• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1404060301070
  • خبرنگار : 71974

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

توسعه صنایع خلاق نیازمند آموزش مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار است

توسعه صنایع خلاق نیازمند آموزش مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار است

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان ضرورت آموزش بازاریابی، طراحی محصول و شناخت نیازهای مشتری، تأکید کرد که بدون مهارت‌های مدیریتی فعالیت‌ها پایدار نخواهند بود.

به گزارش ایسنا، زهرا بهروزآذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، امروز در «دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارک‌های علم و فناوری کشور» که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با تأکید بر اهمیت صنایع خلاق در توسعه کشور، گفت: نگاه ما در دولت چهاردهم به صنایع خلاق صرفاً اقتصادی نیست؛ بلکه این صنایع را به‌عنوان موتور محرکه توسعه همزمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌بینیم.

صنایع خلاق، همزمان در اشتغالزایی و حفظ هویت فرهنگی مؤثرند

وی با اشاره به ویژگی‌های صنایع خلاق توضیح داد: این صنایع بر پایه نوآوری، فرهنگ، هنر و فناوری شکل گرفته‌اند و همزمان در ایجاد اشتغال و حفظ هویت فرهنگی کشور نقش دارند. حوزه‌های متنوعی از تولید محتوا، صنایع دستی، طراحی مد، موسیقی، سینما، گردشگری و سایر محصولات فرهنگی تحت پوشش این صنایع قرار دارند و مورد توجه دولت هستند.

نقش کلیدی زنان در توسعه صنایع خلاق

این مقام مسئول با یادآوری نقش زنان در این حوزه افزود: زنان، نیمی از جمعیت کشور و نیمی از سرمایه فکری و تخصصی ما هستند و نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صنایع خلاق دارند. قلب و موتور محرکه این صنایع کارآفرینی فرهنگی است.

کارآفرینی فرهنگی و تفاوت آن با سایر انواع کارآفرینی

بهروزآذر با بیان تفاوت کارآفرینی فرهنگی با سایر انواع کارآفرینی گفت: ویژگی مهم کارآفرینی فرهنگی بهره‌گیری از داشته‌هاست؛ داشته‌هایی که شامل فرهنگ، میراث، سنت‌ها، هنرها و هویت بومی کشور است. تنوع اقوام، مذاهب، زبان‌ها و گویش‌ها فرصت‌های غنی و متنوعی را برای فعالان این حوزه فراهم کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با راهبری و تسهیل‌گری پارک‌های علم و فناوری، بستر ظهور و بروز هنرها و فعالیت‌های فرهنگی بیش از پیش فراهم شود.

تمرکز بر جذب و پرورش افراد خلاق

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بر ضرورت تمرکز بر افراد خلاق تأکید کرد: کارآفرینی فرهنگی از خلاقیت و نوآوری آغاز می‌شود. بنابراین باید افرادی که خلاق و نوآور هستند جذب شوند و افرادی که در حال حاضر در صنایع مختلف فعالند، توانمندی‌های خلاقانه‌شان پرورش یابد.

وی با بیان اینکه پرورش خلاقیت در کودکی اهمیت بالایی دارد، افزود: این بدان معنا نیست که بزرگسالان نمی‌توانند خلاق باشند. با استفاده از تکنیک‌ها و آموزش‌های ویژه می‌توان خلاقیتی را که در کودکی در وجود هر فرد ودیعه‌گذاری شده است، دوباره زنده کرد و پرورش داد.

ترویج مثبت‌اندیشی و ذهنیت رشد پیش‌نیاز خلاقیت است

بهروزآذر تأکید کرد: پیش‌نیاز اصلی خلاقیت و نوآوری، ترویج مثبت‌اندیشی و ذهنیت رشد در افراد است. ما نیاز داریم امید و نگرش مثبت را در فعالان حوزه کارآفرینی فرهنگی تقویت کنیم. گاهی حتی مسئولان نیز به دلیل تمرکز بر مشکلات و موانع، این نگرش مثبت را از دست می‌دهند که باید بازگردانده شود.

سرمایه فرهنگی، محور توسعه صنایع خلاق

وی در ادامه به اهمیت سرمایه فرهنگی اشاره کرد و گفت: تمرکز بر سرمایه فرهنگی، شامل ارزش‌های هنری، سنتی و بومی کشور، از اولویت‌های ما برای توسعه صنایع خلاق است.

احیای سرمایه فرهنگی و توسعه مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار از اولویت‌های دولت

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با تأکید بر تنوع سرمایه فرهنگی کشور گفت: ما سرمایه فرهنگی بسیار متنوعی در کشور داریم. میراث فرهنگی وسیع، سنت‌ها و آیین‌های غنی، هنرهای دستی و هویت‌های بومی، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای فعالان این حوزه فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از این داشته‌ها به دلیل بی‌توجهی سال‌های گذشته کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، افزود: افراد یا این داشته‌ها را فراموش کرده‌اند یا آن‌ها را کم‌ارزش می‌دانند. وظیفه ما احیای این ظرفیت‌ها و ارتقای آن‌هاست تا فرصت‌های جدید پیش روی فعالان صنایع خلاق گشوده شود.

ضرورت آموزش مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار برای فعالان صنایع خلاق

بهروزآذر با اشاره به اهمیت آموزش مدیریت کسب‌وکار، توضیح داد: باید به هنرمندان و فعالان صنایع خلاق مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار را آموزش دهیم. آن‌ها باید فرآیند تولید را از ابتدا تا عرضه محصول و خدمات به مشتری بشناسند. خلاقیت و ایده به تنهایی کافی نیست؛ محصول یا خدمت باید نیاز بازار را پاسخ دهد تا فعالیت پایدار شود.

وی افزود: مهارت‌هایی مانند تعیین نقطه سربه‌سر، تحلیل هزینه و فایده، بازاریابی، طراحی محصول و شناخت نیازهای مشتری، پیش‌نیاز موفقیت فعالان این حوزه است.

شبکه‌سازی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، محور توسعه صنایع خلاق

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت پارک‌های علم و فناوری گفت: شبکه‌سازی و همکاری با نهادهای ملی و بین‌المللی جای خالی قابل توجهی دارد. پارک‌ها می‌توانند نقش مهمی در ایجاد و تقویت ارتباطات نهادی و بازار برای فعالان این اکوسیستم داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و دیجیتال، آموزش دیجیتال مارکتینگ و ورود به اقتصاد دیجیتال از ضرورت‌های امروز است. فعالان صنایع خلاق باید محصولاتی داشته باشند که قابلیت عرضه در فضای دیجیتال را داشته باشد و بتوانند از این فضاها برای ارتقای محصولاتشان بهره ببرند.

کارآفرینی فرهنگی، تقویت هویت ملی و انسجام اجتماعی

بهروزآذر تأکید کرد: با کمک قلب تپنده صنایع خلاق، یعنی کارآفرینی فرهنگی، می‌توان رشد و توسعه بیشتری در این حوزه شاهد بود. صنایع خلاق با روش‌های فعالانه و فنی-فرهنگی، اثر اجتماعی و هویتی مهمی بر جامعه دارند. تقویت هویت ملی و انسجام اجتماعی از مسیر کارآفرینی فرهنگی و توسعه صنایع خلاق می‌گذرد.

وی با اشاره به فرصت ناشی از شرایط فعلی کشور گفت: هرچند جنگ موجب تلخی‌هایی شده، اما این وضعیت می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای تقویت سرمایه‌های فرهنگی و توجه بیشتر به داشته‌هایی تبدیل شود که سال‌ها غفلت شده‌اند. توسعه صنایع خلاق به تحقق ایران شایسته همه ایرانیان کمک می‌کند و باعث درخشش کشور در همه عرصه‌ها خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha