• یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404051207329
  • خبرنگار : 51012

/جهاددانشگاهی، نماد علم، ایمان و تلاش/

جایگاه راهبردی جهاد دانشگاهی در تحول آموزش عالی و پیوند دانشگاه با جامعه

جایگاه راهبردی جهاد دانشگاهی در تحول آموزش عالی و پیوند دانشگاه با جامعه

ایسنا/اصفهان با گذشت چهار دهه از تأسیس جهاد دانشگاهی، بازتعریف نقش این نهاد در نظام آموزش عالی و بهره‌گیری از ظرفیت آن برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، جامعه و مسائل فرهنگی، به ضرورتی ملی تبدیل شده است.

ظهر امروز یکشنبه ۱۲ مرداد معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به همراه معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی و مدیرکل حراست این نهاد در جلسه‌ای با رسول رکنی‌زاده، ریاست دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداختند.

باید به نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در فضای دانشگاهی معنا و بروز بیشتری ببخشیم

رسول رکنی‌زاده، رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تحولات اخیر در نظام آموزش عالی کشور و ضرورت گسترش تعاملات میان دانشگاه و نهادهای علمی هم‌سو از جمله جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاید فعالیت‌هایی از سوی جهاد دانشگاهی انجام شده باشد، اما واقعیت این است که رکن دانشگاهی جهاد در برخی برهه‌ها چندان ملموس نبود.

وی با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ که در بخش پژوهشی دانشگاه اصفهان فعالیت می‌کرده، «هیچ حضور مؤثری» از جهاد دانشگاهی احساس نمی‌شده است، افزود: برخی از همکاران قدیمی به سابقه رفاقت و همکاری‌های گذشته اشاره می‌کردند، اما این روابط به سطح عملکردی نرسیده بود. 

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: در گذشته نگاه به جهاد دانشگاهی گاه صرفاً در حد تخصیص فضا یا ساختمان محدود می‌شد، در حالی‌که جهاد یک نهاد درون‌دانشگاهی با مأموریت روشن است و باید به‌عنوان یکی از ارکان هم‌راستا با اهداف کلان دانشگاه دیده شود. امیدواریم در دوره جدید، اتفاقات تازه‌ای رقم بخورد و جهاد دانشگاهی در دانشگاه اصفهان، جایگاهی بایسته و شایسته بیابد.

 رکنی‌زاده با تأکید بر اینکه دانشگاه اصفهان با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر، از جمله نیرومندترین کانون‌های انسانی شهر به‌شمار می‌رود، افزود: متأسفانه برخی ساختمان‌های دانشگاه صرفاً فنس‌کشی شده‌اند و اگر مراقب نباشیم، به پارکینگ عمومی یا فضای بلااستفاده تبدیل خواهند شد. چنین کلونی انسانی گسترده‌ای، اگر به‌درستی سازماندهی و هدایت نشود، فرصت‌های فراوانی را از دست خواهد داد.

وی با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی و پژوهشی گفت: امروز فضای فیزیکی مناسب، نیروی انسانی کارآمد، زیرساخت‌های فناورانه و پیوند میان آموزش، پژوهش و فناوری در گروی همکاری نهادهای علمی است. ما در دانشگاه اصفهان با دانشگاه علوم پزشکی نیز تعاملات نزدیکی داریم و معتقدیم جداسازی جنسیتی یا ساختاری در بسیاری از حوزه‌ها ضرورتی ندارد و باید در مسیر هم‌افزایی گام برداریم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به روند شکل‌گیری همکاری‌های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با وجود جدا بودن فضاها، ما خود را از آن دانشگاه جدا نمی‌دانیم. بسیاری از چالش‌های حوزه سلامت، با آموزش و پژوهش درهم‌تنیده است و راهکارها نه در درمان صرف، بلکه در تلاقی پژوهش، آموزش و فناوری شکل می‌گیرد. معتقدیم باید فضای مشترکی برای همکاری تعریف شود.

رکنی‌زاده با اشاره به پروژه‌های فناورانه پیشرو در دانشگاه ادامه داد: یکی از مجموعه‌های مهم در دست اقدام، مرکز صنایع نرم و پیشرفته است که به‌نوعی پازلی از ظرفیت‌های دانشگاه را گرد هم آورده و بخشی از آن در قالب مراکزی چون آزمایشگاه علوم شناختی و سرگرمی‌های فناورانه شکل گرفته است. این مجموعه‌ها، ترکیبی از علوم انسانی، شناختی، پزشکی و فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی را به‌کار گرفته‌اند و بنا به گفته کارشناسان، در کشور کم‌نظیر هستند.

وی گفت: ما در ساختار آموزش عالی خود، با وجود کاستی‌ها، ظرفیت‌هایی داریم که اگر خوب به آن‌ها توجه شود، می‌توان انسان‌هایی با تراز بالا تربیت کرد.

رئیس دانشگاه اصفهان اضافه کرد: باید توجه داشت که در نظام آموزش جهانی، دین و معنویت به حاشیه رانده شده و به‌مثابه فعالیتی شخصی یا فرعی تلقی می‌شود، در حالی‌که یکی از مأموریت‌های انقلاب اسلامی، بازگرداندن انسان به جایگاه حق‌مدارانه خود و نجات او از سلطه تکنولوژی و فراموشی خداست. نظام آموزشی ما باید بتواند انسانی تربیت کند که در عین استفاده از ابزار روز، از بنیان‌های فکری و معنوی خود غافل نشود.

رکنی‌زاده در پایان تأکید کرد: ما از جهاد دانشگاهی انتظار داریم در دوره جدید، هم در شوراهای علمی و فرهنگی دانشگاه حضوری فعال داشته باشد و هم در پروژه‌های ملی مانند توسعه صنایع نرم، پژوهش‌های هوش مصنوعی، فناوری‌های شناختی و ارتقای نظام آموزش فرهنگی کشور نقش‌آفرینی جدی‌تری ایفا کند. در این مسیر، دانشگاه آماده تعامل و همکاری است و امیدواریم این فرصت تاریخی برای بازتعریف جایگاه جهاد در دانشگاه، به‌درستی مغتنم شمرده شود.

ظرفیت‌های دانشگاهی و پژوهشی اصفهان در خدمت تربیت نیروی انسانی و توسعه تعاملات فناورانه قرار گیرد

محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر دانشگاهی، پژوهشی و فناورانه استان گفت: در فضای امروز کشور، تعاملات علمی باید از قالب‌های محدود دانشگاهی فراتر رود و به حوزه‌های فناورانه، کاربردی و ملی گسترش یابد؛ فضایی که امکان تعامل بهتر با نخبگان، متخصصان و دغدغه‌مندان عرصه‌های علمی و فنی را فراهم می‌سازد.

وی افزود: یکی از پیشنهادهای جدی ما در تهران، تأسیس مجتمع تحقیقاتی دانشگاهی بود که به‌واسطه آن بتوان برخی فعالیت‌های صنعتی‌شده را در قالب پروژه‌های تحقیقاتی پیگیری کرد؛ چنین ظرفیتی امروز در استان اصفهان نیز وجود دارد. 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه «سال ۱۳۹۲ که به‌عنوان مدیرکل منصوب شدم، با فضایی متغیر و متفاوت مواجه بودم» خطاب به ریاست دانشگاه اصفهان تصریح کرد: امروز در این جایگاه، آنچه به‌عنوان امانت از سوی شما در جلسات مختلف منتقل می‌کنم، بی‌ذکر نام نیست، بلکه ناظر بر یک رسالت روشن است که امام خمینی(ره) برای ما تبیین کردند: «دفاع از آرمان‌های انقلاب فرهنگی و یاری‌رسانی به هر نقطه‌ای که نظام و مردم در حوزه‌های فنی، تخصصی و زیستی دچار چالش هستند.»

علیگو ادامه داد: امروز پروژه‌هایی در واحدهای مختلف جهاددانشگاهی در حال اجراست که کارآمدی آن‌ها در فضای واقعی کشور، حتی در شرایط جنگی، به‌وضوح دیده می‌شود. در واحد شریف، در واحد اصفهان و دیگر استان‌ها، این پروژه‌ها جزو مأموریت‌هایی هستند که از دل رسالت فرهنگی و علمی ما برآمده‌اند، اما گاه با تغییر دولت‌ها، تغییر مدل‌های حکمرانی در دانشگاه و حتی تغییرات ساختاری در سطح جهانی، اجرای این مأموریت‌ها دچار چالش می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به دو مأموریت اساسی جهاد دانشگاهی در دوره جدید بیان کرد: امروز ما مأموریت تربیت نیروی انسانی و انسان‌سازی فناورانه را به‌طور توأمان دنبال می‌کنیم. این کشور به شدت نیازمند مدیران جوان، متعهد و توانمند است؛ در حالی‌که ضعف‌های جدی در تربیت پایه، خانواده، دختر و پسر، کارگر و... وجود دارد. تربیت انسان مؤمن و فناور به یک پروژه ملی و فرهنگی نیاز دارد و این هدف بدون کمک شما محقق نمی‌شود.

علیگو تأکید کرد: بخش‌هایی از بدنه جهاد دانشگاهی اصفهان هنوز تحت‌تأثیر تربیت‌های مرحوم اسماعیلی است و دوستان متعددی در این واحد دغدغه این مأموریت‌ها را دارند. ابزارهای فرهنگی جهاد از جمله ایسنا، ایکنا، سازمان فعالیت‌های قرآنی، سازمان انتشارات، سازمان دانشجویان، مرکز گردشگری دانشجویان و مرکز امام و انقلاب امروز در قالب هفت مرکز فعال در حال خدمت هستند.

وی جهاد با اشاره به لزوم حضور میدانی دانشجویان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی گفت: عرصه حضور لزوماً به معنای ساختمان و فضاهای فیزیکی نیست. باید این فرصت را به دانشجویان دهیم تا جذب فعالیت‌های جهاد شوند، در اردوهای فرهنگی نظیر اردوی «طریق جاوید» شرکت کنند و در برنامه‌هایی برای آشنایی با حضرت امام، فضای گردهمایی و تعامل داشته باشند. این فعالیت‌ها ضامن تربیت نسل آینده انقلاب است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان با قدردانی از حمایت‌های مجموعه جهاد دانشگاهی اصفهان و مسئولان دانشگاه گفت: اگر جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی نتوانست درست عمل کند، شما که نقش پدری در این مسیر دارید، با قاطعیت وارد شوید و اصلاحات لازم را انجام دهید. ما برای انجام رسالتمان به حضور، حمایت و تدبیر شما نیازمندیم.

از رؤسای دانشگاه‌ها می‌خواهیم جهاد دانشگاهی را برای تربیت نسل متعهد و متخصص آینده یاری کنند

عباس ناصری، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز در این جلسه با اشاره به آغاز فصل جدید همکاری‌ها در برخی استان‌ها گفت: از میان رؤسای جدید دانشگاه‌ها، خوشبختانه در سه یا چهار استان شاهد آن هستیم که نگاه به جهاددانشگاهی مثبت و مبتنی بر نقش‌آفرینی مؤثر بوده است. برخلاف برخی دوره‌ها که متأسفانه نبود هم‌افزایی موجب بروز مشکلاتی در روند همکاری می‌شد، امروز شاهد آن هستیم که برخی رؤسای دانشگاه‌ها، از جمله در استان اصفهان، با نگاهی رو به آینده از جهاد دانشگاهی انتظار نقش‌آفرینی فعال‌تری دارند.

وی ضمن قدردانی از این رویکرد مثبت افزود: این نگاه حتماً متکی بر شناخت، تجربه و پرسش‌های بنیادی در نظام آموزش عالی است و وقتی این شناخت با سابقه‌ و جایگاه پیشکسوتان و چهره‌های مؤثر در استان‌هایی مانند اصفهان همراه شود، اهمیت آن دوچندان خواهد شد. کسانی که نام برده شد، در حوزه‌های دانشگاه، فرهنگ و سرمایه‌گذاری انسانی و جوانان، نقشی اثرگذار ایفا کرده‌اند و لازم است از آنان یاد و قدردانی شود.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با اشاره به سابقه فعالیت خود در جهاد دانشگاهی و شناخت میدانی از ظرفیت‌ها اظهار کرد: گاه تنها چند واژه کافی است تا به یادآوریم که ما در نهایت «عضو» یک نهاد هستیم، نهادی که کارمند منتظر یا منفعل ندارد، بلکه مأموریت‌محور، مسئول و متعهد به رسالت خود است. در سراسر کشور، جهاد دانشگاهی دارای ۱۰۲ واحد دانشگاهی، سازمانی، پژوهشگاهی و مراکز فعال است که بسیاری از آن‌ها در ساختمان‌هایی مستقر شده‌اند که از همان ابتدا، گاه دو برابر مساحت فعلی در اختیار داشته‌اند، اما موضوع اصلی و راهبردی این نیست. مسئله اصلی این است که اگر این فضاها، املاک و امکانات در مسیر تربیت نسل آینده نظام آن‌هم با ویژگی‌هایی چون مسئولیت‌پذیری، تعهد و تخصص به‌کار گرفته نشود، اساساً فلسفه وجودی این نهاد زیر سوال خواهد رفت.

ناصری تصریح کرد: درخواست من از ریاست دانشگاه اصفهان که خوشبختانه همواره همراه جهاد بوده‌ و هیچ‌گاه کمک به این نهاد را منت ندانسته‌ این است که در این مسیر ما را یاری دهید. ما نیز متعهد می‌شویم که در خدمت دانشگاه و توسعه علمی کشور باشیم؛ همان‌گونه که تاکنون بوده‌ایم و خواهیم بود. این تعهد، نه از سر اجبار، بلکه از سر افتخار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت هم‌افزایی در حوزه پژوهش گفت: در حوزه پژوهشی نیز واقعیت این است که بدون هم‌افزایی، هیچ اتفاق ماندگاری رخ نمی‌دهد، بنابراین بهتر است با نگاهی واقع‌بینانه، برای این بخش نیز تعریفی روشن بر مبنای ظرفیت‌های دانشگاهی و علمی کشور ارائه کنیم. شبکه ملی جهاددانشگاهی، به‌ویژه ظرفیت‌های جوان استان اصفهان، می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی افزود: در حوزه‌های مختلف دیگری نیز ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای وجود دارد که اگر فرصت همکاری و هماهنگی فراهم شود، جهاد آماده ورود جدی به آن‌هاست. ما در جهاددانشگاهی منتظر اعلام و تعریف مأموریت از سوی دانشگاه‌ها هستیم و برای تحقق این رسالت، در شوراهای تصمیم‌گیری همواره در کنار شما خواهیم بود.

ناصری در پایان گفت: بنده صرفاً در حوزه فرهنگی نیستم، اما با همان منش و باور فرهنگی که با دکتران همکار مشورت می‌کنم، تمام تلاش خود را برای تحقق رسالت‌های جهاددانشگاهی در سراسر کشور به‌کار خواهم گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha