محمدرضا نظریان، امروز یکشنبه ۲۹ تیر در یکصدونودمین جلسه شورای آموزشوپرورش استان با اشاره به پنج دستور کار محوری این جلسه اظهار کرد: تحقق عدالت آموزشی، بهرهگیری از هوش مصنوعی در فرآیند یاددهی-یادگیری، توسعه هنرستانهای جوار صنعت، رفع مشکلات انشعابات مدارس و توانمندسازی نیروی انسانی از مهمترین محورهای مورد بررسی در این نشست بود.
وی ورود هوش مصنوعی به نظام آموزشی را یک تحول جدی و اثربخش خواند و افزود: این موضوع یکی از دغدغههای ویژه استاندار اصفهان است و تاکنون اقدامات مؤثری در سطح ملی و استانی انجام شده است. از جمله این اقدامات میتوان به طرحهای «ایران دیجیتال» و «چتبات شادپلاس» اشاره کرد، همچنین در استان، دورههای آموزش فناوریهای نوین برای معلمان و دانشآموزان اجرا شده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان، با تأکید بر رویکرد عدالتمحور آموزشوپرورش استان بیان کرد: به دستور استاندار، فرمانداران مکلف شدهاند که در هر مدرسه حداقل یک کلاس هوشمند ایجاد کنند. این اقدام که در کنار گسترش نصب پنلهای خورشیدی در مدارس پیگیری میشود، بیانگر نگاه تحولی استان به موضوع عدالت آموزشی است.
به گزارش ایسنا و به نقل از ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، نظریان گفت: همین دغدغه استاندار نسبت به تعلیم و تربیت، موجب تسریع در اجرای طرحها و ارتقای کیفیت آموزش در مناطق کمتر برخوردار شده است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت طرح «هنرستانهای جوار صنعت» افزود: هنرستانها نقش حیاتی در توسعه سرمایه انسانی، تربیت نیروی کار ماهر و ایجاد پیوند میان آموزش و بازار کار دارند. این طرح میتواند به افزایش بهرهوری، ترویج فرهنگ مهارتآموزی و کاهش نرخ مهاجرت نیروی کار منجر شود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان از اجرای طرح «توانا» با هدف توانمندسازی منابع انسانی آموزشوپرورش خبر داد و بیان کرد: این طرح با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استان در حال اجراست و با تمرکز بر ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان و کارکنان آموزشوپرورش، سراسر استان را تحت پوشش قرار داده است.
نظریان با تقدیر از حضور و حمایت نماینده ولیفقیه در جلسات شورای آموزشوپرورش گفت: مشارکت مسئولانه مدیران، کارشناسان و نهادهای همکار در این شورا، بستر رشد و بالندگی نظام تعلیم و تربیت استان را فراهم کرده است.
وی با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب یادآور شد: «سرمایهگذاری در آموزشوپرورش، هزینه نیست بلکه سود چندبرابری برای آینده کشور دارد» و این باید چراغ راه همه مسئولان در این مسیر باشد.
نقطه آغاز تحول آموزشی، تربیت فناورانه معلمان است
اکبر پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان نیز با تأکید بر نقش بنیادین این دانشگاه در تربیت معلم اظهار کرد: اگر ورودی نظام تعلیم و تربیت اصلاح نشود، حتی با اجرای گستردهترین دورههای ضمنخدمت، بازدهی مطلوب حاصل نخواهد شد.
وی افزود: به جای تمرکز صرف بر آموزش معلمان آماده به خدمت، باید به نقطه ورود آنان به نظام آموزشی یعنی دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه داشت. توسعه مهارتهای نوین از جمله تسلط بر هوش مصنوعی و فناوریهای آموزشی، باید از همین مرحله آغاز شود؛ چراکه اگر دانشگاه فرهنگیان از روند تحولی امروز عقب بماند، ارتقای دانش حرفهای معلمان در مراحل بعدی ناکارآمد خواهد بود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با تأکید بر ضرورت همراستایی دانشگاه فرهنگیان با رویکردهای فناورانه آموزشوپرورش ادامه داد: همانطور که نسبت به توانمندسازی معلمان باسابقه در حوزه هوش مصنوعی حساسیت وجود دارد، باید این حساسیت نسبت به دانشجویان معلم نیز اعمال شود. اگر آیندهسازان آموزشوپرورش به ابزارها و نگرشهای نوین تجهیز نشوند، نظام آموزشی با نوعی عقبماندگی مواجه خواهد شد.
پناهی در ادامه به اقدامات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اخیراً، پیشرفتهترین آزمایشگاه دانشگاههای فرهنگیان کشور در پردیس شهید رجایی اصفهان افتتاح شده است. این مجموعه سهطبقه، شامل آزمایشگاههای زیست، فیزیک و شیمی است و قرار است به فناوریهایی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مجهز شود تا بسیاری از آزمایشها بهصورت مجازی و نوین برگزار شوند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز در دانشگاه فرهنگیان رخ میدهد، مقدمهای است برای آینده آموزشوپرورش کشور. اگر بهدرستی در این مرحله سرمایهگذاری شود، معلمانی وارد مدارس خواهند شد که پیشاپیش با ابزارهای فناورانه، رویکردهای مسئلهمحور و روشهای نوین آموزشی آشنایی دارند. این مسیر، آغاز یک تحول پایدار در نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات