از مدارسی که پیشدبستانی را به غلط اجباری میخوانند و والدین سردرگم، تا لیستهای بلندبالای وسایل دوره پیش دبستانی که بار مالی سنگینی بر دوش خانوادهها میگذارد، این دوره که باید پلی به سوی یادگیری شادمانه باشد، برای بسیاری به کابوسی از نگرانی و سردرگمی بدل شده است.
در این گزارش، با روایتهای مادران و پدرانی که با این مشکلات درگیرند به لایههای این چالشها نفوذ میکنیم و در ادامه، زوایای آن را از منظر قانون، نظارت و حقوق والدین میکاویم.
هزینههای بالا و فشارهای اقتصادی
مادری اراکی که نگرانی در صدایش موج میزند، میگوید: وقتی برای ثبتنام پسرم به مدرسه مراجعه کردم، مدیر با قاطعیت گفت بدون گواهی پیشدبستانی، راهی به کلاس اول نیست. گفتند این سیاست مدرسه است.
وی ادامه داد: سوال این است که قانون چه میگوید؟ چرا باید برای دورهای که اجباری نیست، زیر بار هزینهای ۱۲ میلیونی بروم؟ این اجبار، درست نیست. همسرم کارگر است و توانایی پرداخت این میزان شهریه را نداریم تازه باید هزینه سرویس و هزینههایی که در طول سال برای خرید سایر وسایل مطالبه میکنند را نیز بپردازیم.
پدر یک کودک پیش دبستانی دیگر نیز که از تفاوت شهریهها شاکی است میگوید: دو مدرسه در یک خیابان، یکی ۷ میلیون و دیگری ۱۶ میلیون تومان شهریه طلب میکنند! وقتی پرسیدم چرا این تفاوت، پاسخی جز سکوت نصیبم نشد. آیا نظارتی بر این بینظمی وجود دارد؟ انگار هر کس هرچه میخواهد میگیرد و قانون در این میان غریبه است.
یک مادر ساوجی نیز گفت: سال گذشته شهریه حدودا ۸ میلیون تومانی را پرداخت کردیم، اما یک لیست بلند از وسایل نقاشی، کاردستی و دفترهای خاص و ... پیشرویمان گذاشتند که بیش از دو میلیون تومان دیگر هزینه داشت. اگر شهریه برای آموزش است، این هزینههای اضافی چیست؟ چرا شفافیت در این هزینهها وجود ندارد؟
مادر دیگری که پیگیر خروج از بلاتکلیفی درخصوص ثبت نام یا عدم ثبت نام فرزندش در دورههای پیش دبستانی است نیز گفت: مادرانی که سال قبل فرزندانشان را در پیش دبستانیهای مدارس دولتی ثبت نام کردهاند از هزینهکرد ۹ تا ۱۲ میلیون تومانی و تا ۲۳ میلیون تومان در مدارس غیردولتی می گویند.
وی با بیان اینکه چرا خانوادهها باید در این شرایط بد اقتصادی چنین هزینههایی را متحمل شوند، افزود: مدرسه میگوید باید ثبت نام پیش دبستانی انجام شود، از طرفی، کافی است خانواده، فرزندان دانشآموز دیگری نیز داشته باشد که در این صورت هزینههای خانواده بسیار زیاد و فشار اقتصادی مضاعف می شود.
وی که پیگیر ثبت نام دخترش در پیش دبستانی دولتی است افزود: این پیش دبستانی که کلاسی را در مدرسه اجاره کرده هزینه را بین ۹ تا ۱۲ میلیون عنوان کرده است. از طرفی لیست طویلی از لوازم هم باید تهیه شود که روی هم هزینه بسیاری را به خانوادهها تحمیل میکند. اگر این دوره اجباری است چرا آموزش و پرورش آنرا همچون دیگر مقاطع تحصیلی برگزار نمی کند؟
پدر دیگری که نگران آینده فرزندش است، اظهار میکند: بعضی کسانی که سال گذشته فرزندانشان را در پیش دبستانی ثبت نام کرده اند از کیفیت کار راضی نیستند و می گویند مربیان آموزشندیده اند و نظارت ناکافی است. چرا آموزش و پرورش بر این مراکز نظارتی ندارد؟
ثبتنام در کلاس اول ابتدایی بدون مدرک پیشدبستانی تأیید نمیشود!
یک مدیر پیش دبستانی در اراک در این باره می گوید: ثبتنام پیشدبستانی در مراکز غیردولتی اراک از اوایل مردادماه کلید خورده، اما شهریه امسال هنوز نرخ مصوبی از سوی سازمان آموزش و پرورش ندارد. والدین دانشآموزان فعلاً مبلغ چهار میلیون تومان به عنوان علیالحساب واریز کرده و مدارک را تحویل میدهند تا فرآیند ثبتنام تکمیل شود. این در حالی است که شهریه سال گذشته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده و انتظار میرود امسال افزایش یابد.
به گفته این مدیر، جلسهای با حضور والدین در انتهای شهریورماه برگزار خواهد شد تا اولیا با مربیان آشنا شوند، ساعت شروع و پایان کلاسها اعلام شود و جزئیات شهریه به صورت اقساطی(با الزام پرداخت سر موعد) مشخص شود. شهریه پیشدبستانی یک و دو یکسان است، اما محتوای آموزشی و کتابها متفاوت خواهد بود.
وی با بیان اینکه هزینههای جانبی نیز بر عهده والدین است، گفت: تهیه لوازمالتحریر و وسایل مورد نیاز بر اساس درخواست مربی و پرداخت هزینههای جشنهای ویژه مانند یلدا، پایان سال و اردوها بر عهده والدین است. شهریه مدارس غیردولتی بیش از دو برابر مدارس دولتی است و در طول سال تحصیلی، هزینههای اضافی برای برنامههای آموزشی و وسایل دریافت میشود.
این مدیر پیش دبستانی در خصوص اجباری بودن دوره پیشدبستانی، گفت: ثبتنام در کلاس اول ابتدایی بدون مدرک پیشدبستانی تأیید نمیشود؛ حتی برای کودکانی که مهد قرآن را گذراندهاند، زیرا مهد قرآن پیشنیازهای لازم برای ورود به دبستان را پوشش نمیدهد. با این حال، دورهای یکماهه فشرده برای کسانی که پیشدبستانی نرفتهاند در نظر گرفته شده، اما به عقیده من، کیفیت آموزشی آن پایین است و آموزش یکساله کامل برای آمادگی بهتر ضروری است. خوشبختانه، اکثر دانشآموزان در دوره پیشدبستانی ثبتنام میکنند.
به گزارش ایسنا، دوره پیشدبستانی که به منظور آمادهسازی کودکان ۴ تا ۶ ساله برای ورود به دبستان طراحی شده، طبق اسناد رسمی وزارت آموزش و پرورش اجباری نیست. با این حال، برخی مدارس با بهانههایی چون «سیاست داخلی» یا «آمادگی کودک»، والدین را به صورت غیرمستقیم به ثبتنام در این دورهها مجبور میکنند. این اجبار نهتنها غیرقانونی است، بلکه خانوادههایی را که توان مالی محدودی دارند، در تنگنای سختی قرار میدهد.
قانون صراحت دارد که هیچ مدرسهای نمیتواند به بهانه نگذراندن پیشدبستانی، از ثبتنام دانشآموز در کلاس اول خودداری کند. والدین در صورت مواجهه با چنین تخلفی، میتوانند با مراجعه به اداره آموزش و پرورش منطقه یا ثبت شکایت در سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات، حقوق خود را پیگیری کنند.
شهریههای پیشدبستانیهای غیردولتی که باید بر اساس مصوبه سازمان مدارس غیردولتی و با توجه به امکانات و خدمات تعیین شود، در عمل، به دلیل نبود نظارت کافی، به میدان تاختوتاز برخی مراکز تبدیل شده است. تفاوتهای فاحش شهریهها در یک منطقه، گواهی بر این بینظمی است.
والدین گزارش میدهند که برخی مراکز، علاوه بر شهریه مصوب، هزینههای اضافی مانند خرید وسایل کاردستی، نقاشی یا کلاسهای فوقبرنامه را تحمیل میکنند. این در حالی است که شهریههای مصوب باید تمام هزینههای آموزشی را پوشش دهد و دریافت مبالغ اضافی، جز در صورت توافق داوطلبانه والدین، تخلف محسوب میشود.
مدارس دولتی حق رد ثبتنام کلاس اولیها به بهانه نداشتن مدرک پیشدبستانی را ندارند
در ادامه گزارش با سجاد اشتری سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک استان مرکزی گفتوگو میکنیم و او که اجباری بودن ثبت نام در پیش دبستانی را تائید نمیکند، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: گذراندن دوره پیشدبستانی الزامی نیست و این الزام تنها برای کودکان دو زبانه(افرادی که زبان مادری آنها غیر از زبان فارسی است) وجود دارد تا با زبان فارسی بیشتر آشنا شوند و با آمادگی کامل وارد کلاس اول شوند.
اشتری بیان کرد: برای دانشآموزانی که زبانی غیر از زبان فارسی دارند یا یک گویش خاصی دارند که با زبان فارسی فاصله دارد، محتواهای خاصی که از سوی سازمان آموزش و پرورش ارائه میشود، در دوره پیشدبستانی آموزش داده میشود تا آشنایی آنها با زبان فارسی تقویت شود و بتوانند با آمادگی کامل در کلاس اول ثبتنام کنند.
وی گفت: دوره پیش دبستانی، همچنین برای افرادی که میخواهند در مدارس امتیازی ثبتنام کنند، در شورای نظارت برنامهریزی تعلیم و تربیت، به عنوان یکی از مدارک الزامی در هنگام ثبتنام مقرر شده است. برای ثبتنام در مدارس امتیازی، فرد باید امتیازاتی را پیش از ثبتنام در دبستان داشته باشد که یکی از امتیازاتی که مورد ملاحظه قرار میگیرد، طی دوران پیشدبستانی است.
احتمال برگزار نشدن دوره یکماهه، در سال آینده
وی افزود: برای افرادی که به هر دلیلی بواسطه غیر اجباری بودن دوره پیشدبستانی، در این دوره شرکت نمیکنند، در شهریورماه یک کلاس یکماهه جایگزین پیشدبستانی تشکیل میشده که برگزاری این کلاس تا امسال در اختیار استانها بوده است. با توجه به مسائلی که برگزاری این دوره یکماهه داشت، بر اساس درخواست مراکزی که دوره پیشدبستانی را برگزار میکنند و اظهار نظر تعدادی از کارشناسان و متخصصین، این احتمال وجود دارد که از سال آینده این دوره آموزشی یکماهه برای افرادی که پیشدبستانی را طی نکردهاند، برگزار نشود.
مزایای پیش دبستانی
وی همچنین تأکید کرد: با وجود اینکه ثبتنام در مراکز پیشدبستانی اجباری و الزامی نیست و بارها این موضوع به والدین گفته شده است، اما بر اساس بررسیهای به عمل آمده از نظر تحصیلی و بر اساس آمارهای موجود، نوآموزانی که دوره کودکستان را سپری کردهاند، اکثراً ضریب موفقیت بیشتری در ادامه تحصیل و مقاطع تحصیلی داشتند.
وی افزود: همچنین، میزان آسیبهای اجتماعی در دوره ابتدایی در بین نوآموزانی که دوره پیشدبستانی یا کودکستان را گذراندند، بسیار کمتر است. پس میتوان گفت که این یک الزام منطقی و عقلانی است نه الزام قانونی و شایسته است خانوادهها این دوره را برای فرزندان خود در نظر بگیرند. به لحاظ فوایدی که این دوره دارد، در حوزه آموزش به هیچ والدینی توصیه نمیکنیم که فرزندان خود را در این دوره ثبتنام نکنند.
ساختار و نحوه اداره مراکز پیشدبستانی (کودکستانها)
سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک استان مرکزی در ادامه گفت: مراکزی که دورههای پیشدبستانی را برگزار میکنند، به عنوان کودکستان های دوره دوم محسوب می شوند که کودکان ۳ تا ۶ ساله را پوشش میدهند. این کودکستان ها سه سال تربیتی و یادگیری دارند که دو سال آن پیش یک و یک سال پیش دو محسوب می شود و همه این مراکز به صورت غیر دولتی توسط بخش خصوصی اداره میشوند.
وی افزود: تشکیل کلاسها در مراکز پیشدبستانی برای نوآموزان نیز توسط مجموعه های غیر دولتی انجام میشود و مدارس هیچ نقشی در این خصوص ندارند. اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، اداره ای تحت عنوان اداره تعلیم و تربیت کودک دارد که وظیفه نظارت و فعالیت مراکز پیشدبستانی و کودکستانها را دارد.
وی گفت: در مناطق آموزش و پرورش، یک کارشناس به عنوان کارشناس تعلیم و تربیت کودک مستقر است که وظیفه نظارت بر عملکرد مراکز پیشدبستانی و کودکستانها را برعهده دارد و در کنار این کارشناس، اداره ارزیابی عملکرد و حراست هر منطقه نیز وظیفه نظارت را بر عهده دارند.
اشتری بیان کرد: در حال حاضر برای ۷۳۰ کودکستان در استان مرکزی مجوز تاسیس از سوی سازمان تعلیم و تربیت کودک صادر شده که از این تعداد حدود ۲۰۰ مورد غیر فعال هستند. آن دسته از مراکزی که فعال هستند، اگر ابلاغیه شهریه را از آموزش و پرورش دریافت کنند، مجاز به فعالیت هستند؛ یعنی دریافت مجوز تاسیس به منزله شروع فعالیت نیست و باید کودکستان مراحل تعیین شهریه را طی و ابلاغیه شهریه را دریافت کند تا فعالیت خود را آغاز کند.
وی افزود: از این مراکز، تعدادی کودکستان دوره اول و تعدادی کودکستان دوره دوم هستند و غیر از اینها، تعدادی از خانههای بازی نیز اقدام به اخذ مجوز کردند و باید این فرآیند را طی کنند تا فعالیت کنند. تمامی مراکز نظیر خانههای بازی، مهدهای قرآن، آموزشگاههای خلاقیت و ایده، کافههای کودک، باشگاههای ورزشی و هر مرکزی که با کودک زیر ۷ سال در ارتباط باشد و از هر مرکز دیگری نیز قبلاً مجوز گرفته باشد، باید از سازمان ملی تعلیم و تربیت مجوز جداگانه اخذ کند. اگر این مراکز این موضوع را رعایت نکنند، فعالیت آنها غیر مجاز و ممنوع است.
اشتری گفت: در حال حاضر هم سازوکار نظارتی تقویت و سختتر شده است تا یک چارچوب مشخصی به این فضا داده شود و یک فضای امن برای کودکان فراهم شود و از هم گسیختگی در فضای تربیتی کودکان مشاهده نشود. مراکزی که مجوز ندارند نیز شناسایی شدند و در حال پیگیری برای اخذ مجوز هستند و در غیر این صورت، برخورد قانونی با آنها برابر مقررات صورت خواهد گرفت.
چرایی تفاوت شهریهها
سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک استان مرکزی در ادامه گفت: شهریهای که این مراکز دریافت میکنند، بر اساس هزینههای آنها تعیین میشود و اینطور نیست که شهریه ثابت به آنها اعلام شود و علت تفاوت شهریه در این مراکز به همین دلیل است. این مراکز مدارک هزینه خود را در سامانه سازمان تعلیم و تربیت بارگذاری میکنند و به استناد مدارک هزینهای که در سامانه مربوطه بارگذاری کردند، شهریه آنها تعیین و ابلاغ میشود.
وی افزود: برای مدارس غیردولتی که هزینههای بیشتری در خصوص اجارهای، آموزشی و غیره دارند، شهریهها به مراتب سنگینتر و بیشتر است اما در مدارس دولتی، شهریهها کمتر است. به جهت پوشش گسترده مراکز پیشدبستانی، مدارسی که کلاس خالی دارند را از طریق مزایده به متقاضیان واجد شرایط واگذار کردیم و با برندگان مزایده بر اساس شرایطی که دارند، قراردادی نوشته میشود به گونهای که هزینه بهای اجاره حداقلی گرفته میشود تا شهریهای که از دانشآموزان میگیرند کمتر باشد؛ یعنی به عبارتی، کاهش هزینه بهای اجاره و گرفتن حداقلی آن، منجر به کاهش هزینههای تمامشده می شود و هزینه را پایین میآورد.
اشتری گفت: در حال حاضر با نظر کارشناسان دادگستری، حداقل هزینه اجاره بها گرفته میشود و با این سیاست حمایتی، ثبتنام دانشآموزان و نوآموزان در مراکز پیشدبستانی تسهیل و حداقل شهریه در نظر گرفته میشود.
وی در خصوص نحوه تعیین شهریه برای نوآموزان مراکز پیشدبستانی نیز گفت: تعرفهها بر اساس هزینهها تعریف و تعیین میشود. مثلاً یک متقاضی یک کلاس درس را در یک مدرسه با ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره در مزایده برنده شده و فرد دیگری در یک نقطه دیگری از شهر یک کلاس درس را با ماهی یک میلیون تومان اجاره در مزایده برنده شده است و از این حیث، هزینههای اجاره این دو مدرسه متفاوت است و بدیهی است که شهریهای که از نوآموزان گرفته میشود متفاوت باشد. البته در شورای نظارت و برنامهریزی تصمیم گرفته شد که یک سقفی برای شهریهها برای مراکزی که در مدارس دولتی هستند در نظر گرفته شود تا میزان شهریهها از یک حدی بالاتر نرود اما طبیعی است که میزان شهریهها بستگی به میزان هزینههای مراکز پیشدبستانی و به ویژه میزان اجارهای که پرداخت میکنند دارد.
وی افزود: البته این اختلاف شهریهها خیلی زیاد نیست و در مدارسی که توسط این اداره نظارت میشود، میزان شهریهها بین ۸ میلیون تا ۱۰ میلیون است و بیشتر از این دریافت نشده است. شهریه بالای ۸ میلیون تومان به دلیل استقرار مدرسه در نقاطی از شهر بوده که قیمت کارشناسی اجاره آن بیشتر از سایر نقاط در نظر گرفته شده و چون هزینههای موسس به دلیل افزایش اجارهها بالاتر میرود، لذا طبیعی است که شهریه هم افزایش پیدا میکند. در حال حاضر، میزان شهریهها برای مناطق روستایی حدود ۶ میلیون تومان و در مدارس شهری نیز این رقم حدود ۸ میلیون تومان تعیین شده یعنی کمتر از ماهی یک میلیون تومان است.
سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک استان مرکزی تصریح کرد: همه تلاش ما فراهم کردن بستری برای حضور نوآموزان در مراکز پیشدبستانی با حداقل شهریه است چرا که ثبتنام در مراکز پیشدبستانی و حضور نوآموزان مزیتهایی دارد که قابل پیشبینی نیست و توصیه میکنیم که والدین نوآموزان خود را در این مراکز ثبتنام کنند. تلاش کردیم با در اختیار گذاشتن کلاسهای خالی در مدارس و همچنین تعیین حداقل شهریه و نیز مشارکت خیرین برای تامین هزینه خانوادههایی که امکان پرداخت آن ندارند، بستر ثبتنام و حضور تمامی نوآموزان را در کودکستان و مراکز پیشدبستانی فراهم کنیم.
وی افزود: برای خانوادههایی که مشکل پرداخت شهریه دارند، پیگیریهایی صورت گرفته و از مشارکت خیرین برای تامین هزینه و شهریه نوآموزان استفاده کردیم گرچه بسیار محدود است و در تلاش هستیم تا بیشتر شود. تعرفه و شهریه مراکز پیشدبستانی تاکنون برای ۷۰ مرکز بر اساس میزان هزینههایی که در سامانه بارگذاری کردهاند مشخص شده است و برای سایر مراکز نیز تا ابتدای سال تحصیلی مشخص خواهد شد. میزان افزایش شهریهها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۱۰ الی ۲۰ درصد است.
لیست وسایل و تجهیزات در مراکز
وی در خصوص هزینههایی که در قالب لیست وسایل به والدین داده میشود، گفت: ارائه لیست در مراکز خصوصی اتفاق میافتد. یک سری تجهیزات و وسایل اولیه در مراکز دولتی باید وجود داشته باشد تا میزان شهریه تعیین شود اما برخی مراکز هستند که تجهیزات و ابزار آلات بیشتری را فراهم میکنند که از اتاق بازی گرفته تا اتاق نمایش فیلم و غیره است. کارشناسان ابزار اضافی که در این مراکز وجود دارد را قیمتگذاری میکنند که درصدی در تعیین شهریه اثرگذار است.
وی افزود: تعیین شهریه برای مراکز توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می گیرد و در مراکز دولتی، وسایل اولیه مورد نیاز توسط نوآموز تامین میشود و هیچ لیستی نباید در طول سال تحصیلی داده شود چرا که کارشناس بر اساس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز مراکز، شهریه را تعیین کرده است.
الزام برخورداری از مدرک پیش دبستانی برای ثبت نام در مدارس دولتی، ممنوع
اشتری در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس حق دارند کودکی به پیشدبستانی نرفته را در کلاس اول ثبتنام نکنند، گفت: مدارس دولتی به هیچ وجه حق ندارند دانشآموز یا نوآموزی که به دوره پیشدبستانی نرفته است را ثبتنام نکنند و در مدارس غیردولتی نیز الزامی در این خصوص وجود ندارد، اما در مدارس غیردولتی این امکان وجود دارد که اولویت ثبتنام برای کلاس اول را طی دوره پیشدبستانی برای نوآموزان لحاظ کنند و مدرک پیشدبستانی را به عنوان شرط ورود به کلاس اول در نظر بگیرند، اما مدارس دولتی به هیچ وجه حق این کار را ندارند. والدین چنانچه نوآموز آنها به دلیل عدم طی دوره پیشدبستانی در کودکستان از سوی مدیران مدارس برای ثبتنام در کلاس اول پذیرفته نشد، به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کنند.
مدارک مهدهای قرآن مورد قبول نیست؟
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه بالای ثبتنام در کودکستان برای برخی خانوادهها، چرا این دوره پیشدبستانی به صورت رایگان و در بستر شاد برگزار نمیشود، گفت: برگزاری این دورهها در بستر شاد از سوی آموزش و پرورش به دلیل محدودیت در نیروی انسانی و منابع انسانی امکانپذیر نیست. تمامی مراکز پیشدبستانی، غیردولتی هستند و نمیتوان آنها را الزام کرد که در بستر شاد اقدام به برگزاری دوره پیشدبستانی به صورت غیرحضوری کنند.
اشتری در خصوص عدم پذیرفته شدن مدرک مهد قرآنی به عنوان مدرک پیشدبستانی برای ثبتنام در کلاس اول که در گذشته انجام میشد اما اخیراً انجام نمیشود، گفت: هر مرکزی تحت هر عنوانی اگر از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجوز داشته باشد، فعالیتش قانونی است اما اگر از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجوز نداشته باشد، اصلاً اجازه فعالیت ندارد که بخواهیم مدرک آن را بپذیریم یا نپذیریم و به عنوان مدرک غیر مجاز شناخته میشود.
وی افزود: مدعیالعموم میتواند نسبت به اعلام جرم علیه این مراکز اقدام کند اما چنانچه مجوز داشته باشد، مدرک او مورد تایید و مورد پذیرش است. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر مرکزی که بخواهد با کودکان زیر ۷ سال ارتباط داشته باشد، باید مجوز خود را از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بگیرد.
به گزارش ایسنا، با توجه به تاکید قانون اساسی بر لزوم ارائه آموزش رایگان، سالهاست که پرداخت هزینههای مختلف توسط والدین به مدارس به اشکال مختلف، برای خانوادهها سوال برانگیز شده و فشارهای زیادی را به آنها تحمیل کرده است.
نظارت ناکافی بر پیشدبستانیهای غیردولتی که عمدتا توسط بخش خصوصی اداره میشوند، یکی از نقاط ضعف سیستمی است که قرار است به افزایش کیفیت آموزش کمک کند. مجوز این مراکز توسط آموزش و پرورش صادر میشود، اما نظارتها به دلیل کمبود منابع و پراکندگی مراکز، اغلب کافی نیست.
در حالی که آموزش و پرورش با کمک خیرین در مناطق محروم کلاسهای آمادگی رایگان برگزار میکند، اطلاعرسانی ضعیف باعث شده بسیاری از والدین از این فرصت بیخبر بمانند. از طرفی، ظرفیت سامانه شاد که حالا دیگر بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش است، در این حوزه نادیده گرفته شده، در حالی که حداقل بخشی از نیازهای آموزشی پیش دبستانی که معطوف به حضور فیزیکی در کلاس نیست را میشود در قالب آموزشهای ضبط شده، در این بستر برگزار کرد تا هزینههای خانوادهها کاهش پیدا کرده و در عین حال از تبدیل شدن دوره پیش دبستانی به فرصتی برای کسب درآمد و مال اندوزی برخی، چه در حوزه دریافت مجوز این مراکز به طمع درآمد بالای حاصل از ناچاری والدین و چه در حوزه فروش وسایل درخواستی مراکز پیش دبستانی از والدین، جلوگیری شود.
با توجه به اینکه بسیاری از خانوادهها همچنان درخصوص اجباری بودن یا نبودن این دوره بلاتکلیف هستند، اطلاعرسانی ساده در مدارس، حتی در حد نصب یک پوستر یا در شکل ارزانتر آن یک اطلاعیه پرینتی واضح و شفاف در این خصوص، برای خروج آنها از این سردرگمی، کارساز خواهد بود ولی این اقدام ساده نیز مغفول مانده است.
به نظر می رسد، طبق معمول در این حوزه هم، شعله نظارت کم فروغ است و همین عامل، به بروز برخی سوء استفادهها و در نهایت، افزایش فشارهای اقتصادی بر والدین منجر شده است. مطالبه مردم در شرایط حاضر، کمک دولت به کاهش بارهای اقتصادی است نه افزایش آن، بویژه اینکه هنوز نمیدانیم اهدافی که برای طرح پیش دبستانی در نظر گرفته شده تا چه حد بر افزایش کیفیت آموزش و خروجی مدارس موثر است. فعلا که دوره پیشدبستانی که باید بستری برای پرورش خلاقیت و آمادگی کودکان برای تحصیل باشد، به چالش مالی و روانی برای بسیاری از خانوادهها در سطوح متوسط و محروم اقتصادی جامعه منجر شده و همچنان برای آنان، فضایی مبهم و پر از سوال است بویژه اینکه در برخی موارد با پاسخهای سلیقه ای یا از روی بی حوصلگی مدارس در این خصوص نیز مواجه میشوند.
در تاثیر مثبت این دوره بر ورود دانشآموزان به مدرسه شکی نیست، اما سوال اینجاست که آیا چالشهایی که چنین طرحهایی در جامعه ایجاد میکند هم پیشبینی و برای رفع آنها فکری شده است؟
آموزش و پرورش موظف است با شفافسازی بیشتر تعرفهها، تقویت نظارت و اطلاعرسانی گسترده درخصوص کم و کیف این دوره حساس، این مسیر را هموار کند و با توجه به هزینه های مترتب بر این دوره و تاثیری که مدعی است بر کیفیت آموزش خواهد گذاشت، قطعا دستگاههای نظارتی نباید روند اجرایی آنرا نادیده بگیرند. والدین نیز با آگاهی از حقوق قانونی خود و پیگیری تخلفات، میتوانند از این گردنه پرپیچوخم عبور کنند. آینده کودکان این سرزمین، شایسته توجهی بیشتر از اینهاست.
انتهای پیام
نظرات