مهدی شیرمحمدی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت برنامهریزی برای اوقات فراغت تابستانی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: تابستان نباید صرفاً به عنوان یک دوره بیکار ماندن یا استراحت محض دیده شود، بلکه فرصتی ارزشمند برای بازیابی، استعدادیابی و رشد مهارتهای مختلف است.
وی با بیان اینکه تصور رایج درباره اوقات فراغت به عنوان دورهای برای هیچ کاری نکردن کاملاً اشتباه است، افزود: والدین باید این دوره را به عنوان فرصتی طلایی برای شکوفایی فرزندان ببینند. این زمان میتواند در رشد تواناییهایی چون ورزش، هنر، موسیقی، مهارتآموزی و حتی اعتماد به نفس فرزندان نقش حیاتی ایفا کند.
شیرمحمدی با تأکید بر اینکه بطالت و بیبرنامگی میتواند آسیبزا باشد، اضافه کرد: وقتی برای این زمان هدفگذاری نشود، هم والدین و هم خود فرزندان متضرر میشوند. بسیاری از اختلالات روانی، وابستگی شدید به فضای مجازی، اعتیاد اینترنتی، سندروم گردن پیامکی و حتی مشکلات ارتباطی در خانواده ناشی از نبود برنامهریزی برای اوقات فراغت است.
او ادامه داد: نوجوانی که به حال خود رها میشود، ممکن است در نبود نظارت، به سمت دوستان ناباب، آسیبهای اجتماعی یا حتی اختلالات روانی سوق داده شود. در مقابل، همین دوره میتواند زمینهساز رشد خلاقیت و ایدهپردازی باشد؛ بسیاری از مخترعان و افراد موفق، در اوقات فراغت به کشفیات و خلاقیتهای خود رسیدهاند.
این مشاور خانواده، مطالعه کتابهای غیر درسی را یکی از بهترین عادتهایی دانست که میتوان در تابستان در کودکان نهادینه کرد و تشریح کرد: داستانهای علمیتخیلی یا موضوعات مورد علاقه میتواند هم خلاقیت را تقویت کند، هم عادت به مطالعه را شکل دهد. کتابخانهها نیز محیطی فرهنگی و مؤثر برای بهرهوری بهتر از زمان هستند.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت شرکت در کلاسهای ورزشی، افزود: انتخاب نوع ورزش باید با توجه به علاقه فرزند باشد، نه سلیقه والدین، بسیاری از قهرمانان ملی و بینالمللی از دل همین دورهها و با کشف استعدادشان در کودکی به مدارج بالا رسیدند. فعالیت ورزشی، عزتنفس، مهارتهای ارتباطی و جرأتمندی را تقویت میکند.
شیرمحمدی با اشاره به ظرفیت کلاسهای هنری، فرهنگی، قرآنی و تربیتی، گفت: فرصت تابستان میتواند زمان خوبی برای تقویت نقاط ضعف درسی نیز باشد، بهویژه اگر با رویکردی منعطف، غیرتحمیلی و با احترام به علاقه فرزند برنامهریزی شود. نباید تابستان را با قانونگذاری سختگیرانه به فضای فشار آموزشی تبدیل کرد.
او با اشاره به گردشها و سفرهای تفریحی را نیز بخش مهمی از اوقات فراغت تصریح کرد: حتی یک گردش یکروزه در داخل شهر میتواند تجربهای متفاوت و خلاقانه برای کودک ایجاد کند. بازدید از موزهها، مراکز فرهنگی و فضاهای طبیعی میتواند خلاقیت و نگاه واگرا را تقویت کند.
این مشاور خانواده با بیان اینکه تابستان فرصت مناسبی برای یادگیری حرفه و مهارت نیز هست، اظهار کرد: آموزشهایی مثل مکانیکی، جوشکاری، نجاری یا هنرهای مختلف حتی به صورت استاد - شاگردی در مغازهها میتواند هم مسیر شغلی نوجوانان را شکل دهد و هم عزتنفس و احساس مفید بودن را در آنها تقویت کند.
وی با اشاره به مهارتهای زندگی، بیان کرد: تابستان زمان خوبی برای آموزش مهارتهایی نظیر همدلی، خودآگاهی، جرأتمندی، نه گفتن، مسئولیتپذیری و ارتباط مؤثر است، مهارتهایی که نقش مهمی در آینده تحصیلی، شغلی و روابط اجتماعی فرد ایفا میکنند.
شیرمحمدی با بیان اینکه والدین باید از کمالگرایی و تحمیل برنامههای سنگین به فرزندان پرهیز کنند، اضافه کرد: انتظار نداشته باشیم فرزند ما همزمان در چندین کلاس خاص، موفق و درخشان باشد. تشویق، انتخاب آزادانه و ایجاد فضای مشارکت، نتیجه بسیار بهتری از اجبار خواهد داشت.
او خاطرنشان کرد: مسئولان، نهادهای شهری و سازمانهای مردمنهاد نیز باید ظرفیتهای محلی را در اختیار برنامههای تابستانی قرار دهند تا با مشارکت جمعی، تابستانی پربار، ایمن و مؤثر برای نسل آینده رقم بخورد.
انتهای پیام
نظرات