مصطفی میرجلیلی، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این گروه متولی فرآیند پذیرش استعدادهای درخشان در دانشگاه فردوسی مشهد است که مسئولیت اعلام فراخوان، ثبتنام اولیه، بررسی اولیه مدارک و سوابق تحصیلی، ارسال مدارک به گروههای آموزشی همچنین تجمیع نتایج و در نهایت اعلام پذیرش داوطلبان را بر عهده دارد و در این راستا باید معیارهای مندرج در آییننامههای مربوطه و نیز شرایط اختصاصی دانشگاه را مدنظر قرار دهد.
وی در مورد شرایط پذیرش دانشجو در استعدادهای درخشان گفت: پذیرش استعدادهای درخشان بهطور کلی در دو دوره کارشناسی ارشد و دکتری انجام میشود. در پذیرش کارشناسی ارشد، عموما سوابق آموزشی دانشجو، شامل ریز نمرات و معدل دوره کارشناسی، کیفیت دانشگاهی که در آن تحصیل کرده و سنوات تحصیلی دانشجو، همچنین دستاوردهای علمی دیگر مانند کسب مقام در المپیادها و جشنوارههای معتبر مورد ارزیابی قرار میگیرد. گروههای آموزشی که مسئول ارزیابی سوابق تحصیلی دانشجویان هستند، بر اساس ریز نمرات دانشجو و درجه اعتبار و میزان مشارکت دانشجو در هر یک از دستاوردهای ارائه داده شده، جایگاه دانشجو را در ردهبندی اولویت پذیرش مشخص میکنند.
میرجلیلی در مورد زمانبندی ثبتنام در فراخوان پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد اظهار کرد: دانشجویان کارشناسی صرفا میتوانند در نیمسال هفتم دوره تحصیل خود در صورت داشتن شرایط مندرج در فراخوان دانشگاه، درخواست خود را برای بررسی پرونده ثبت کنند، بنابراین، داوطلبانی که دانشآموخته هستند، دیگر فرصت ثبتنام نداشته و فقط میتوانند از طریق آزمون سراسری اقدام کنند. البته لازم به توضیح است، داوطلبانی که موفق شدهاند تا پایان نیمسال ششم دانشآموخته شوند، میتوانند بلافاصله پس از دانشآموختگی، درخواست خود را به گروه شهاب دانشگاه اعلام کرده تا در صورت داشتن شرایط لازم، بدون وقفه در دوره کارشناسی ارشد پذیرش شوند.
وی در مورد پذیرش دوره دکتری توضیح داد: در این پذیرش، بیشترین تاکید بر سوابق پژوهشی دانشجو است؛ البته نمرات تحصیلی نیز اهمیت دارد و بخشی از ارزیابی را شامل میشود. بنابراین هم سابقه پژوهشی و هم سابقه آموزشی ملاک خواهد بود. مهمترین مورد در سابقه پژوهشی، داشتن مقالات علمی-پژوهشی و یا داشتن دستاوردهای فناورانه معتبر است. داوطلبان میتوانند در سه دوره فراخوان پذیرش بدون آزمون دکتری ثبتنام کنند که اولین آن زمانی قابل اقدام است که در سال آخر دوره کارشناسی ارشد خود هستند. بنابراین، بعد از دانشآموختگی، فقط دو دوره (دو سال) دیگر فرصت دارند تا دستاورهای پژوهشی خود را توسعه داده و در صورت داشتن شرایط فراخوان دانشگاه، در این فرآیند ثبتنام کنند. در فرآیند پذیرش دوره دکتری، علاوه بر ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی دانشجو، مصاحبه نیز انجام میشود و گروههای آموزشی مسئول انجام مصاحبه علمی و امتیازدهی به سوابق دانشجویان هستند.
دانشیار گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه فردوسی در مورد چالشهای موجود در این فرایند بیان کرد: یکی از مشکلات فرایند پذیرش، تصورات و توقعات نادرست برخی داوطلبان درباره پذیرش بدون آزمون است. برخی تصور میکنند که پذیرش استعدادهای درخشان بهعنوان یک راه میانبر برای افرادی است که موفق به ثبتنام در آزمون سراسری نشدهاند و یا در نتیجه آن آزمون ناکام ماندهاند. اما واقعیت این است که این پذیرش بر اساس آییننامهها و شرایط اختصاصی دانشگاه، معیارهای بسیار سختگیرانه و رقابتی دارد که موجب میشود، پذیرش گرفتن از این فرایند به مراتب دشوارتر از پذیرش گرفتن از طریق آزمون سراسری باشد. البته ظرفیت پذیرش استعدادهای درخشان، اضافه بر ظرفیت اعلامی دانشگاه است و دانشگاه میتواند در صورت نبودن داوطلب حائز شرایط، این ظرفیت را استفاده نکند.
وی خاطرنشان کرد: این پذیرش در واقع یک اعتبار و برند برای دانشجویان محسوب میشود و نباید به شکل ناصحیحی استفاده شود. به همین دلیل، گروه شهاب دانشگاه فردوسی مشهد در این زمینه دو ماموریت مهم دارد؛ اول اینکه تلاش کند تا تمامی دانشجویان برتر که شایسته این نوع پذیرش هستند، در معرض این رقابت قرار گیرند و با آنان مساعدت شود تا حتیالمقدور از این تسهیلات برخوردار شوند. دوم، این گروه باید مراقبت کند، دانشجویانی که تا موعد ارزیابی، از دستاوردهای آموزشی-پژوهشی لازم برخوردار نشدهاند، به اشتباه از این گذرگاه عبور نکنند. ما مراقب هستیم که هیچ فردی به اشتباه وارد این فرآیند نشود یا به اشتباه از این فرآیند محروم نشود.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: موضوعی که اکنون در حال بررسی و کار بر روی آن هستیم، بازنگری معیارهای ارزیابی و شرایط حداقلی لازم برای ثبتنام در فرآیند پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد و دکتری است. به همین منظور، «شورای شهاب» متشکل از اعضای هیات علمی دانشکدههای مختلف تشکیل شده است. این شورا در رایزنیها و تصمیمگیریهای لازم به ما کمک میکند. در حال حاضر، بازنگری فراخوانهای پذیرش در دستور کار قرار گرفته است تا شرایط اختصاصی پذیرش دانشگاه فردوسی مشهد را مورد بررسی قرار دهد. برای پذیرش بدون آزمون یک سری شرایط عمومی داریم که آییننامه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری مشخص میکند و یک سری شرایط اختصاصی داریم که هر دانشگاه به فراخور ویژگیها و جایگاه خود، تعیین میکند.
میرجلیلی خاطرنشان کرد: دستاوردهای پژوهشی، مانند مقالات علمی-پژوهشی، از اهمیت بالایی در فرآیند پذیرش بدون آزمون دکتری برخوردارند. در ارزیابی این دستاوردها، گروههای آموزشی تاثیرگذار هستند و جدول امتیازها را پر میکنند. ممکن است دانشجو، مقاله علمی-پژوهشی داشته باشد، اما با توجه به تعداد نویسندگان، کیفیت مجله و میزان ارتباط موضوع مقاله با تخصص یا پایاننامه دانشجو، امتیاز کمی دریافت کند. بنابراین، امتیازدهی نهایی به عهده گروههای آموزشی است و ما در شهاب فقط بررسی میکنیم که آیا امتیازها مطابق با آییننامه و شرایط اختصاصی دانشگاه بودهاند یا خیر. همچنین ارزیابی کیفیت پایاننامه به عهده گروههای آموزشی است که تخصص لازم را دارند. این گروهها میتوانند بهخوبی کیفیت کار دانشجو را ارزیابی کنند. گروههای آموزشی به منظور مصاحبه و ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان، کارگروهی را تشکیل میدهند که جمعبندی امتیازات توسط این کارگروه انجام میشود. بدیهی است که این کارگروه، مسئول پاسخگویی در رابطه با نحوه ارزیابی و امتیازدهی داوطلبان نیز هست.
رئیس گروه شهاب دانشگاه فردوسی مشهد در مورد پذیرش دانشجویان از سایر دانشگاهها گفت: حدود یک سوم پذیرش دانشجویان برتر کارشناسی ارشد لازم است از داوطلبان غیر دانشگاه فردوسی مشهد باشد و سهمیه ویژه برای دیگر دانشگاهها حفظ شده است. هر چند اگر این ظرفیت توسط داوطلبان دیگر دانشگاهها پر نشود، دانشگاه میتواند از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای تکمیل این ظرفیت، پذیرش کند.
وی تصریح کرد: برای همه دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاههای مختلف شرایط ثبتنام در فرآیند پذیرش استعدادهای درخشان وجود دارد. هر چند برای داوطلبان برخی از انواع دانشگاهها مانند دانشگاههای غیرانتفاعی یا پیام نور و ... محدودیتهایی وجود دارد. گروه شهاب دانشگاه بر اساس معیارهای مشخصی که در فراخوان ذکر میشود، همه داوطلبان را بدون تبعیض مورد بررسی اولیه قرار میدهد، سپس در صورت احراز شرایط اولیه، پرونده ایشان به گروههای آموزشی ارجاع میشود. در نهایت نگاه تخصصی گروههای آموزشی در ارزیابی و ردهبندی داوطلبان است که بسیار تعیینکننده خواهد بود. گروههای آموزشی اسامی منتخبان را اعلام میکنند و ما بر اساس این فهرست و ظرفیت موجود، پذیرش داوطلبان را اطلاعرسانی خواهیم کرد و اگر درخواست انصراف وجود داشته باشد، از نفرات رزرو، جایگزین تعیین خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات