محمدعلی طالبی، عصر امروز ۹ مرداد در جلسه شورای مسکن و کمیسیون ایمنی راههای استان با حضور وزیر راه و شهرسازی، از عزم جدی وزارت راه برای رسیدگی به مشکلات استان کرمان قدردانی کرد و گفت: در طول مسیر حضور خانم وزیر در استان، شاهد اهتمام ویژه و حضور کمنظیر معاونان وی بودیم.
استاندار کرمان افزود: توافق شد که یک جلسه جمعبندی نهایی در تهران با حضور نمایندگان استان و معاونان وزیر برگزار شود تا ضمن بررسی نتایج این سفر، درباره راهکارها و اولویتهای پروژهها تصمیمگیری دقیقتری صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به لزوم رعایت عدالت در توزیع اعتبارات گفت: اطمینان میدهم که همه تلاش ما، همسو با رویکرد وزارتخانه، بر پایه عدالت در تخصیص منابع و رسیدگی متوازن به پروژههای حوزه حملونقل، راه و مسکن در سطح استان است.
پروژههای جادهای ۳۰ ساله، همچنان بلاتکلیف
یاسر سلیمانی نماینده شهرستانهای رابر، بافت و ارزوئیه در مجلس با انتقاد از وضعیت زیرساختهای جادهای منطقه از بیعدالتی مزمن در توزیع اعتبارات حوزه راه گلایه کرد.
سلیمانی با اشاره به آمار بالای تصادفات در استان کرمان، گفت: استان کرمان در سال گذشته در صدر آمار تصادفات جادهای کشور بود و منطقه خَبر نیز در این آمار رتبه نخست را داشت.
وی اظهار کرد: پروژههای جادهای در حوزه انتخابیه ما بهگونهای پیش رفته که بهنظر میرسد عمر اجراییشان به اندازه یک نسل میرسد. قابل باور نیست در طول ۳۰ سال، وزارتخانهای نتواند تنها ۲۰ کیلومتر جاده را دوبانده کند.
وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طبق آمار بسیاری از راههای کرمان دو بانده است آیا میتوانید حتی یک کیلومتر جاده دوبانده در شهرستان رابر، زادگاه شهید سلیمانی نام ببرید؟
وی تصریح کرد: پنج سال از آغاز یک پروژه گذشته اما سه سال است که این طرح رها شده است.
وی با بیان اینکه لابیها متاسفانه تعیین کننده هستند نه عقلانیت، ادامه داد: عقلانیت میگوید زمانی که به استانی سفر میکنید باید شاخصهای برخورداری را مد نظر قرار دهید.
سلیمانی بیان کرد: اگر توسعه و عدالت مدنظر باشد، مسیر سفر شما نباید فقط به مناطق برخوردار ختم شود.
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با استناد به نامهای از یکی از معاونان وزارت راه مبنی بر افزایش اعتبار یک پروژه به قیمت کاهش اعتبار پروژه راه اصلی کرمان–بافت، گفت: آیا باید برای آباد کردن یک مسیر، مسیر دیگر را نابود کنیم؟ آیا این عدالت است؟ تنها ۴۵۰ متر باقی مانده از مسیری که پنج سال است آماده آسفالت است، به دلیل کمتوجهی انجام نشده است.
سلیمانی با تأکید بر اینکه زیرساختهای جادهای حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوئیه از ۱۸ سال قبل آماده شده اما هنوز به بهرهبرداری نرسیده است ، تصریح کرد: چند وزیر در چهار ماه اخیر به استان آمدند اما جنوب استان را اولویت قرار دادند. این یعنی بیعدالتی محض. چرا همه معاونان وزارتخانه فقط به یک منطقه اعزام میشوند؟
وی با ابراز ناامیدی از نتیجهبخش بودن اینگونه سفرها، گفت: مردم ما از تبعیض خستهاند.
سلیمانی افزود: شاخصهای توسعه باید مسیر تصمیمگیریها را تعیین کند. امروز دیگر جای حرف نیست بلکه فقط عمل است.
اگر کوتاهی یا تخلفی بوده، با خاطیان برخورد شود
شهباز حسنپور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه، با تأیید صحبتهای انتقادی نماینده بافت، گفت: گفتههای سلیمانی از سر دلسوزی است، نه از سر اغراض. بسیاری از مشکلاتی که وی مطرح کرد، تازه بخشی از واقعیت امروز استان است.
وی با اشاره به وضعیت نابسامان زیرساختی گفت: حتی یک متر آزادراه در استان اجرا نشده، در حالی که دیگر استانها از امکانات بیشتری برخوردار بودهاند. اگر در اجرای پروژهای مانند جاده بافت کوتاهی شده، با فرد خاطی باید برخورد شود و باید با شفافیت به مردم معرفی شود.
حسنپور بر لزوم نگاه عمیقتری به مسائل تاکید کرد و در ادامه گفت: با وجود همه محدودیتها، اقدامات خوبی انجام شده است، اما وضعیت کنونی نتیجه سالها بیتوجهی و بیعدالتی در توزیع منابع است، نه ضعف مدیریتی در سطح استان.
وی در پایان تأکید کرد: استان کرمان در صدر آمار تصادفات جادهای کشور قرار دارد و این شرایط دیگر قابل تحمل نیست. امیدواریم این سفرها منجر به حل واقعی مشکلات مردم شود.
مشکلات زیاد است اما با تدبیر قابل حل خواهد بود
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در ادامه نشست با بیان اینکه مشکلات در استان فراوان است، افزود: در حوزه مسکن، راه و زیرساخت با انبوهی از مطالبات و کمبود منابع مواجه هستیم. همانطور که نماینده بافت اشاره کرد، برخی از گلایهها و مطالبات کاملاً بهحق و واقعی است و امیدواریم این سفرها منجر به جمعبندی مؤثر و تصمیمات عملی شود.
اتصال راه بافت به بندرعباس اولویت دارد
احمد محمدی انارکی، نماینده مردم رفسنجان و انار، در ادامه جلسه با قدردانی از حضور وزیر راه و شهرسازی در مناطق مختلف استان با اشاره به وضعیت نامطلوب جادههای منطقه رفسنجان و انار، افزود: تصادفات زیادی در محورهای منتهی به این دو شهرستان رخ میدهد که نیاز به رسیدگی فوری دارد.
وی همچنین بر اهمیت پروژه راهسازی رفسنجان–بافت–بندرعباس تأکید کرد و گفت: در مجلس دهم این پروژه را با همکاری وزارت راه پیگیری کردیم و موفق شدیم مسیر را تا ۱۴۰ کیلومتر به بندرعباس نزدیکتر کنیم. خواهش میکنم تکمیل این مسیر و احداث کمربندی در دستور کار جدی قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات