• پنجشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۴ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1404071711296
  • خبرنگار : 50042

رئیس دفتر رئیس‌جمهور مطرح کرد

لزوم مشارکت و نقش‌آفرینی همگانی در توسعه عدالت آموزشی

لزوم مشارکت و نقش‌آفرینی همگانی در توسعه عدالت آموزشی

ایسنا/گیلان رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه توسعه عدالت آموزشی با نقش آفرینی و مشارکت همگانی در فضای آموزشی محقق می‌شود، گفت: جامعه‌ای که بر پایه مشارکت و احساس مسئولیت شکل گیرد، هم در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد و هم عدالت را محقق می‌سازد.

محسن حاجی‌میرزایی امروز پنجشنبه، ۱۷ مهر در جلسه توسعه عدالت آموزشی که در سالن غدیر استانداری برگزار شد با تأکید بر نقش مشارکت مردمی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اظهار کرد: مهم‌ترین عامل نجات‌بخش جامعه، احساس مسئولیت و مالکیت مردم نسبت به مسائل و دغدغه‌های کشور است.

وی با اشاره به ضرورت فعال‌سازی گروه‌ها و ظرفیت‌های مردمی افزود: اگر در ۱۰۰ نقطه از کشور با مسئله‌ای مواجه باشیم، راه‌حل اصلی در گرو مشارکت و مسئولیت‌پذیری مردم است، نه صرفا منابع مالی، لذا باید کمک کنیم تا مردم خود را صاحب و مسئول مسائل بدانند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تجربیات جهادی و مردمی در استان‌های مختلف گفت: در خراسان خیّری مدرسه‌ای را با هزینه شخصی ساخته بود، اما زمانی که استاندار از او خواست مردم را هم در ساخت مشارکت دهد، کار چندبرابر پیش رفت، چرا که مردم وقتی احساس مالکیت می‌کنند، برای رفع مشکل قدم برمی‌دارند.

به گفته حاجی‌میرزایی، یکی از خطاهای مدیریتی گذشته این بود به مردم القا شد که شما لازم نیست کاری بکنید، در حالی که جامعه‌ای که در آن مردم منتظر اقدام دیگران بمانند، جامعه‌ای طلبکار و غیرخلاق خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت احیای روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و جهادی در کشور گفت: جامعه‌ای که بر پایه مشارکت و احساس مسئولیت شکل گیرد، هم در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد و هم عدالت را محقق می‌سازد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به نقش گروه‌های جهادی و مردمی در رفع مشکلات آموزشی کشور اظهار کرد: امروز گروه‌های یاور و جهادی در سراسر کشور به همان اندازه که دغدغه دارند، راه‌حل‌های موثری نیز پیدا می‌کنند.

حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی با نقش آفرینی و مشارکت همگانی در فضای آموزشی محقق می‌شود، بیان کرد: برای حل مسائل نیازمند مشارکت مردم هستیم، این مشارکت با صدور بخشنامه محقق نمی‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه مدرسه سازی هدف تحقق کیفیت است و در این راستا تلنگر جدی را در کرونا خوردیم با وجود تعطیلی سراسری همه عوامل پای کار آموزش حاضر شدند. معلمین در اتاق‌ها و منازلشان محتوای درسی را تولید کردند، باید مجال دهیم معلمین بتوانند تبادل تجربه، روش و دانش داشته باشند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: نرم‌افزار شاد مهمترین ظرف برای تبادل اطلاعات و دانش معلمین است باید فضا را به گونه‌ای پیش ببریم که دانش آموزان وقتی از مدارس فارغ تحصیل می‌شوند قابلیت بیشتری داشته باشند و بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند و از استیصال و درماندگی نجات یابند.

حاجی‌میرزایی گفت: بر اساس جدیدترین مطالعات مشارکت مردم در حل مسائل پایدارترین روش است لذا باید ظرفیت و فضا را ایجاد کرد تا بقیه مشارکت موثر داشته باشند.

هادی حق‌شناس، استاندار گیلان هم در این جلسه با اشاره به تلاش‌های انجام شده در ساخت و تجهیز مدارس استان اظهار کرد: بخش قابل توجهی از ساخت مدارس در گیلان به عهده گرفته شده و از فرصت موجود برای پیشبرد برنامه‌های آموزشی استفاده حداکثری می‌کنیم.

وی با اشاره به کاهش جمعیت دانش‌آموزی گفت: سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش جمعیت دانش‌آموزی، به ویژه در مقطع ابتدایی، مواجه بودیم، هرچند این عدد در مقیاس ملی بزرگ نیست، اما نباید تاثیری در کیفیت آموزش و عدالت آموزشی در استان داشته باشد.

استاندار گیلان با قدردانی از تلاش‌های مدیرکل نوسازی مدارس و روسای مناطق مختلف بیان کرد: خوشبختانه در یک سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شده و امیدواریم این روند در سال‌های آینده نیز با رعایت زمان‌بندی و بهره‌گیری از منابع ادامه یابد.

حق‌شناس با اشاره به جمعیت دانش‌آموزی استان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴، تعداد ۸۷ هزار دانش‌آموز در ۱۹۲۲ فضای آموزشی و ۱۳۹۴ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند و همه تلاش ما بر این است که فضاهای آموزشی استاندارد و مناسب برای دانش‌آموزان فراهم شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه استان در نهضت ساخت مدرسه جلوتر از سایر استان‌ها حرکت می‌کند، گفت: خوشبختانه تاکنون مدرسه کانکسی در استان وجود ندارد و برنامه‌ها با رعایت زمان‌بندی پیش می‌رود تا عدالت آموزشی به بهترین شکل در سراسر گیلان اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha