• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1404060301001
  • خبرنگار : 71974

رئیس سازمان امور سینمایی:

سینما قلب تپنده صنایع خلاق است

سینما قلب تپنده صنایع خلاق است

رئیس سازمان امور سینمایی گفت: سینما نه تنها یک صنعت مادر بلکه نیروی محرک سایر صنایع خلاق و موتور پیشرفت اقتصاد فرهنگی کشور است.

به گزارش ایسنا، رائد فریدزاده، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی‌بصری کشور امروز در «دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارک‌های علم و فناوری کشور» که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با تأکید بر اهمیت سینما در صنایع خلاق، آن را «قلب تپنده و یکی از ارکان اصلی این حوزه» دانست و گفت: سینما می‌تواند نیروی محرک و پیشران سایر صنایع خلاق باشد و بستر هم‌افزایی بین فناوری، هنر و گروه انسانی فراهم کند.

سینما به‌مثابه صنعت مادر و ترکیبی

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه سینما در ساختار صنایع خلاق توضیح داد: سینما هم می‌تواند صنعت مادر باشد که صنایع دیگر از آن ارتزاق می‌کنند، مانند ادبیات، موسیقی، طراحی مد و لباس، صحنه، گردشگری و برندینگ شهری و ملی. همچنین سینما یک صنعت ترکیبی است که خود قابلیت ایجاد هم‌افزایی بین حوزه‌های مختلف را دارد.

صنایع خلاق در مسیر رشد و توسعه

فریدزاده با بیان اینکه صنایع خلاق در سال‌های اخیر حتی توانسته‌اند جایگاه خود را نسبت به صنایع مادر مانند نفت تثبیت کنند، افزود: این رشد نشان‌دهنده اهمیت و ظرفیت بالای این حوزه است.

سینما و روایتگری: بنیان اکوسیستم خلاق

رئیس سازمان امور سینمایی در توضیح پایه‌های صنایع خلاق و سینما گفت: مبنای تمام آنچه مطرح شد، روایت است. اگر اجزای مختلف صنعت تصویر را در نظر بگیریم، بنیاد اصلی آن روایتگری و شکل‌گیری یک اکوسیستم پویا و زنده است.

وی در این زمینه به فیلم کلاسیک «ادیسه فضایی ۲۰۱» اثر استنلی کوبریک اشاره کرد و گفت: این فیلم، ساخته دهه ۱۹۶۰، همچنان پیام‌های هشداردهنده‌ای درباره تسلط تکنولوژی بر زندگی انسان‌ها دارد و نشان‌دهنده پیشگویی و نگاه آینده‌نگر سینماست.

سینما و اقتصاد فرهنگ

فریدزاده با تأکید بر اهمیت اقتصاد فرهنگ در توسعه صنایع خلاق گفت: سینما خلاقیت را تجسم می‌بخشد و برای آینده پروژکشن ایجاد می‌کند که می‌تواند سرلوحه اقدامات فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد. اقتصاد فرهنگ به شکل‌دهی زنجیره تولید، عرضه و مصرف کمک می‌کند و پایداری صنعت نیازمند شفافیت نهادی و حمایت‌های فرهنگی برای تنوع و کیفیت آثار است.

فناوری، تهدید و فرصت در صنعت تصویر

وی با اشاره به تحولات فناوری در صنعت تصویر اظهار داشت: فناوری همواره دو وجه دارد؛ می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت. اگر بخواهیم صنایع ما جهانی شوند، اتصال به این فناوری‌ها مسیر توسعه را هموار می‌کند.

فناوری کلید جهانی شدن صنعت تصویر و سینماست

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی‌بصری کشور با تأکید بر نقش فناوری در توسعه و جهانی شدن صنعت تصویر گفت: اگر صنعت تصویر بخواهد از چارچوب داخلی خود فراتر برود و به چرخه جهانی متصل شود، این اتفاق قطعاً به مدد فناوری رخ خواهد داد و می‌توانیم خدمترسان بخشی از صنعت تصویر برای دیگران باشیم.

هوش مصنوعی، پلتفرم‌های دیجیتال و فرصت‌های نوین

این مقام مسئول با اشاره به فناوری‌های نوین در صنعت تصویر افزود: پلتفرم‌های دیجیتال و سرویس‌های استریمینگ جدید، الگوی مصرف را تغییر داده‌اند. هوش مصنوعی در خلق و تولید آثار نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ به‌عنوان مثال در روسیه تولیدات انیمیشن و سریال‌ها تا ۳۵ تا ۴۰ درصد توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

وی همچنین به فناوری‌های نوظهوری مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، بلاک‌چین و فناوری‌های نوین مالکیت و توزیع اشاره و تأکید کرد: این ابزارها اگر به درستی به‌کار گرفته شوند، می‌توانند زمینه‌ساز جهانی‌تر شدن صنعت تصویر باشند.

تجربه جهانی: هالیوود، کره جنوبی و ژاپن

فریدزاده در مقایسه با دیگر کشورها گفت: در هالیوود سینما با سرمایه‌گذاری گسترده دولت و توجه به بازار جهانی، تبدیل به سینمایی جهانی شده است. حتی فیلم‌هایی در آمریکا موفق می‌شوند که در چین فروش بیشتری داشته باشند.

وی افزود: کره جنوبی با بهره‌گیری هوشمند از سرمایه‌گذاری در فناوری و تلفیق آن با فرهنگ بومی، موج کی‌کالچر را راه‌اندازی کرده و ژاپن با تمرکز بر انیمه و مانگا، برندسازی جهانی موفقی داشته است.

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی‌بصری کشور همچنین به کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: این کشور پروژه «نومی» و طرح «فیوتوریستیک سیتی» را برای تبدیل به قطب فناوری و جذب خلاقان آغاز کرده است. در عربستان، نزدیک ۴۰ درصد هزینه تولید فیلم‌ها توسط دولت تأمین می‌شود.

وی نالیوود (صنعت سینما و سریالسازی نیجریه) را نمونه‌ای موفق از رشد خودجوش صنعتی بدون دخالت دولت معرفی کرد و از مکزیک و برزیل به‌عنوان کشورهایی که با سینمای اجتماعی تلاش می‌کنند هویت فرهنگی خود را تثبیت کنند، یاد کرد.

فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت تصویر در ایران

فریدزاده با بیان ظرفیت‌های داخلی گفت: ایران فرصت‌های بسیاری دارد؛ جمعیت جوان و خلاق، تاریخ و میراث فرهنگی غنی، و قدرت روایت‌گری بالای ایرانیان از جمله این فرصت‌هاست.

وی تهدیدها را شامل «ناپایداری سیاست‌ها، نبود شفافیت در قانون‌گذاری و فرآیندهای حمایتی، و عدم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین» دانست و افزود: این تهدیدها می‌توانند مانع توسعه پایدار صنعت تصویر شوند.

راهکارها برای توسعه پایدار صنایع خلاق

رئیس سازمان امور سینمایی گفت: برای داشتن صنعتی پایدار باید قواعد شفاف و نهادی‌سازی شود، انحصار و دخالت‌های نابجا محدود گردد و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولید تقویت شود.

وی نقش کارگاه‌های علم و فناوری و استارتاپ‌ها را «بی‌بدیل» دانست و توضیح داد: اتصال میان دانشگاه، دولت و بخش خصوصی، حمایت از استارتاپ‌ها و توسعه زیرساخت‌های فناورانه می‌تواند جهش جدی در حوزه سینما و صنایع خلاق ایجاد کند.

سینما قلب اکوسیستم صنایع خلاق

فریدزاده تأکید کرد: صنایع خلاق نیروی محرکه اقتصاد هستند و سینما را می‌توان در قلب این منظومه قرار داد. اگر اکوسیستم سینما به‌عنوان یک صنعت ترکیبی تقویت شود، زمینه رشد خلاقیت فراهم شده و به سمت یک «جنگل متنوع با گونه‌های مختلف» خواهیم رفت و از حالت مزرعه تک‌محصولی فاصله می‌گیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha