• شنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404051106442
  • خبرنگار : 50649

معاون دادگستری فارس:

آموزش و پرورش به‌تنهایی قادر به حل معضل بازماندگی از تحصیل نیست

آموزش و پرورش به‌تنهایی قادر به حل معضل بازماندگی از تحصیل نیست

ایسنا/فارس معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با تأکید بر ضرورت مداخله همه‌جانبه دستگاه‌ها برای حل معضل بازماندگی از تحصیل گفت: آموزش و پرورش به‌تنهایی مسئول این مسئله نیست و لازم است وظایف نهادهای مختلف از جمله نهادهای حمایتی، سمن‌ها و استانداری به‌روشنی مشخص شود.

علی فاتحی امروز شنبه ۱۱ مرداد در نشست هم‌اندیشی اعضای ستاد برگزاری رویداد «هزار کودک، هزار امید» در شیراز با بیان اینکه این رویداد در شهریور برگزار می‌شود، افزود: دامنه این برنامه محدود به شهر شیراز نیست و تمام نقاط استان فارس را شامل خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم تفکیک دقیق میان دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده و بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: عوامل مؤثر در هر یک از این دو گروه متفاوت است و گاهی برای رسیدگی مؤثر، نیاز به ورود نهادهای خاص و هماهنگ داریم.

فاتحی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در حل این مسئله بسیار مهم و اساسی دانست و افزود: اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز باید به‌عنوان یکی از نهادهای محوری، فرایند تقسیم کار بین دستگاه‌ها را به‌سرعت مدیریت و هماهنگ کند.

بازماندگی از تحصیل؛ تهدیدی برای آینده فرد و جامعه

در ادامه این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر اینکه بازماندگی از تحصیل تنها یک آسیب فردی نیست، گفت: این پدیده، تهدیدی جدی برای سلامت اجتماعی محسوب می‌شود و می‌تواند به آغاز مسیر بزهکاری منجر شود.

محسن کلاری افزود: بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش، وظیفه‌ای است که آموزش و پرورش به‌تنهایی از عهده آن برنمی‌آید و نیازمند مشارکت فعال سایر نهادها و تشکل‌های مردم‌نهاد است.

وی با اشاره به تأثیر تربیت و آموزش بر آینده فردی و اجتماعی، بیان کرد: اگر آموزش درست و هدفمند باشد، می‌تواند چرخه فقر، آسیب اجتماعی و محرومیت را در جامعه در هم بشکند.

کلاری همچنین از رشد ۱۲ درصدی ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۸۷ درصد دانش‌آموزان واجد شرایط در مدارس ثبت‌نام شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر نقش جامعه در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: همه شهروندان باید نسبت به این مسئله حساس باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی، موضوع را به آموزش و پرورش اطلاع دهند.

آمار دقیق و تحلیل علل ترک تحصیل؛ زمینه‌ساز تصمیم‌گیری مؤثر

سید محمدحسن موسوی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این نشست با بیان اینکه رسیدگی به موضوع بازماندگان از تحصیل یک ضرورت اجتماعی است، اظهار کرد: تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر آمار دقیق و به‌روز انجام شود.

دلایل اصلی بازماندگی از تحصیل در فارس

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده به مدارس، گفت: مدیران مدارس در این زمینه فعال شده‌اند و روند شناسایی و برنامه‌ریزی برای بازگشت این افراد در حال انجام است.

ژیلا حیدری، دلایلی همچون نداشتن نشانی محل سکونت، اطلاعات تماس نادرست، مهاجرت، معلولیت‌های جسمی و بیماری‌های سخت‌درمان را از مهم‌ترین عوامل بازماندگی از تحصیل در استان برشمرد.

وی همچنین عوامل فرهنگی و اقتصادی را از موانع جدی همکاری والدین در ادامه تحصیل فرزندان عنوان کرد و بر لزوم حمایت بین‌بخشی برای رفع این موانع تأکید کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha