اقبال خانی امروز چهارشنبە پنجم آذر در نشستی با خبرنگاران با اشاره به بهرهگیری از رویکردهای نوین آموزشی برای دانشآموزان طیف اتیسم اظهار کرد: در فضایی حمایتی و هدفمند تلاش میکنیم از طریق موسیقی رشد حسی، ارتباطی و هیجانی این دانشآموزان را تسهیل کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان در مسیر استفاده از شیوههای علمی و کاربردی برای توانبخشی کودکان اتیسم گام برمیدارد، افزود: دانشآموزان طیف اتیسم در سنندج در فضایی حمایتی و هدفمند از طریق موسیقی آموزش میبینند تا رشد حسی، ارتباطی و هیجانی آنها بهبود یابد.
وی با اشاره به فعالیت مدرسه تخصصی اتیسم «پویان» در شهرستان سنندج بیان کرد: در حال حاضر ۴۸ دانشآموز دختر و پسر در دو دوره تحصیلی آمادگی و ابتدایی در ۱۲ کلاس درس، آموزشهای نوین مبتنی بر موسیقیدرمانی را با استفاده از سازهای سنتور و دف دریافت میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه استفاده از موسیقی در برنامههای آموزشی را مؤثر دانست و گفت: لازم است برای دانشآموزان طیف اتیسم برنامهریزی آموزشی ویژهای صورت گیرد؛ چرا که روند یادگیری آنها متفاوت است و موسیقیدرمانی میتواند در کاهش اضطراب، افزایش تعامل چشمی و تقویت مهارتهای زبانی نقش قابل توجهی داشته باشد.
خانی با اشاره به تحقیقات انجامشده در حوزه موسیقیدرمانی ادامه داد: موسیقیدرمانی یکی از رویکردهای مؤثر در بهبود مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و هیجانی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و دیگر اختلالات رشدی است و این توانبخشی در قالب بازی و تجربه موسیقی انجام میشود.
وی در ادامه اضافه کرد: بهکارگیری سازهای ایرانی مانند سنتور و دف به دلیل لطافت صدا و ریتم منظم، موجب افزایش احساس آرامش و مشارکت بیشتر دانشآموزان در فعالیتهای گروهی شده است؛ موسیقیدرمانی محیطی لذتبخش و انگیزشی ایجاد میکند تا کودکان بتوانند احساسات خود را ابراز و ارتباطاتی متفاوت از طریق صدا و حرکت تجربه کنند.
خانی با اشاره به تعداد دانشآموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی در استان یادآور شد: در سال تحصیلی جاری ۱۳۸ دانشآموز دارای اختلال اتیسم در دورههای مختلف تحصیلی خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت میکنند.
وی افزود: این دانشآموزان در ۱۴ مدرسه استثنایی و یک مدرسه مستقل اتیسم در دورههای پیشدبستانی، ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه پیشحرفهای و دوره دوم کاردانش خاص در حال تحصیل هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در پایان خاطرنشان کرد: بهروز شدن سنجش تخصصی، آگاهسازی والدین و هماهنگی میان دستگاههای مرتبط از جمله شبکه بهداشت و بهزیستی موجب شده بسیاری از کودکان در زمان طلایی شناسایی و خدمات تخصصی مورد نیاز را از مدارس استثنایی دریافت کنند.
انتهای پیام


نظرات