علی فاتحی امروز شنبه ۱۱ مرداد در نشست هماندیشی اعضای ستاد برگزاری رویداد «هزار کودک، هزار امید» در شیراز با بیان اینکه این رویداد در شهریور برگزار میشود، افزود: دامنه این برنامه محدود به شهر شیراز نیست و تمام نقاط استان فارس را شامل خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم تفکیک دقیق میان دانشآموزان ترکتحصیلکرده و بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: عوامل مؤثر در هر یک از این دو گروه متفاوت است و گاهی برای رسیدگی مؤثر، نیاز به ورود نهادهای خاص و هماهنگ داریم.
فاتحی نقش سازمانهای مردمنهاد را در حل این مسئله بسیار مهم و اساسی دانست و افزود: ادارهکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز باید بهعنوان یکی از نهادهای محوری، فرایند تقسیم کار بین دستگاهها را بهسرعت مدیریت و هماهنگ کند.
بازماندگی از تحصیل؛ تهدیدی برای آینده فرد و جامعه
در ادامه این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر اینکه بازماندگی از تحصیل تنها یک آسیب فردی نیست، گفت: این پدیده، تهدیدی جدی برای سلامت اجتماعی محسوب میشود و میتواند به آغاز مسیر بزهکاری منجر شود.
محسن کلاری افزود: بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش، وظیفهای است که آموزش و پرورش بهتنهایی از عهده آن برنمیآید و نیازمند مشارکت فعال سایر نهادها و تشکلهای مردمنهاد است.
وی با اشاره به تأثیر تربیت و آموزش بر آینده فردی و اجتماعی، بیان کرد: اگر آموزش درست و هدفمند باشد، میتواند چرخه فقر، آسیب اجتماعی و محرومیت را در جامعه در هم بشکند.
کلاری همچنین از رشد ۱۲ درصدی ثبتنام دانشآموزان پایه اول ابتدایی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۸۷ درصد دانشآموزان واجد شرایط در مدارس ثبتنام شدهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر نقش جامعه در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: همه شهروندان باید نسبت به این مسئله حساس باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی، موضوع را به آموزش و پرورش اطلاع دهند.
آمار دقیق و تحلیل علل ترک تحصیل؛ زمینهساز تصمیمگیری مؤثر
سید محمدحسن موسوی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این نشست با بیان اینکه رسیدگی به موضوع بازماندگان از تحصیل یک ضرورت اجتماعی است، اظهار کرد: تصمیمگیریها باید مبتنی بر آمار دقیق و بهروز انجام شود.
دلایل اصلی بازماندگی از تحصیل در فارس
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اقدامات انجامشده برای بازگرداندن دانشآموزان بازمانده به مدارس، گفت: مدیران مدارس در این زمینه فعال شدهاند و روند شناسایی و برنامهریزی برای بازگشت این افراد در حال انجام است.
ژیلا حیدری، دلایلی همچون نداشتن نشانی محل سکونت، اطلاعات تماس نادرست، مهاجرت، معلولیتهای جسمی و بیماریهای سختدرمان را از مهمترین عوامل بازماندگی از تحصیل در استان برشمرد.
وی همچنین عوامل فرهنگی و اقتصادی را از موانع جدی همکاری والدین در ادامه تحصیل فرزندان عنوان کرد و بر لزوم حمایت بینبخشی برای رفع این موانع تأکید کرد.
انتهای پیام
نظرات