صدرا سبزهکار در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: هنگامیکه نمایشنامه «چهار دقیقه»، اثر نغمه ثمینی، نویسنده نمایش بررسی شد، در مرحله نخست از بُعد احساسی مرا بهشدت جذب کرد و در مرحله بعد نیز به لحاظ فنی، یکی از بهترین آثار ایشان بود که انتخاب شد. علاوه بر این، به دلیل اینکه موضوع نمایش با سوگ و سوگواری مرتبط است و شخصاً نیز دغدغه و درگیری ذهنی با این مسئله داشتم، همین امر موجب شد این اثر را برای اجرا انتخاب کنم.
وی در خصوص داستان و پیام نمایش بیان کرد: روایت نمایش درباره زوجی است که برای ماهعسل به استانبول سفر کردهاند. ناگهان شخصیت «یونس» ناپدید میشود و «آوا»، شخصیت اصلی نمایش، در جستوجوی همسر خود برمیآید. با پیشرفت ماجرا و نزدیک شدن به پایان داستان، مشخص میشود که «یونس» در حقیقت خودکشی کرده است. پس از مواجهه آوا با این حقیقت و با توجه به بحث مکانیزمهای دفاعی فروید، او شروع به انکار واقعیت میکند. پیام کلی نمایش این است که انسان باید با دردهای زندگی کنار بیاید، به مرحله پذیرش برسد و معنای ادامه زندگی خود را بیابد.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد بازیگران و عوامل صحنه دانشجویان هستند و تعدادی نیز از مؤسسه اقبال لاهوری انتخاب شدند که انتخاب آنها براساس تواناییها و پارامترهای هنریشان صورت گرفت. این نمایش از جمله آثار دشوار من بود اما با این وجود، همکاری عوامل سبب شد خروجی مناسبی حاصل شود و اثری درخور تماشاگران روی صحنه برود.
سبزهکار درباره بازخورد مخاطبان نسبت به این نمایش گفت: این نمایش تاکنون چند شب اجرا شده است و در طول اجرا لحظاتی تماشاگران خندیدهاند و در پایان، بسیاری از آنان با چشمانی اشکبار سالن را ترک کردهاند. ارتباط عمیق احساسی، بصری و فنی با مخاطب به حدی بوده است که حتی بازیگر اصلی نمایش را پس از پایان در آغوش میگرفتند.
وی با اشاره به طراحیهای صحنه، نور و بازی بازیگران خاطرنشان کرد: این عناصر به شکلی ویژه و اساسی طراحی شدهاند. همچنین در برخی اجراها مهمانان ویژهای همچون دکتر خاکی حضور داشتند که بازخوردهای بسیار مثبتی ارائه کردند و از دوستان و هنرمندان مشهدی برای تماشای این نمایش دعوت به عمل آوردند.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: تلاش بسیاری شد تا بازخورد نمایش محدود به یک گروه یا قشر خاص نباشد، بلکه علاوه بر مخاطبان خاص، برای عموم تماشاگران نیز جذابیت داشته باشد. در همین راستا، هماهنگی میان عناصر مختلف همچون طراحی نور، صحنه، موسیقی و لباس بهگونهای انجام شد که همگی در خدمت اتمسفر اثر و جذب مخاطب قرار گیرند.
سبزهکار در ادامه به آثار پیشین خود اشاره و اظهار کرد: پیش از این اثری کوتاه با عنوان «عطش» را در جشنواره فردوسی روی صحنه بردهام که بزرگترین تفاوت آن با نمایش «چهار دقیقه»، کوتاه بودن و پرفورمنس بودن اثر بود که بیشتر بر بازی بدن متکی بود. در حالیکه نمایش «چهار دقیقه» نمایشی حدود ۷۰ دقیقهای و دیالوگمحور است. تاکنون هشت اثر را کارگردانی کردهام و تلاش کردهام از تجربیات گوناگون کارگردانها و گروههای نمایشی مختلف بهره ببرم تا در نهایت به نتیجه مطلوب دست یابم.
وی با تاکید بر اینکه مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، گفت: در حال حاضر آثار و ژانرهای متنوعی در تئاتر مشهد روی صحنه میرود. امید است ارگانها و سازمانهای مرتبط برای حمایت از هنرمندان و دانشجویان جوان تصمیمات مؤثری بگیرند؛ چراکه در مراحل تولید، دغدغههای بسیاری در زمینه فروش و تبلیغات وجود دارد و حمایتهای مالی و مادی میتواند نقش مهمی در رفع این مشکلات ایفا کند.
انتهای پیام
نظرات