فرید جواهرزاده در گفتوگو با ایسنا در آستانه روز خبرنگار با تأکید بر اهمیت رسانهها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اظهار کرد: باید بیشتر به رسانهها توجه کرد، زیرا خبرنگار در واقع سرباز و عامل اجرایی رسانه است که نظرات و کارکرد رسانهای را به منصه ظهور میرساند. رسانهها به ویژه رسانههای گردشگری نقش بیبدیلی در آگاهیبخشی، فرهنگسازی و جلب توجه مردم به حوزههای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند.
وی اضافه کرد: خبرنگاران با انتشار اخبار دقیق، گزارشهای مستند و آگاهیسازی عمومی میتوانند مخاطبان را با ارزشها و اهمیت میراث فرهنگی آشنا کنند و بسیاری از تهدیدات این حوزه را از طریق رسانهها رفع کرد. نقش رسانهها در حوزه میراث فرهنگی بیشتر فرهنگسازی، معرفی آثار و بناهای تاریخی و همچنین حوزه تمدنی است که این امر به روند حفاظت از میراث فرهنگی و حفظ هویت تاریخی کشور کمک میکند.
جواهرزاده ادامه داد: خبرنگاران نه تنها در فرهنگسازی و آموزش حضور دارند، بلکه میتوانند دیدهبان میراث فرهنگی نیز باشند و خسارتها و مشکلات را نمایان کرده و برای رفع آنها پیگیریهای مؤثر انجام دهند. این رسالت مهمی است که رسانهها و خبرنگاران بر دوش دارند و اولویت آنها حفاظت، آموزش و اطلاعرسانی در حوزه میراث فرهنگی است.
این مدرس دانشگاه و متخصص حوزه گردشگری در ادامه با اشاره به وضعیت گردشگری گفت: در صنعت گردشگری رسانهها نقش اطلاعرسان و حلقه واسطه بین گردشگر و مقصد یا ارائهدهندگان محصولات گردشگری را دارند؛ رسانهها نقش مهمی در معرفی مقصد و ارتباط بین مصرفکننده و ارائهکننده محصول ایفا میکنند، به طوری که اگر گردشگری تقاضا برای سفر به مقصدی خاص داشته باشد، این ارتباط از طریق رسانهها برقرار میشود.
جواهرزاده اظهار کرد: رسانهها در حوزه گردشگری ظرفیت بالایی برای بازاریابی دارند و میتوانند با اشتراکگذاری تصاویر، فیلمها و محتوای متناسب از هر مقصد گردشگری، علاقهمندان و گردشگران را با آن فضاها آشنا کنند؛ این موضوع نقش بیبدیلی در جذب گردشگر ایفا میکند.
وی افزود: در مدیریت کلان مقاصد گردشگری معمولاً فرصت و فضای مناسبی برای رسانهها، اینفلوئنسرها و فعالان این حوزه فراهم میشود. به طور خاص وقتی میخواهند یک مقصد گردشگری را معرفی کنند، ابتدا خبرنگاران و مدیران رسانهها را به آن مکانها میبرند تا با جاذبههای گردشگری آشنا شوند و سپس آنها به عنوان رسانههای اجتماعی این اطلاعات را به مخاطبان منتقل کنند و مردم را به سفر به این مقاصد تشویق کنند.
جواهرزاده با اشاره به اهمیت تبلیغات و بازاریابی ادامه داد: بخشی از کار رسانهها انتقال تصویر کلی و مناسب از سرزمین ایران، تمدن، فرهنگ و تاریخ آن به اقصی نقاط جهان است.
وی تأکید کرد: مقابله با پدیده ایرانهراسی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری ایران است و خبرنگاران به عنوان مبلغ و معرف فرهنگ و پیشرفتهای ایران نقش مهمی در این مبارزه دارند.
این مدرس دانشگاه و متخصص حوزه گردشگری عنوان کرد: معرفی درست فرهنگ و تاریخ کشور عاملی مهم برای توسعه گردشگری است و رسانهها و خبرنگاران با اطلاعرسانی متناسب میتوانند به استقبال گردشگران از جاذبهها کمک کنند.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران تصریح کرد: در سطح بینالمللی نیز نمایش تصویر صحیح از ایران اهمیت فراوانی دارد و خبرنگاران و رسانهها در این مسیر مانند سربازان وطن در مقابله با ایرانهراسی عمل میکنند.
جواهرزاده گفت: خبرنگاران و رسانهها نقش کلیدی در توسعه گردشگری کشور دارند و باید تلاش کنند جامعه را از نگاههای منفی و دشمنانه مصون نگاه دارند. این حرکت ارزشمند رسانهای میتواند به تقویت صنعت گردشگری ایران کمک شایانی کند.
انتهای پیام
نظرات