یک انتخاب درست در این مرحله، میتواند نه تنها رضایت شغلی و موفقیت فردی را به دنبال داشته باشد، بلکه به شکوفایی پتانسیلهای بالقوه در هر فرد منجر شود.
عدم توجه کافی به اهمیت هدایت تحصیلی میتواند عواقب جبرانناپذیری برای دانشآموزان به همراه داشته باشد، انتخاب رشتهای که با ویژگیهای شخصیتی و تواناییهای دانشآموز همخوانی ندارد، میتواند به افت تحصیلی، دلسردی، سرخوردگی و حتی ترک تحصیل منجر شود، در نتیجه فرد در آینده شغلی خود نیز با چالشهایی مواجه خواهد شد که میتواند بر کیفیت زندگی و رضایت عمومی او تأثیر منفی بگذارد، بنابراین هدایت تحصیلی یک سرمایهگذاری بلندمدت در سرمایه انسانی جامعه است که نیازمند توجه و برنامهریزی دقیق است.
در جهانی که به سرعت در حال تغییر و تحول است و مشاغل جدیدی پیوسته ظهور میکنند، نقش هدایت تحصیلی بیش از پیش پررنگ میشود، آشنایی دانشآموزان با نیازهای بازار کار آینده، مشاغل نوظهور و مهارتهای مورد نیاز برای ورود به این مشاغل، از جمله وظایف کلیدی هدایت تحصیلی است. این فرایند باید دیدگاهی آیندهنگر داشته باشد تا دانشآموزان را برای چالشهای پیش رو آماده کند و آنها را در مسیر یادگیری مادامالعمر و توسعه مهارتهای انعطافپذیر یاری رساند؛ این امر نه تنها به نفع دانشآموزان است، بلکه به توسعه پایدار و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز کمک شایانی میکند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به اهمیت فرآیند هدایت تحصیلی، آن را یکی از عوامل مهم در تعیین مسیر شغلی و فردی دانشآموزان دانست که تبعات اجتماعی گستردهای نیز به همراه دارد.
حجتاللە موسوی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: هدایت تحصیلی، یک فرآیند راهنمایی و مشاوره است که با هدف کمک به دانشآموزان و خانوادههای آنان در انتخاب مسیر آموزشی و شغلی مناسب انجام میشود.
وی افزود: در این فرآیند، دانشآموزان بر اساس استعداد، توانایی، علاقه، و شناخت نسبت به مشاغل آینده و رشتههای تحصیلی، با مشاوره تخصصی هدایت میشوند. هدایت تحصیلی نهتنها انتخاب رشته، بلکه تصمیمگیری آگاهانه برای آینده فردی و اجتماعی دانشآموزان را در بر میگیرد.
موسوی با اشاره به سهم آموزشهای مهارتی در برنامه هفتم توسعه، گفت: بر اساس سند توسعه متوازن شاخهای و رشتهای که بر پایه آمایش منطقهای تنظیم شده، باید از تمرکز بیش از حد بر برخی رشتههای خاص جلوگیری شود و در عوض ظرفیت شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش توسعه یابد، طبق هدفگذاری برنامه هفتم، سهم هنرستانی استان باید به ۵۰ درصد برسد که در حال حاضر این عدد ۴۳ درصد است.
وی از برنامهریزی برای ایجاد هنرستانهای جوار صنعت، وابسته به نهادهای دولتی و شرکتهای صنعتی خبر داد و گفت: این اقدامات با هدف تطبیق آموزش با نیازهای بازار کار در حال اجراست.
معاون آموزش متوسطه استان کردستان به تشریح نحوه ارزیابی در فرم هدایت تحصیلی پرداخت و افزود: این فرم از پنج مؤلفه اصلی تشکیل شده است که شامل سوابق تحصیلی(۳۵ درصد)، آزمونهای رغبتسنجی و تواناییسنجی (۳۰ درصد)، نظر والدین (۵ درصد)، نظر دبیران (۱۰ درصد) و ارزیابی مشاور مدرسه (۱۰ درصد) است که مجموع این امتیازات، مبنای صدور فرم هدایت تحصیلی برای دانشآموزان است.
وی تأکید کرد: فرم هدایت تحصیلی دو کارکرد دارد که نخست، مشاورهای برای خود دانشآموز و خانوادهاش تا با نقاط قوت و ویژگیهای فردی خود آشنا شوند و دوم ابزاری مدیریتی برای آموزش و پرورش جهت تخصیص ظرفیت در شاخهها و رشتههای مختلف تحصیلی.
امکان شرکت مجدد در آزمون تعیین رشته
موسوی درباره امکان تجدیدنظر در هدایت تحصیلی گفت: دانشآموزانی که به هر دلیل موفق به کسب اولویت مورد نظر خود نشدهاند، میتوانند در آزمون تعیین رشته مجدد که شهریورماه برگزار میشود شرکت کنند، مشروط بر آنکه در رشته مورد نظر ظرفیت باقی مانده باشد.
وی ادامه داد: دانشآموزان دارای اولویت الف میتوانند از ۳۰ تیر تا ۱۶ مرداد برای ثبتنام اقدام کنند و دانشآموزان دارای اولویت ب نیز از ۱۶ مرداد به بعد میتوانند مراجعه نمایند.
خدمات مشاورهای در دسترس دانشآموزان
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در پایان خاطرنشان کرد: خط مشاوره ۱۵۷۰ بهصورت ۲۴ ساعته فعال است و دانشآموزان و خانوادهها میتوانند در صورت داشتن سؤال یا ابهام در خصوص هدایت تحصیلی با این خط تماس بگیرند، همچنین مشاوران مدارس نیز آماده پاسخگویی به مراجعان هستند.
انتهای پیام
نظرات