• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۴ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1404090503282
  • خبرنگار : 50294

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان: موسیقی‌درمانی اضطراب کودکان اتیسم را کاهش می‌دهد

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان: موسیقی‌درمانی اضطراب کودکان اتیسم را کاهش می‌دهد

ایسنا/کردستان رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی کردستان، با تأکید بر اثرگذاری موسیقی‌درمانی بر روند رشد کودکان اتیسم گفت: موسیقی‌درمانی می‌تواند اضطراب کودکان اتیسم را کاهش دهد.

اقبال خانی امروز چهارشنبە پنجم آذر در نشستی با خبرنگاران با اشاره به بهره‌گیری از رویکردهای نوین آموزشی برای دانش‌آموزان طیف اتیسم اظهار کرد: در فضایی حمایتی و هدفمند تلاش می‌کنیم از طریق موسیقی رشد حسی، ارتباطی و هیجانی این دانش‌آموزان را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش استثنایی استان در مسیر استفاده از شیوه‌های علمی و کاربردی برای توان‌بخشی کودکان اتیسم گام برمی‌دارد، افزود: دانش‌آموزان طیف اتیسم در سنندج در فضایی حمایتی و هدفمند از طریق موسیقی آموزش می‌بینند تا رشد حسی، ارتباطی و هیجانی آن‌ها بهبود یابد.

وی با اشاره به فعالیت مدرسه تخصصی اتیسم «پویان» در شهرستان سنندج بیان کرد: در حال حاضر ۴۸ دانش‌آموز دختر و پسر در دو دوره تحصیلی آمادگی و ابتدایی در ۱۲ کلاس درس، آموزش‌های نوین مبتنی بر موسیقی‌درمانی را با استفاده از سازهای سنتور و دف دریافت می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه استفاده از موسیقی در برنامه‌های آموزشی را مؤثر دانست و گفت: لازم است برای دانش‌آموزان طیف اتیسم برنامه‌ریزی آموزشی ویژه‌ای صورت گیرد؛ چرا که روند یادگیری آن‌ها متفاوت است و موسیقی‌درمانی می‌تواند در کاهش اضطراب، افزایش تعامل چشمی و تقویت مهارت‌های زبانی نقش قابل توجهی داشته باشد.

خانی با اشاره به تحقیقات انجام‌شده در حوزه موسیقی‌درمانی ادامه داد: موسیقی‌درمانی یکی از رویکردهای مؤثر در بهبود مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و دیگر اختلالات رشدی است و این توان‌بخشی در قالب بازی و تجربه موسیقی انجام می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: به‌کارگیری سازهای ایرانی مانند سنتور و دف به دلیل لطافت صدا و ریتم منظم، موجب افزایش احساس آرامش و مشارکت بیشتر دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی شده است؛ موسیقی‌درمانی محیطی لذت‌بخش و انگیزشی ایجاد می‌کند تا کودکان بتوانند احساسات خود را ابراز و ارتباطاتی متفاوت از طریق صدا و حرکت تجربه کنند.

خانی با اشاره به تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش‌ و پرورش استثنایی در استان یادآور شد: در سال تحصیلی جاری ۱۳۸ دانش‌آموز دارای اختلال اتیسم در دوره‌های مختلف تحصیلی خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توان‌بخشی دریافت می‌کنند.

وی افزود: این دانش‌آموزان در ۱۴ مدرسه استثنایی و یک مدرسه مستقل اتیسم در دوره‌های پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه پیش‌حرفه‌ای و دوره دوم کاردانش خاص در حال تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در پایان خاطرنشان کرد: به‌روز شدن سنجش تخصصی، آگاه‌سازی والدین و هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط از جمله شبکه بهداشت و بهزیستی موجب شده بسیاری از کودکان در زمان طلایی شناسایی و خدمات تخصصی مورد نیاز را از مدارس استثنایی دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha