محمد امیرانی یکشنبه ۱۳ مهر در مراسم افتتاح پروژه توسعه و بهسازی فرودگاه بم ضمن تشکر از تمامی دستاندرکاران، بر سختی عملیات نگهداری، توسعه و پایداری زیرساختهای هوانوردی کشور تأکید کرد.
وی با اشاره به فعالیتهای شرکت متبوعش در دو حوزه اصلی، شامل مدیریت ۹۰ هزار کیلومتر فضای هوایی و اداره ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت، بیان کرد: نزدیک به ۸۵۰۰ نفر پرسنل رسمی و قراردادی ما در شرکت فرودگاهها، با تکیه بر منابع داخلی، مسئولیت نگهداری و توسعه فرودگاههای کشور را بر عهده دارند.
امیرانی با اشاره به اهمیت فرودگاه بم، بهویژه در شرایط بحرانی، بیان کرد: همانطور که در تصاویر مربوط به آن حادثه تلخ(زلزله بم) مشاهده شد، فرودگاه بم پیش از این روزانه میزبان بیش از ۳۰۰ پرواز بود. این امر نشان میدهد که فرودگاهها فراتر از کارکردهای تجاری و اقتصادی، در مواقع بحران به عنوان یکی از اهرمهای اصلی امدادرسانی به مردم منطقه عمل میکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها، سختی بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم را مورد تأکید قرار داد و از پیگیریهای مدیرکل فرودگاههای استان کرمان، که با وجود مسئولیتهای دیگر، این امر را به سرانجام رساند، قدردانی کرد.
افتتاح رادار شیراز و پروژههای توسعهای ۱۲ هزار میلیارد ریالی
امیرانی اعلام کرد که در کنار راهاندازی مجدد فرودگاه بم، چندین طرح دیگر نیز توسط این شرکت به بهرهبرداری خواهد رسید که مهمترین آنها، نصب رادار تقرب (PSR و MSSR) در تنگرکریز شیراز است.
وی توضیح داد: این رادار، پوشش دید ما را در منطقه جنوب کشور به شکل چشمگیری افزایش داده و اطلاعات آن به طور کامل در مرکز کنترل کشور بارگذاری و مورد استفاده قرار گرفته است.
امیرانی افزود: علاوه بر این، سیستم داپ ریو آر (D-VOR) در فرودگاه شیراز پس از تستهای پروازی، از امروز آماده بهرهبرداری است. بهرهبرداری از دو دستگاه ژنراتور در فرودگاه بندرعباس و همچنین تحویل هفت دستگاه جاروی فرودگاهی به فرودگاههای مختلف، از دیگر اقدامات اعلام شده است.
امیرانی ارزش ریالی کل این پروژهها را حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال برآورد کرد که با نرخ روز میتواند به حداقل ۲۰ هزار میلیارد ریال برسد و این دستاوردها با حمایتهای ریاست محترم جمهور و دستور مقام عالی وزارت به ثمر نشسته است.
تمایل به واگذاری مدیریت بهرهبرداری به بخش خصوصی
در حوزه مدیریتی، امیرانی از هدفگذاری برای واگذاری مدیریت بهرهبرداری فرودگاههای اقماری کرمان به بخش خصوصی خبر داد و گفت: «خوشبختانه دو تقاضا، یکی از سوی یک شرکت هواپیمایی و دیگری از سوی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، در خصوص مدیریت فرودگاه بم دریافت کردهایم.»
وی افزود: آییننامه واگذاری مدیریت بهرهبرداری فرودگاهها هفته گذشته در کمیسیون زیربنایی نهایی شد و ابلاغ آن به شرکت فرودگاهها، زمینه را برای همکاری نزدیکتر با بخش خصوصی فراهم میکند.
قابلیت پذیرش هواپیماهای پهنپیکر در باند بم
امیرانی در پایان به قابلیتهای فنی فرودگاه بم اشاره کرد و گفت: «باند تقریباً ۳۵۰۰ متری این فرودگاه با عرض ۶۰ متر، قابلیت پذیرش هواپیماهای پهنپیکر مانند ایرباس سری A320 و A330 را دارد، که این امر نویدبخش افزایش پروازهای مسافربری و باری در آینده نزدیک خواهد بود.»
وی همچنین از آغاز به زودی عملیات روشنایی باند و بهسازی محوطههای پارکینگ (توقفگاه هواپیما) خبر داد و از پیمانکاران و مشاوران پروژه، بهویژه شرکت جهاد نصر، به دلیل زحماتشان تشکر ویژه به عمل آورد.
انتهای پیام
نظرات