به گزارش ایسنا، دکتر جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران با عرض تسلیت بهمناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بهویژه شهدای دانشمند اظهار کرد: جهاددانشگاهی در سال ۵۹ تأسیس شد و سازمان جهاددانشگاهی تهران جزو نخستین جهادهای دانشگاهی بود که در دانشگاه تهران شکل گرفت.
وی ادامه داد: جامعیت دانشگاه تهران ایجاب میکرد که جهاددانشگاهی تهران هم از همان جامعیت برخوردار باشد؛ از اینرو این سازمان از ابتدا در حوزههای مختلف علمی و دانشکدههای مختلف تشکیل شد. جهاد دانشگاهی طی ۴ و نیم دهه فعالیت با فراز و فرودهایی روبهرو بوده است.
جهاددانشگاهی مولود انقلاب و ظهور یافته انقلاب فرهنگی است
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، جهاددانشگاهی را مولود انقلاب و ظهور یافته انقلاب فرهنگی برشمرد و افزود: پس از آنکه حضرت امام(ره) دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را داد جهاد دانشگاهی بازوی اجرایی ستاد در دانشگاهها بود که متشکل از نیروهای جوان دانشجو و باانگیزه بود تا زمینه تحقق اهداف انقلاب فرهنگی را ذیل فرامین امام(ره) و نیز مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی را فراهم کنند.
دکتر رحیمیان، دهه ۶۰ و ۷۰ را اوج شکوفایی فعالیتهای این نهاد انقلابی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: این فعالیتها در حوزههای مختلف آموزشی، علمی، پژوهشی و فرهنگی و بهلحاظ ساختاری ایجاد موسسات و مراکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی بود؛ اما بهتدریج با تغییر شرایط دستاوردها و میزان دستیابی به اهداف دچار فراز و نشیبهایی شد و امروز میتوان گفت ۱۰۰ درصد اهداف جهاد دانشگاهی محقق نشده است. جهاد نقاط ضعف و قوتی دارد و در حالحاضر در بزنگاهی قرار داریم که سکاندار این نهاد انقلابی دکتر منتظری هستند.
وی، این زمان را فرصتی مناسب برای مرور و بازنگری در ساختارها، سیاستگذاریها و اهداف برشمرد و افزود: تا بدینترتیب بتوانیم بیشتر نیازهای دانشی، علمی، فناورانه، آموزشی و فرهنگی کشور را پاسخگو باشیم در هر حال مسیر طی شده قابل دفاع است؛ اما برای رسیدن به آرمانها هنوز فاصله داریم.
موفقیتهای جهاد در مقاطعی کامل و در مواردی نسبی بوده است
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا جهاددانشگاهی در چشمانداز بلندمدت به اهداف مورد نظر خود دست یافته است؟، گفت: جهاددانشگاهی برای خود چشماندازی را تعریف کرده است که برنامه ۱۴۰۴ است طبیعتاً در برخی حوزهها موفقیتهایی را داشته است و در برخی دیگر موفقیتها نسبی بوده. با دید آرمانگرایانه طبیعتاً با تحقق اهداف و آرمانهای چشمانداز بلند مدت جهاد دانشگاهی فاصله داریم و میزان موفقیتها در حوزهها و دهههای مختلف متفاوت بوده است. در حوزه پزشکی جهاد دارای موسسه معتبر علمی، ملی و بینالمللی رویان است که خدمات علمی، پژوهشی و فناورانه به کل کشور و حتی خارج از کشور ارائه میکند.
رحیمیان، در پاسخ به این پرسش که در این ۴۵ سال این نهاد علمی قطعاً با چالشهایی همراه بوده آیا این مسائل رفع شده است؟، توضیح داد: طبیعی است تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی سبب شده است دستگاهها، سازمانها و دولتها فراز و فرودهایی داشته باشند و این نهاد هم مستثنی نبوده و با چالشهایی روبهرو بود؛ اما جهاد همواره کوشیده تا تهدیدها و چالشها را به فرصت تبدیل کند تا به اهداف خود نزدیکتر شود.
وی، وجود این چالشها را مانعی برای چابکسازی این نهاد انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: این وضعیت مغایر با روحیه جهادی و بهمنزله فاصله گرفتن از اهداف تعیینشده است؛ این در حالی است که جهاد دانشگاهی میتواند زیستبومی برای نخبگان باشد.
مجموعه نظام متناسب با انتظارات از جهاددانشگاهی باید اقتضائات آنرا هم فراهم کند
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان اینکه انتظاراتی که مجموعه نظام از جهاد دارند باید اقتضائات آنرا هم فراهم کند، افزود: جهاد همواره اعلام کرده است که در عمل به منویات مقام معظم رهبری همیشه با دولتها همراه بوده است این همراهی در برخی دولتها پررنگتر و در برخی ضعیفتر شده است گاهی حوزهای در دولت تعامل بیشتری با جهاد دارد گاهی تعامل کمتر شده است؛ اما در مجموع جهاد در طی این سالها توانسته است در حوزههای مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد نمونه بارز آن پژوهشگاه رویان و موسسات زیر مجموعه آن است.
رحیمیان، در پاسخ به پرسش چالشهای پیش روی جهاد دانشگاهی هم تصریح کرد که جهاد دانشگاهی در ۳ حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت میکند که هر یک چالشهای خاص خود را دارند اما اصلیترین حوزه فعالیت که مجموعه نظام هم از جهاد دانشگاهی انتظار دارد حوزه پژوهش و فناوری است و مهمترین چالش در این حوزه تأمن اعتبار و منابع مالی پروژههای ملی در سطح کلان است.
وی، حمایتهای مالی را در اثربخشی بیشتر و تسریع در اتمام پروژه مهم کشوری موثر دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر چالشهای موجود دولتی کردن این نهاد انقلابی است که با روحیه جهادی منافات دارد دولتی شدن به هیچ وجه با ویژگیهای یک نهاد پرکار و پیشرو سازوکار نیست وابسته کردن جهاد به مجموعه دولتی و در نظر نگرفتن یک فضای متناسب با انتظارات جهاد بزرگترین چالش است.
جهاد نهادی با پتانسیل تبدیل شدن به زیستبوم نخبگان است
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران با اشاره به فعالیت صدها محقق، پژوهشگر، استاد و عضو هیأت علمی در جهاد دانشگاهی در ادامه جهاد را نهادی با پتانسیل تبدیل شدن به زیستبوم نخبگان برشمرد و افزود: دولتی کردن این نهاد انقلابی با قوانین دست و پا گیر و بوروکراسی اداری مانعی برای جذب نخبگان مستعد خواهد شد که با ماهیت، روحیه، فرهنگ و مدیریت جهادی منافات دارد دولت و مجموعه نظام باید اجازه دهد جهاد دانشگاهی غیر دولتی بماند؛ کمااینکه جهاد دانشگاهی در ۴ دهه و نیم فعالیت خود توانسته است با جذب جوانان نخبه از عهده تعهدات و وظایف خود بهخوبی برآید و بخشی از نیازهای کشور را در حوزه دانشی، فناوری و فرهنگی را پاسخ دهد.
رحیمیان با بیان اینکه چه در تخصیص اعتبار و چه در جذب نیروی متخصص جهاد دانشگاهی باید متفاوت از دستگاههای دولتی باشد، در ادامه تصریح کرد که ما باید در دانشگاهها جوانان مستعد در حوزههای علمی و فناوری را به آسانی جذب و فضای کار را برای آنها مهیا کنیم تا جوانان بهجای نگاه به بیرون نگاهی به داخل کشور داشته باشند و مانع از مهاجرت نخبگان از کشور شویم این قبیل فعالیتها متضمن آینده جهاد است.
دستیابی به دانشفنی تولید آلیاژهای C۶۵۵۰۰ و C۷۰۴۰۰ دستاورد محققان جهاد دانشگاهی تهران
وی، درباره مهمترین اقدامات به ثمر نشسته یکسال اخیر جهاد دانشگاهی تهران هم گفت: سازمان جهاد دانشگاهی تهران در ۳ حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت دارد در حوزه پژوهشی در ۸ گروه پژوهشی و ۶ مرکز خدمات تخصصی ارائه میشود، حوزه مواد فلزی که از فعالترین حوزههای جهاد دانشگاهی تهران است که توانسته به دانشفنی تولید آلیاژهای C۶۵۵۰۰ و C۷۰۴۰۰ با کاربرد در صنایع مختلف و استراتژیک دست یابد همچنین این گروه به دانشفنی تولید سوپرآلیاژها دست یابد که مورد نیاز مجموعه دستگاههای مختلف بخش خصوصی و دولتی است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، به گروه فرآیندهای شیمیایی بهعنوان یکی دیگر از گروههای موفق پژوهشی جهاد دانشگاهی تهران اشاره و خاطرنشان کرد: این گروه پژوهشی هم تاکنون توانسته است شماری از نیازهای حوزه شیمی و شیمیایی کشور را برطرف کند از آن جمله میتوان به کسب دانشفنی در تولید ماده بازدارنده رسوب و رسوبزدا با کاربرد در صنایع قند و برق اشاره کرد.
رحیمیان، افزود: توسعه دانشفنی ماده امولسیفایر قیر برای بهبود خواص قیر، ایجاد دانشفنی فرمولاسیون ماده ضدیخ برای کارآیی بهینه در صنایع مختلف، تولید آفتکشهای بیولوژیک و فرمونها و تولید نوع خاصی از باتریها بهعنوان دستاورد گروه پژوهشی شیمی کاربردی سازمان جهاد دانشگاهی تهران است.
وی، پژوهشکده مطالعات توسعه را از دیگر مراکز پژوهشی جهاددانشگاهی تهران عنوان و تصریح کرد: این پژوهشکده شامل ۴ گروه جامعهشناسی، علوم تربیتی، مدیریت و اقتصاد است که از کارهای اخیر آن برگزاری همایش ملی مسئولیت اجتماعی بنگاهها و شرکتها بود که به همت گروه جامعهشناسی پژوهشکده برگزار شد از جمله فعالیتهای این پژوهشکده کارهای پژوهشی در خصوص تعارض منافع دستگاههاست که در قالب طرحهای پژوهشی در حال انجام است.
تولید بچه ماهی مقاوم با واکسیناسیون و کاهش میزان مصرف آنتیبیوتیک توسط محققان جهاددانشگاهی تهران
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، گروه فرآوری بیولوژیک را از دیگر گروههای پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی تهران دانست و خاطرنشان کرد که این گروه در یکسال و نیم گذشته توانسته به دانشفنی تولید بچه ماهی مقاوم دست پیدا کند بدینوسیله ضمن کاهش تلفات میزان دریافت آنتیبیوتیک کاهش یافته و ضریب تبدیل خوراک را به ۳۰ درصد میرساند این پروژه پس از انجام مطالعات از سال ۱۴۰۲ بهصورت میدانی اجرا شد که در راستای حفظ و تأمین امنیت غذایی گام موثری است.
رحیمیان، حوزه کشاورزی و کشت بافت را حوزه دیگر فعالیت پژوهشی این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشک کشور فعالیتهایی نظیر تهیه پروتکل پایههای رویشی و گیاهان زینتی، تولید دائم گونههای مختلف در محیط آزمایشگاهی و تولید انبوه گیاهان کشت بافت داشته که توانسته نیاز کشور را در این زمینه برطرف کند. البته تحقیق و توسعه درباره پسته و زیتون هم در حال انجام است.
وی، با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت نفت در زمینه تولید لوله مغزی سیار در ادامه از این پروژه به عنوان یک طرح ملی راهبردی یاد کرد و افزود: از مهمترین چالشهای این پروژه کمبود اعتبارات مورد نیاز است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، بخش آموزش را از دیگر فعالیتهای جهاددانشگاهی تهران دانست و خاطرنشان کرد که در دو سال اخیر راهبردهای اصلی ما در حوزه آموزش توسعه آموزشهای شغلمحور مبتنی بر شایستگیهای شغلی، زمینهسازی برای اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی با توسعه دورههای تخصصی مهارتی، توسعه آموزشهای تخصصی با محوریت هوش مصنوعی در آموزش، ایجاد پلهای ارتباطی دانشگاه با صنعت با محوریت هوش مصنوعی، توسعه آموزشهای مجازی(غیرحضوری) مهارتی مورد نیاز جامعه در سطح منطقه و راهبرد افزایش مهارت مخاطب و نسل جوان است.
رحیمیان، برگزاری نشست تخصصی با حضور ۱۰۰ تن از نمایندگان سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی با عنوان کاربرد هوش مصنوعی در آموزش نوین، اجرای طرح چندین ترم تعالی مدیران جهاد دانشگاهی و تهیه و تدوین محتوای آموزش الکترونیک در خصوص مهارتهای نرم را از فعالیتهای معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران عنوان کرد.
وی، با اشاره به تعریف ۴۳ دوره عنوان آموزشی جدید و کسب مجوز از دفتر مرکزی در حوزه آموزش گفت: بیش از ۴۰ هزار فراگیر در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی تهران تحصیل و وارد بازار کار شدهاند و مهارت و دانشفنی و تکنیکی را کسب کردهاند.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، با بیان اینکه این فراگیران توانستهاند با بستری که جهاد ایجاد کرده است به افزایش مهارتهای خود در حوزه علم و تخصص خود پرداخته و مشغول به کار بشوند، در ادامه افزود: برگزاری سالانه رویداد «فرهنگی – دانشجویی» تندیس فداکاری از فعالیتهای فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران است که سال گذشته سیزدهمین دوره آن برگزار شد امسال هم با وقوع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه برای شناسایی و معرفی شخصیتهای فداکار در این رخداد مهلت فراخوان تا ۱۶ مرداد تمدید شد در برگزاری این رویداد وزاتخانههای علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان نظام پزشکی، سازمان انتقال خون، جمعیت هلالاحمر، سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت و همکاری دارند.
رحیمیان، با بیان اینکه پس از دریافت مدارک و مستندات افراد مدارک ارسالی در کمیته انتخاب دانشجو بررسی و در صورت تصویب در مراسم اختتامیه معرفی و تجلیل میشوند، در ادامه افزود: از برنامههای آینده سازمان جهاد دانشگاهی تهران حرکت در مسیر برنامههای توسعه پنج ساله هفتم است اما راهبردهایی در بخش پژوهش برای ما مهم است که از آن جمله توسعه پژوهشهای مسألهمحور و تقاضامحور، تکمیل زنجیره علم تا فناوری و تجاریسازی حوزههای مختلف است.
اعلام آمادگی سازمان جهاددانشگاهی تهران در کمک به برطرف کردن نیازهای جامعه و کشور
وی، با بیان اینکه پژوهشگران این سازمان در حوزههای مختلف شیمی، مواد فلزی، کشاورزی، آبزیان، حوزه علوم انسانی آمادگی دارند تا براساس اقتضائات و نیازهای جامعه ایفای نقش کنند، گفت: تمرکز بر پژوهشهای کاربردی در حوزههای مختلف ارتباط فعال با صنعت و کارفرمایان، ارتقاء توانمندی نیروی انسانی پژوهشی از دیگر برنامههای سازمان جهاد دانشگاهی در سالهای آینده است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، نیروی انسانی را بهعنوان اصلیترین و محوریترین عنصر تکاپو، حرکت و پیشرفت و عظیمترین سرمایه در جهاد دانشگاهی برشمرد و افزود: گسترش همکاریهای ملی و بینالمللی از طریق شبکهسازی و ارتباط با دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور و حتی در سطح بینالمللی از دیگر فعالیتهای ما در سال آینده خواهد بود.
رحیمیان، آموزشهای مهارتمحور مبتنی بر هوش مصنوعی را از برنامههای آموزشی آینده دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی از ۲ سال گذشته باشگاه کتابخوانی دانشجویان راهاندازی شد که میکوشیم با رایزنی با دیگر سازمانها این باشگاه را فعالتر کنیم تا به نهاد متولی و مرجعی در حوزه کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه تبدیل شود. نشر جهاد دانشگاهی تهران هم در سالی که گذشت بیش از یکصد عنوان کتاب عمومی و دانشگاهی را چاپ و منتشر کرده است که پاسخگوی نیاز دانشجویان و جامعه دانشگاهی است.
وی، با اشاره به جامعیت و ظرفیت سازمان جهاددانشگاهی تهران در ادامه آمادگی این سازمان را برای برطرف کردن نیازهای علمی، آموزشی و فنی دیگر سازمانها با بهرهگیری از توان، تجربه و تخصص پژوهشگرانش اعلام کرد و افزود: این توانمندیها در حوزه فلزی و آلیاژهای ویژه، مواد شیمیایی، علوم انسانی، حوزه کشاورزی، بخش آبزیان وجود دارد تا این توانمندیها در مسیر پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرد و استقلال واقعی کشور که همانا استقلال علمی است را رقم بزند.
تعریف جدید مبتنی بر شرایط جدید از خود، مأموریت و اهداف خود نخستین گام جهاددانشگاهی در شرایط فعلی
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، در جمعبندی کلی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در شرایط فعلی باید چند کار را انجام دهد، گفت: نخست تعریف جدید مبتنی بر شرایط جدید از خود، مأموریت و اهداف خود و تبیین جایگاه خود در مجموعه دستگاهها و نهادهای نخبگانی و دانشگاهی کشور منظور نهادهایی هست که متولی امر پژوهش، تحقیقات ، فناوری ، آموزش و دانشگاه هستند.
رحیمیان، افزود: در مرحله دوم بازنگری راهبردها ، سیاستها، ساختارها، فرآیندها و برنامه ها متناسب با تعریف جدیدی که از اهداف و مأموریت جهاد ارائه میشود . که در بند اول به آن اشاره شد. مرحله سوم برنامهریزی در جهت بازگشت به فرهنگ و هویت اصیل جهادی در همه مجموعه جهاد دانشگاهی و مبنا قرار گرفتن در تصمیمسازیها، تصمیمگیریها و تقویت روحیه و فرهنگ جهادی است.
سیاستگذاری و برنامهریزی برای تولید دانشفنی در حوزههای مشخص از گامهای بعدی جهاددانشگاهی
وی، درباره اقدام چهارم هم توضیح داد که باید سیاستگذاری و برنامهریزی جهت تولید دانشفنی در حوزههای مشخص و بسترسازی جهت بهرهبرداری حداکثری از دانشفنیهای تولید شده بدون درگیر شدن سازمانها و واحدهای جهاد دانشگاهی در گیر و دار سخت و معیوب تجاریسازی در کشور انجام شود.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، برنامهریزی و فعالیت در مسیر تأمین مالی حداکثری پروژهها، طرحهای پژوهشی در حال اجرا را اقدام پنجم برشمرد و درباره اقدام ششم و آخر هم گفت: پیگیری و رایزنی برای عضویت جهاد در نهادهای سیاستگذار و تصمیمساز و تصمیمگیر کشور، بهویژه نهادهای مرتبط با ساحت علم، دانش- فناوری، فرهنگ و نخبگی کشور الزامیست.
انتهایپیام
نظرات