• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۴ / ۲۳:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1404071610977
  • خبرنگار : 50026

وزیر آموزش و پرورش:

وزارت آموزش و پرورش بر تجهیزات مدارس، توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی متمرکز است

وزارت آموزش و پرورش بر تجهیزات مدارس، توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی متمرکز است

ایسنا/خراسان جنوبی وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش بر استانداردسازی تجهیزات مدارس، توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی متمرکز است و در این زمینه، طرح‌هایی نظیر هر دانش‌آموز، یک مهارت و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با هدف رفع بیکاری و افزایش مهارت نسل جوان در دست اجراست.

علیرضا کاظمی شامگاه چهارشنبه ۱۶ مهر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بازگشت به زادگاه و مرور خاطرات دوران دانش‌آموزی در بیرجند برای او تجربه‌ای ارزشمند و خاطره‌انگیز است، اظهار داشت: مردم این استان همواره در ایمان، فرهنگ‌دوستی و قناعت نمونه بوده‌اند و شخصیت‌های علمی و فرهنگی برجسته‌ای را به کشور تقدیم کرده‌اند.

کاظمی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در مسیر پیشرفت کشور افزود دو حوزه در کشور نیازمند توجه بنیادین هستند؛ نظام تعلیم و تربیت و نظام تربیتی خانواده، زیرا بسیاری از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی ما ریشه در غفلت از این دو حوزه دارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نگاه عمیق دولت چهاردهم به مسئله آموزش و پرورش گفت: رئیس‌جمهور، آموزش و پرورش را مسئله اول کشور می‌داند و این نگاه راهبردی می‌تواند تحولی اساسی در آینده فرهنگی و علمی ایران رقم بزند.

وی به موفقیت‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش در توسعه زیرساخت‌های آموزشی اشاره کرد و افزود با همراهی خیرین، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نهادهای انقلابی، هزاران مدرسه جدید در حال احداث یا بهره‌برداری است و این حرکت جهادی بی‌سابقه در تاریخ آموزش کشور محسوب می‌شود.

کاظمی گفت:  گام‌های بعدی وزارت آموزش و پرورش بر استانداردسازی تجهیزات مدارس، توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی متمرکز است و در این زمینه، طرح‌هایی نظیر هر دانش‌آموز، یک مهارت و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با هدف رفع بیکاری و افزایش مهارت نسل جوان در دست اجراست.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ هویت دینی و ملی در مدارس افزود تربیت دینی، عشق به ایران، پرچم و شهدا باید در دل دانش‌آموزان زنده بماند و آموزش و پرورش علاوه بر تعلیم، باید تهذیب و تربیت را نیز سرلوحه کار خود قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت برگزاری مراسم صبحگاه مدارس، نواختن سرود ملی و ترویج فرهنگ اقامه نماز تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ها پیوند عمیقی میان نسل جوان و ارزش‌های انقلاب ایجاد می‌کند.

وی از طراحی و اجرای مدرسه تلویزیونی ایرانی و پویش‌های مشترک با رسانه ملی برای ارتقای کیفیت آموزشی خبر داد و افزود: این برنامه‌ها به عدالت آموزشی و دسترسی برابر دانش‌آموزان سراسر کشور به آموزش‌های باکیفیت کمک می‌کند.

کاظمی در پایان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و انسانی استان، باید با برنامه‌ریزی دقیق و پژوهش‌محور، مسیر پیشرفت آموزش و پرورش در خراسان جنوبی ترسیم شود تا این استان جایگاه شایسته خود را در نظام تعلیم و تربیت کشور بازیابد.

کاظمی در ادامه از تخصیص بسته‌ای ویژه از اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، ۳۰ میلیارد تومان برای تجهیز فضاهای آموزشی و ۱۰ میلیارد تومان برای بهبود سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس این استان اختصاص یافته است.

وی افزود: علاوه بر این اعتبارات، سهم خراسان جنوبی از محل اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش کشور از ۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود با پیگیری‌های انجام‌شده این رقم تا پایان سال به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.

وزیر آموزش و پرورش از احداث یک مدرسه بزرگ‌مقیاس در بیرجند خبر داد و گفت: فرآیند مطالعات و مقدمات این پروژه آغاز شده و در سفر آینده عملیات اجرایی آن به‌صورت رسمی کلنگ‌زنی خواهد شد.

کاظمی همچنین از رایزنی با مدیرعامل شرکت هواپیمایی فرهنگیان برای افزایش پروازهای مسیر تهران – بیرجند خبر داد و گفت با هماهنگی انجام‌شده، یک پرواز جدید در مسیر تهران به خراسان جنوبی در هفته آینده به برنامه پروازی این شرکت افزوده خواهد شد تا شرایط رفت‌وآمد فرهنگیان و دانش‌آموزان تسهیل شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مناطق کم‌برخوردار و مرزی کشور افزود خراسان جنوبی با برخورداری از ظرفیت‌های انسانی متعهد، معلمان دلسوز و دانش‌آموزان مستعد، شایسته توجهی ویژه است و در این زمینه وزارت آموزش و پرورش حمایت‌های لازم را تداوم خواهد داد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سفر خود با قدردانی از مهمان‌نوازی مردم استان گفت وزارت آموزش و پرورش دست‌کم سه سفر دیگر به خراسان جنوبی در دستور کار دارد تا با حضور در شهرستان‌های مختلف استان، روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آموزشی را از نزدیک بررسی کند.

مدارس کانکسی باید از چهره خراسان جنوبی حذف شود

سلمان اسحاقی نیز افزود: افتخار بزرگی برای خراسان جنوبی است که یکی از فرزندان این دیار در جایگاه وزیر آموزش و پرورش کشور منشأ تحول در نظام تعلیم و تربیت شده است.

نماینده قاین و زیرکوه با قدردانی از هم‌افزایی نهادهای امنیتی و انتظامی استان گفت: ثبات و امنیت پایدار جنوب خراسان نتیجه همکاری مؤثر سپاه، ارتش و نیروی انتظامی است.

اسحاقی با اشاره به ضرورت اجرای اقدامات ماندگار در حوزه آموزش، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: انتظار داریم در جنوب خراسان اقداماتی اساسی انجام شود تا نام شما با تحول در این منطقه گره بخورد.

وی افزود: هنوز در برخی مناطق استان، دانش‌آموزان در کانکس‌های فرسوده و غیرایمن تحصیل می‌کنند؛ سال گذشته در یکی از این مدارس، ۲۸ دانش‌آموز در کلاس کانکسی حضور داشتند که کف آن از رطوبت خیس شده بود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های آموزشی در حال تکمیل است، گفت: باید این وضعیت به‌طور کامل برطرف شود تا هیچ دانش‌آموزی در فضای ناایمن درس نخواند.

اسحاقی با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی ادامه داد: همان‌گونه که دولت به دنبال عدالت اقتصادی و معیشتی است، عدالت در آموزش نیز باید محقق شود. فقر آموزشی گاه در چهره کودکانی دیده می‌شود که از حداقل امکانات تحصیلی محروم‌اند.

وی با اشاره به شکاف طبقاتی در مناطق محروم گفت: وقتی خانواده‌ای توان خرید ساده‌ترین خوراکی تبلیغ‌شده در رسانه‌ها را ندارد، باید برای آن چاره‌اندیشی شود. آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری خیرین و نهادهای حمایتی، در جبران این نابرابری‌ها نقش‌آفرین باشد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه همچنین خواستار توجه به هویت فرهنگی و بومی دانش‌آموزان شد و گفت: آشنایی نسل جدید با مفاخر، شهدا و بزرگان خراسان جنوبی یک ضرورت تربیتی است.

وی توسعه خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان، بازسازی اردوگاه‌های دانش‌آموزی و تجهیز پژوهش‌سراها را از اولویت‌های جدی استان دانست و افزود: اردوگاه خضری دشت بیاض با وجود ظرفیت بالا، نیازمند بازسازی و تبدیل به مرکزی آموزشی، فرهنگی و کارآفرینانه است.

اسحاقی گفت: می‌توان از این اردوگاه‌ها برای برگزاری اردوهای علمی مرتبط با محصولات بومی مانند زرشک و زعفران استفاده کرد تا ضمن آموزش علمی، زمینه رونق فرهنگی و اقتصادی منطقه نیز فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha