثبتی از مدرسه ندارد یا حتی آن را در خواب به‌عنوان کابوس می‌بیند، این نشان از ضعف در طراحی فضای تربیتی دارد.

وی با بیان اینکه لازم نیست صرفاً به سراغ الگوهای خارجی برویم، تصریح کرد: ما باید از ظرفیت‌های فرهنگی، بومی و اجتماعی خود برای ارتقای آموزش بهره بگیریم. فرهنگ و تمدن ما غنی است و بسیاری از نهادهای مذهبی مانند مساجد و هیئات توانسته‌اند محیط‌هایی امن، جذاب و صمیمی برای جوانان فراهم کنند، چرا مدارس نتوانند چنین باشند؟

حسینی افزود: در جامعه‌ای که از مردمی‌سازی و حکمرانی مردمی سخن می‌گوید، باید مدارس نیز مردمی باشند، به این معنا که مدرسه در دل محله حضور داشته و مورد استفاده طیف گسترده‌ای از مردم باشد. در بسیاری از مناطق، مدرسه تنها پایگاه عمومی آن محله است. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های مغفول‌مانده مدارس، گفت: مدرسه می‌تواند به پایگاهی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حتی سیاسی تبدیل شود. نمونه‌ای از آن استفاده از حیاط مدارس برای پارکینگ خودروها در برخی نقاط است. این موضوع اگر با چارچوب و ضابطه باشد می‌تواند الگویی موفق باشد.

نماینده ولی‌فقیه در زنجان افزود: گاهی به دلیل واهمه از تبعات مدیریتی یا نیاز به هماهنگی میان‌دستگاهی، از ظرفیت‌ها استفاده حداقلی می‌شود، درحالی‌که با برنامه‌ریزی می‌توان بهره‌وری را افزایش داد.

وی با اشاره به دستور اخیر وزارت آموزش و پرورش درباره استفاده از شیفت دوم مدارس برای مؤسسات فرهنگی، گفت: این ابلاغیه فرصتی است تا پیوند بین مدرسه و نهادهای مردمی مانند مساجد، کارگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی برقرار شود. باید اجازه دهیم مدرسه از یک محیط صرفاً آموزشی به مرکزی برای زیست تربیتی و اجتماعی تبدیل شود.

او عنوان کرد: مدرسه‌ای در کنار یک هنرستان یا کارگاه می‌تواند از آن فضا برای یادگیری مهارت‌های واقعی استفاده کند. گاهی این ظرفیت‌ها نادیده گرفته می‌شوند و تنها به چارت درسی بسنده می‌کنیم.

وی با پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی برای بررسی ابعاد مختلف مسائل آموزشی، گفت: شاید لازم باشد برای هر یک از موضوعاتی که در جلسات شورای آموزش و پرورش مطرح می‌شود، یک رفت‌وبرگشت کارشناسی با حضور صاحب‌نظران و حتی افراد غیرعضو شورا انجام شود تا از ظرفیت‌های فکری آن‌ها استفاده شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به بازدیدهای میدانی خود از مدارس، گفت: برخی مدیران آن‌قدر نسبت به مدرسه احساس مسئولیت دارند که برای کوچک‌ترین مشکل، دچار نگرانی می‌شوند. این میزان از دغدغه‌مندی، حتی ممکن است در مدیریت خانه شخصی‌شان هم دیده نشود.

حسینی تأکید کرد: عمده مدیران آموزش و پرورش، افراد متعهد و دلسوزی هستند که باید شناسایی، تقویت و الگوسازی شوند. اگر یک مدرسه در حوزه‌های آموزشی، ورزشی، فرهنگی یا هنری موفق عمل می‌کند، باید سایر مدیران را به بازدید از آن مدرسه دعوت کنیم تا الگوهای موفق توسعه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha