سیدمحسن صادقی شنبه ۴ مرداد در نشست معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانشبنیان رئیسجمهور با نخبگان و استعدادهای برتر استان زنجان اظهار کرد: زنجان زادگاه اندیشمندانی مانند شیخ اشراق، حکیم سهروردی و دانشمندان معاصر نظیر دکتر مجید شهریاری است که نشان از جایگاه علمی و فرهنگی این استان در تاریخ ایران دارد.
وی افزود: در حال حاضر ۷۱۹ نخبه در بنیاد نخبگان استان عضویت دارند و در حوزههای مختلف مشغول فعالیت هستند. زنجان با دارا بودن ۱۴۹۰ عضو هیئت علمی و ۴۶ هزار دانشجوی فعال، جایگاه برجستهای در عرصه آموزش عالی دارد و از منظر سرآمدی علمی، پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
استاندار زنجان با اشاره به ظرفیت دانشگاههای استان، تصریح کرد: دانشگاه زنجان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۱۴۰ عضو هیئت علمی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان با رتبه ۱۱ ملی، ۵۱۵۷ دانشجو و ۳۸۰ عضو هیئت علمی و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با ۹۵۰ دانشجو از جمله مراکز آموزش عالی شاخص استان هستند. در دانشگاه تحصیلات تکمیلی، نیمی از دانشجویان در مقطع دکتری تحصیل میکنند که این مسئله نشاندهنده جایگاه ملی و بینالمللی این دانشگاه است.
نماینده عالی دولت در استان زنجان ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز با بیش از ۱۷ هزار دانشجو و ۲۸۴ عضو هیئت علمی، ظرفیت گستردهای در تربیت نیروی انسانی ایفا میکند. همچنین دانشگاههای دیگر استان نظیر دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه پیام نور و ... نقش مؤثری در توسعه علمی دارند.
صادقی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای زنجان در فهرست دانشمندان پراستناد جهانی قرار دارند، گفت: این امر بیانگر کیفیت بالای علمی و پژوهشی دانشگاههای استان است.
وی در ادامه، تکمیل پروژه پارک فناوری سلامت را جزو سه پیشنهاد راهبردی برای توسعه فناوری و علم در استان دانست و گفت: این پروژه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با تمرکز بر درمانهای نوین و نانو داروهای شخصیسازیشده، طی یک دهه گذشته توسعه یافته و با حمایت دولت میتواند زنجان را به یکی از قطبهای فناوری سلامت کشور تبدیل کند.
استاندار زنجان افزود: تشکیل گروه تخصصی هوش مصنوعی در علوم پزشکی از دیگر پیشنهادات است. با توجه به همگرایی دانشگاههای استان در زمینه سلامت دیجیتال، ایجاد یک گروه میانرشتهای در حوزه هوش مصنوعی پزشکی میتواند بستری برای توسعه تشخیصهای دقیق، درمانهای هوشمند و جذب گردشگران سلامت از کشورهای منطقه ایجاد کند.
او تأسیس مرکز نوآوری هوش مصنوعی در صنعت را سومین پیشنهاد دانست و گفت: با توجه به رشد روزافزون کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی قطعات و تجهیزات صنعتی، پیشنهاد میشود این مرکز با مشارکت جهاد دانشگاهی و مراکز رشد دانشگاهی، در محل دانشگاه زنجان راهاندازی شود.
صادقی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز جهانی به نیروی کار ماهر و پیشبینی جذب ۲۲۰ میلیون نفر در سال جدید میلادی، ایران باید با سیاستگذاری دقیق، سهم بیشتری در این بازار کسب کند.
در ادامه مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکاف موجود میان مسئلهداران و مسئلهحلکنها، اظهار کرد: اولین چالشی که با آن مواجه بودیم این بود که چطور میتوانیم کسانی را که توانایی حل مسئله دارند، به افرادی که با چالشها روبهرو هستند، متصل کنیم. در حال حاضر افراد زیادی هستند که مسئله دارند اما نمیدانند به چه کسی مراجعه کنند و در مقابل، بسیاری از نخبگان نیز نمیدانند که باید به سراغ کدام مسئله بروند.
وی با بیان اینکه ماده اول قانون جهش تولید دانشبنیان نیز ناظر بر همین موضوع بوده است، افزود: سازوکارهای موجود مانند معرفی از مسیرهای رسمی یا دستگاهها، کارآمد نبوده و نتوانستهاند این حلقه وصل را بهدرستی برقرار کنند. بسیاری از مسائل کشور، حتی در حوزه صنعت، از طریق راهکارهای غیررسمی مانند تماسهای شخصی یا معرفیهای موردی در کمیسیونها پیگیری میشود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای مثال، در مواجهه با مسائل صنعتی استان، مجبوریم استاد دانشگاهی را بهصورت موردی شناسایی کرده و با او تماس بگیریم تا کمک کند. این شیوه پایدار نیست و نیازمند یک تحول زیرساختی در اتصال دانشگاه، صنعت و نهادهای دانشبنیان هستیم.
طاهری همچنین با انتقاد از سهم پایین استان زنجان از اعتبارات حمایت از شرکتهای دانشبنیان، اظهار کرد: اعتبارات تخصیصیافته به استان بسیار ناچیز است و در حد چند میلیون تومان برای یک شرکت یا پارک علم و فناوری بوده که عملاً پاسخگوی نیاز نیست. اگر قرار باشد شرکتها رشد کنند و نقش ملی ایفا کنند، باید زیرساختها فراهم باشد.
در ادامه، دیگر نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت حمایتهای مالی، تسهیلاتی و قانونی از شرکتهای دانشبنیان، خواستار نظارت و مدیریت مؤثر معاونت علمی ریاستجمهوری بر منابع مالی مرتبط با این حوزه شد.
نبیالله محمدی با اشاره به ظرفیتهای قانونی برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان، اظهار کرد: تبصره ۱۵ قانون بودجه پیشبینیهایی در زمینه تأمین مالی و معافیتهای مالیاتی برای شرکتهای دانشبنیان داشته که لازم است بهدرستی اجرایی و عملیاتی شود.
محمدی افزود: در کشور صندوقهای مختلفی برای حمایت از فعالیتهای اقتصادی فعال هستند، اما گاهی این صندوقها قادر به ارائه تسهیلات مناسب به شرکتهای دانشبنیان نیستند. بهعنوان مثال، فردی ممکن است از تبصره ۱۸ برای دریافت سرمایه در گردش استفاده کند، اما بهدلیل نبود تطابق با چارچوبهای رسمی، امکان بهرهمندی از سایر تسهیلات را نداشته باشد.
اوبا اشاره به شکلگیری احتمالی صندوقی جدید تحت عنوان "صندوق پیشرفت"، اظهار امیدواری کرد که بخشی از منابع این صندوق نیز تحت نظارت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری قرار گیرد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: این معاونت مأموریت اصلی در حمایت از زیستبوم نوآوری و دانشبنیان را بر عهده دارد و حضور آن در ساختار این صندوق میتواند به هدفمندی بهتر منابع کمک کند.
محمدی گفت: انتظار ما این است که در این دولت، با همت نخبگان و متخصصان، شاهد ارتقای بهرهوری و کاهش آمارهای منفی در کشور باشیم. نظام نگهداشت نخبگان باید بهصورت اجرایی و هدفمند طراحی شود و شرکتهای دانشبنیان بستر عملیاتی آن باشند.
وی تأکید کرد: حمایت از نخبگان و شرکتهای فناورانه نباید در حد شعار باقی بماند، بلکه باید با ابزارهای واقعی و متناسب در حوزه اجرا دنبال شود.
همچنین در ادامه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه نظام آموزش و پژوهش کشور نیازمند اصلاح در ارزیابیها و تقویت کار تیمی است، تأکید کرد: هنوز ارتباط مؤثر و عملیاتی بین دانشگاه و صنعت در استان شکل نگرفته است.
نرگس مرادخانی با اشاره به خلأهای موجود در فرهنگ کار گروهی و پژوهشمحور در کشور، اظهار کرد: در بسیاری از ساختارهای علمی و اجرایی، روحیه کار تیمی وجود ندارد و این مسئله، تأثیر منفی بر پیشرفتهای پژوهشی و اقتصادی گذاشته است.
او با بیان اینکه شاخصهای ارزیابی پژوهش باید بازنگری شود، گفت: در حال حاضر، نظام ارزیابی بر پایه کمیت و تعداد مقالات است، درحالیکه کیفیت و اثرگذاری علمی مقاله باید در اولویت قرار گیرد. سه مقاله صرف نمیتواند سنجشی دقیق از عملکرد هیئت علمی یا تأثیر پژوهش بر جامعه باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با انتقاد از معیارهای یکسان در ارزیابی رشتههای مختلف دانشگاهی، عنوان کرد: ما نمیتوانیم علوم انسانی را با رشتههایی چون شیمی یا فیزیک با یک متر بسنجیم. در حالی که پژوهشگران شیمی در نشریاتی مانند Nature مقاله منتشر میکنند، مقایسه آن با تولید علمی در رشتههایی مانند اقتصاد یا تاریخ که ماهیت متفاوتی دارند، منصفانه نیست.
مرادخانی با اشاره به ظرفیتهای علمی استان زنجان، افزود: دانشگاه زنجان و مراکز تحقیقاتی متعددی در استان فعال هستند، اما این مراکز بیشتر بهصورت جزیرهای عمل میکنند و همافزایی علمی میان آنها شکل نگرفته است. لازم است در سطح ملی و استانی سازوکاری برای همگرایی نهادهای علمی طراحی شود.
وی با تأکید بر ضرورت تعریف مکانیزم عملی برای ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: در تجربه کاری خود، از حضور در دانشگاه تا مسئولیت در بخش اجرایی، همواره خلأ ارتباط مؤثر بین این دو حوزه را لمس کردهام. بسیاری از صنایع استان هیچگونه ارتباط مستمری با دانشگاهها ندارند، در حالی که ظرفیتهای دانشگاه زنجان میتواند بهصورت کاربردی وارد فرآیند تولید و نوآوری شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
نظرات