حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه یکشنبه ۱۳ مهر در نشست با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه کرمان، یاد مرحوم افضلیپور (بنیانگذار دانشگاه شهید باهنر) و همسرش را گرامی داشت و در ادامه به تشکیل هیئت اندیشهورز استانها اشاره کرد و افزود: ریاست این هیئت با رئیس دانشگاه مادر و قائممقام آن با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هدف، دریافت نقدها و راهکارهای نخبگان برای اصلاح سیاستهاست.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این راهکارها در اختیار ما و بخشی دیگر نیازمند پیگیری در هیئت دولت است، در ادامه بر استمرار جلسات با نخبگان تأکید کرد و گفت: اگر در مسیر اجرای راهکارها با مانعی مواجه شدید، اطلاع بدهید تا پیگیری کنیم.
خسروپناه با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه علم و فناوری، بر ضرورت شنیدن دغدغههای نخبگان و فراهمسازی بستر مشارکت آنان در حکمرانی تأکید کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سهمیه ویژه جذب نخبگان گفت: برای جذب نخبگان، سهمیهای مستقل در نظر گرفتیم و موضوع ساخت مسکن برای آنان نیز با جدیت در حال پیگیری است و رضایت وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز جلب شده، چرا که مسئله معیشت، عامل بسیار مهمی در حفظ نخبگان است.
وی ضرورت استقلال علمی دانشگاهها در رشتهها و دانشکدهها، بهویژه در حوزه مهارتهای بینرشتهای، اجرای موفق اسناد ملی در حوزههای هوافضا، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی و فناوری کوانتوم که ایران را به رتبه پنجم جهانی رسانده؛ تشکیل هاب کوانتومی و دستیابی به سطح TRL۶ در برخی فناوریها با چشمانداز رسیدن به TRL۹ و دستاوردهای مهم در پزشکی و دیگر حوزهها را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما در حال حاضر در کشور در مرزهای دانش قدم برمیداریم.
خسروپناه به تشکیل ستاد سلامت با مشارکت گسترده نخبگان علوم پزشکی و علوم پایه؛ پیگیری اجرای قانون جمعیت و تخصیص بودجه برای حمایت از مادران شامل پرداخت ماهانه دو میلیون تومان به مدت ۲۴ ماه از طریق «کارت امید مادر» نیز اشاره کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تلاشهای شهید طهرانچی و عسکری در تدوین برنامه اجرایی سند اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر کرد و گفت: ما باید بستههای اجرایی را آماده کنیم تا نخبگان بتوانند از آن استفاده کنند؛ تحکم نمیتوان کرد؛ مشارکت باید داوطلبانه و مؤثر باشد.
وی بر استمرار جلسات هیئتهای اندیشهورز در استانها تأکید کرد و با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه آزاد توانسته ۶۰ درصد هزینههای خود را از شهریه تأمین کند و ۴۰ درصد درآمد اقتصادی داشته باشد؛ دانشگاه شریف نیز ۴۲ درصد درآمد اختصاصی دارد. چرا دانشگاههای دولتی نتوانند؟ باید تجربهها را بررسی و به سمت درآمدهای مستقل حرکت کنیم.
خسروپناه از ارسال طرح آمایش آموزش عالی توسط وزارت علوم خبر داد و گفت: این طرح شامل فناوری، مهارت و ابعاد عملیاتی است و جهتدهنده خواهد بود؛ همچنین مصوبه تأثیر قطعی معدل در پایههای یازدهم و دوازدهم نهایی شده و هیچ تغییری در آن صورت نخواهد گرفت.
وی با تأکید بر آموزشهای دانشبنیان در دانشگاهها گفت: دانشجویان باید مهارت تبدیل دانش به فناوری را بیاموزند زیرا صرفاً داشتن دانش کافی نیست؛ باید بدانند چگونه آن را به ایده و محصول تبدیل کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنانش درباره اجرای سند اسلامی دانشگاهها نیز گفت: اگر سند در دانشگاهی اجرا نمیشود، باید از مسئولان آن دانشگاه پرسید؛ من سیاستگذارم، نه مجری و مسئول اجرای سند اسلامی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و رئیس دانشگاه است.
وی با تأکید بر اهمیت نشاط، انگیزه الهی و فضای علمی در دانشگاهها گفت: ما چند فناوری فرهنگی و علمی داریم که تجربه موفق دانشگاه آزاد و جهاد دانشگاهی نشان داد اثرگذارند؛ از جمله کرسیهای آزاداندیشی و انجمنهای علمی دانشجویی. اینها بستر گفتوگو، خلاقیت و رشد علمی را فراهم میکنند.
خسروپناه افزود: در کنار برنامههای علمی، گاهی یک موسیقی فاخر نشاطی به فضای دانشگاه میدهد؛ دانشگاه مرکز علم و فناوری است، اما کار فرهنگی هم باید در آن جریان داشته باشد؛ موسیقی فاخر و نشاط آور میتواند مؤثر باشد.
وی با اشاره به اردوهای علمی و بازدیدهای میدانی گفت: دانشجویان واحدهای انقلاب اسلامی را دارند چه بهتر که آنها را به مراکز پیشرفت علمی ببرند تا تئوریها را در عمل ببینند. این تجربهها امید و انگیزه میآورد.
انتهای پیام
نظرات