محمدحسین ایمانیخوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در گفتوگو با ایسنا، گفت: در شرایط کنونی کشور، توجه به اقتصاد آموزش عالی و کاهش وابستگی به حمایتهای دولتی ضروری است، زیرا ممکن است در آینده این حمایتها با محدودیتهایی روبهرو شود.
وی با بیان اینکه «کشور ما همواره نشان داده است که از بحرانها سربلند بیرون آمده»، اظهار کرد: دوره فعلی از جهاتی خاصتر است و ما باید تمرین اتکا به خود را جدیتر بگیریم. در همه بخشها، از جمله آموزش عالی، باید به اقتصاد آن بخش توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم پایدار پیش برویم.
ضرورت توجه به اقتصاد آموزش عالی
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته موفقیتهای علمی قابلتوجهی در کشور حاصل شده است، افزود: در برخی رشتهها رتبههای علمی ایران به زیر ۱۰ جهانی رسیده که این افتخاری بزرگ است و جای قدردانی دارد. با این حال، امروز باید به موضوع جدیدی به نام اقتصاد آموزش عالی بپردازیم. اگر بخواهیم چالشهای این حوزه را بررسی کنیم، باید نگاه اقتصادیتری داشته باشیم و پیشبینی کنیم که در آینده ممکن است حمایتهای دولتی کاهش یابد.
این مقام مسئول تأکید کرد؛ در حال حاضر یکی از چالشهای مهم آموزش عالی، صندلیهای خالی در دانشگاههاست. در تعبیر اقتصادی، یعنی ما محصول تولید کردهایم اما مشتری ندارد؛ و بدترین اتفاق برای هر مجموعهای این است که محصولش بدون تقاضا بماند.
چرا ورود به دانشگاه دیگر اولویت نیست؟
ایمانیخوشخو با طرح این پرسش که چرا امروزه بسیاری از داوطلبان تا پشت درِ دانشگاه میآیند اما وارد نمیشوند، گفت: همیشه ورود به آموزش عالی یکی از اهداف مهم دانشآموزان بود، اما اکنون تمایل به ادامه تحصیل کاهش یافته است. این مسئله نیازمند آسیبشناسی جدی است تا بدانیم چه عواملی باعث کمرنگ شدن انگیزه تحصیل دانشگاهی شده است.
کاهش هزینهها و بازنگری در طول دورههای تحصیلی
وی با اشاره به برخی پیشنهادهای مطرحشده از سوی وزارت علوم اظهار کرد: یکی از راهکارها کاهش طول دورههای تحصیلی است؛ برای مثال، میتوان بررسی کرد آیا میشود دوره کارشناسی را مانند برخی کشورها از چهار سال به سه سال کاهش داد؟ یا چرا میانگین طول دوره دکتری در ایران پنج تا شش سال است؟ هرچه مدت تحصیل افزایش یابد، هزینهها نیز بالاتر میرود. اینها موضوعاتی است که باید با جدیت بیشتری روی آن کار شود.
نقش بخش خصوصی در آموزش عالی
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه با تأکید بر لزوم تقویت بخش غیردولتی در آموزش عالی خاطرنشان کرد: در بسیاری از حوزهها، دولت از بخش خصوصی برای توسعه زیرساختها مانند سدسازی یا نیروگاهها حمایت کرده است. اما در آموزش عالی، هنوز نقش بخش خصوصی به اندازه کافی پررنگ نیست. اگر در گذشته از دانشگاههای غیردولتی با استانداردهای وزارت علوم حمایت بیشتری میشد، امروز دغدغه کمتری نسبت به محدودیتهای بودجهای داشتیم.
آموزش عالی بدون انگیزه، آموزش عالی ناقص است
ایمانیخوشخو با بیان اینکه اکنون باید آموزش عالی را با نگاه اقتصادی و کارکردی بازتعریف کنیم، افزود: در دورههایی شعار ما کیفیت بود و تلاش کردیم دانشگاهها و رشتهها را گسترش دهیم. اما امروز باید بپرسیم چرا با وجود این توسعه، دانشجو انگیزه لازم را برای حضور در دانشگاه ندارد؟ دانشجوی بدون انگیزه در درون نظام آموزش عالی، خود به یک ضعف ساختاری تبدیل میشود و این مسئله باید مورد بررسی و چارهاندیشی قرار گیرد.
فارغالتحصیل بیکار، واژهای ضدتوسعه است
پرئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: یکی از مهمترین آسیبهای نظام آموزش عالی کشور، تربیت «فارغالتحصیلان بیکار» است؛ پدیدهای که به گفته او «بهشدت ضد توسعه» بوده و باید ریشههای آن مورد بررسی قرار گیرد.
ایمانیخوشخو با اشاره به افت عملکرد تحصیلی برخی دانشجویان در مقاطع دانشگاهی اظهار کرد: حتی دانشجویان با رتبههای بالا وقتی وارد دانشگاههای بزرگ میشوند، گاه دچار افت میشوند. برخی علت را در نظام تستمحور مدارس میدانند که دانشآموزان را بهصورت آکواریومی بالا میآورد، اما در دانشگاه، فضا واقعیتر و مبتنی بر دانش و توان عملی است.
افت انگیزه دانشجویان ناشی از بیاعتمادی به آینده شغلی
وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افت انگیزه دانشجویان، بیاعتمادی به آینده شغلی است. دانشجو وقتی وارد دانشگاه میشود، با خود میگوید: بعد از چهار سال چه میشود؟ در برابر چشمانش صفی از فارغالتحصیلان را میبیند که بیکار ماندهاند. طبیعی است که از خود بپرسد چرا من هم باید چهار سال از عمرم را صرف کنم و در نهایت به جمع بیکاران بپیوندم؟
ایمانیخوشخو افزود: واژه "فارغالتحصیل بیکار" شاید در بسیاری از کشورها بیمعنا باشد، اما در ایران متأسفانه جا افتاده است. این مسئله باید بررسی شود که آیا رشتههای تحصیلی با نیازهای واقعی جامعه همخوانی ندارند یا فارغالتحصیلان توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را ندارند؟
دانشگاه باید توانمندسازی شغلی را جدی بگیرد
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه نبود توانمندیهای حرفهای از دلایل اصلی بیکاری فارغالتحصیلان است، اظهار کرد: بسیاری از کارفرمایان میگویند فارغالتحصیلان حتی دانشگاههای معتبر، در عمل توان انجام کار را ندارند و باید چند ماه یا حتی یک سال آموزش ببینند. این دورههای توانمندسازی میتواند پیش از فراغت از تحصیل در خود دانشگاهها ارائه شود تا دانشجو آماده ورود به بازار کار باشد.
وی ادامه داد: در دانشگاه علم و فرهنگ این موضوع را جدی گرفتهایم. از ظرفیت جهاد دانشگاهی، پژوهشگاهها و پژوهشکدهها استفاده میکنیم تا آموزش دانشجویان صرفاً نظری نباشد و از همان دوران تحصیل، تجربه کاری به دست آورند. به همین منظور از امسال طرح ارائه سه نوع کارنامه به دانشجویان را آغاز میکنیم.
صدور سه کارنامه برای دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ
ایمانیخوشخو درباره این طرح توضیح داد: دانشجویان در پایان تحصیل، علاوه بر کارنامه علمی، دو کارنامه دیگر نیز دریافت خواهند کرد؛ کارنامه توانمندی و کارنامه فرهنگی. در کارنامه توانمندی، مهارتهایی که دانشجو در طول تحصیل کسب کرده ثبت میشود و در کارنامه فرهنگی، میزان رشد بینش، مشارکت اجتماعی و فرهنگی او مورد توجه قرار میگیرد. به این ترتیب، هر دانشجو میتواند با سه کارنامه خود را در جامعه و بازار کار معرفی کند.
وی تأکید کرد: دانشگاه باید محلی برای رشد همهجانبه شخصیت دانشجو باشد؛ از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی. مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید دارند که دانشگاه تنها محل انتقال دانش نیست، بلکه باید محل رشد شخصیت و ارتقای بینش باشد.
اقتصاد آموزش عالی، محور سیاستگذاریهای آینده
رئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: در شرایط کنونی کشور، محور اصلی سیاستهای آموزش عالی باید اقتصاد آموزش عالی باشد. اگر مسئولان به این مسئله توجه نکنند، دیگران بهجای ما تصمیم خواهند گرفت؛ آنگونه که ممکن است بگویند بودجه دانشگاهها امسال ۳۰ درصد کاهش مییابد. در چنین شرایطی، دانشگاههایی که وابستگی بالایی به منابع دولتی دارند، با شوک جدی مواجه خواهند شد.
دانشگاه باید از وابستگی به بودجه دولتی رها شود
ایمانیخوشخو در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاههایی که بیش از ۹۰ درصد هزینههای خود را از بودجه دولتی تأمین میکنند، در برابر کوچکترین تغییر اقتصادی آسیبپذیرند. بنابراین لازم است آموزش عالی کشور به سمت استقلال مالی، جذب سرمایه بخش خصوصی و افزایش بهرهوری حرکت کند تا بتواند در شرایط سخت نیز پایدار بماند.
دانشگاه باید متمایز و کارمحور باشد، نه صرفاً محل گذر زمان
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: هدف ما توسعه دانشگاه به هر قیمت نیست؛ اگر نتوانیم آموزش متمایز و کاربردی ارائه دهیم، دلیلی برای گسترش دانشگاه وجود ندارد.
ایمانیخوشخو با تأکید بر اینکه دانشگاه علم و فرهنگ باید تفاوتی آشکار با سایر دانشگاهها، حتی دانشگاههای دولتی، داشته باشد، اظهار کرد: ما نمیخواهیم وقت جوانان را صرفاً با حضور در دانشگاه پر کنیم. اگر دانشگاهی متمایز و دارای ارتباط مؤثر با نهادهای علمی، پژوهشی و صنعتی نباشد، فلسفه وجودیاش زیر سؤال میرود.
همکاری گسترده دانشگاه علم و فرهنگ با مراکز تخصصی و پژوهشی
وی افزود: یکی از نقاط قوت دانشگاه علم و فرهنگ، ارتباط تنگاتنگ با پژوهشگاهها و مراکز تخصصی جهاد دانشگاهی و دستگاههای اجرایی بیرونی است. ما تفاهمنامههای متعددی با سازمانها و نهادهای مختلف داریم تا از ظرفیت علمی و دانشجویی دانشگاه استفاده شود.
پارک علوم و فناوریهای نرم؛ تنها پارک تخصصی فرهنگی کشور
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تأسیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: این پارک در سال ۱۳۹۷ با پیشنهاد جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ تأسیس و با مجوز وزارت علوم راهاندازی شد. پارک ما تنها پارک تخصصی کشور در حوزه صنایع فرهنگی و فناوریهای نرم است و فلسفه حضورش در کنار دانشگاه، پیوند آموزش و توانمندسازی دانشجویان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۴۰ شرکت در این پارک فعال هستند و همه آنها موظفاند از حضور دانشجویان رشتههای مرتبط در فعالیتهای خود بهره بگیرند. این الزام باعث شده تا دانشجویان بهصورت واقعی مهارتآموزی کنند و در محیطهای کاری تجربه کسب نمایند.
ضرورت تربیت نیروی انسانی در فضای واقعی دانشگاه
ایمانیخوشخو با بیان اینکه «یکی از پیشنهادهای من به صنایع بزرگ کشور، انتقال فرایند آموزش نیرو به داخل دانشگاههاست»، تصریح کرد: امروزه بسیاری از مجتمعهای تولیدی نیروهای مورد نیاز خود را در بیرون آموزش میدهند، در حالی که بهتر است این آموزشها در فضای دانشگاه انجام شود. همانطور که پرورش ماهی در دریا با اکوسیستم طبیعی سازگارتر است، تربیت نیروی انسانی در محیط دانشگاه هم مؤثرتر خواهد بود. به این ترتیب، هم هزینهها کاهش مییابد و هم کیفیت آموزش و اشتغال افزایش پیدا میکند.
ایجاد انگیزه تحصیلی با پیوند آموزش و اشتغال
رئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با تأکید بر اینکه «احساس پویایی و آینده شغلی در دانشگاه، انگیزه دانشجویان را افزایش میدهد»، افزود: اگر دانشجو بداند در دوران تحصیل در حال یادگیری مهارتهای واقعی است و پس از فراغت از تحصیل مسیر کاری روشنی دارد، نگاهش به دانشگاه متفاوت میشود. چنین فضایی باعث میشود وقتش را بیهوده تلف نکند و با انگیزه بیشتر درس بخواند.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: در گذشته رتبههای برتر علوم انسانی اغلب رشته حقوق را انتخاب میکردند، اما اکنون بسیاری از آنها به دانشگاه فرهنگیان میروند، چون از همان ابتدا میدانند پس از تحصیل معلم خواهند شد. این یعنی داشتن اطمینان از آینده شغلی. در رشتههای فنی و مهندسی هم باید چنین الگویی برقرار شود؛ مثلاً دانشجوی مهندسی سازه بداند در طول تحصیل در فلان کارخانه کار میکند و پس از فارغالتحصیلی نیز همانجا جذب خواهد شد. این پیوند میان تحصیل و کار، کلید احیای انگیزه در دانشگاههاست.
علم و فرهنگ، دانشگاهی بدون صندلی خالی
ایمانیخوشخو درباره وضعیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: ما از معدود دانشگاههایی هستیم که نهتنها صندلی خالی نداریم، بلکه با افزایش تقاضا مواجهیم. هر سال ظرفیت پذیرش را بهصورت کنترلشده افزایش میدهیم تا کیفیت حفظ شود. در حالی که بسیاری از دانشگاهها با کاهش داوطلب روبهرو هستند، ما حتی دانشجویانی داریم که از دانشگاههای دولتی به دلایل مختلف مایلاند به دانشگاه علم و فرهنگ منتقل شوند. این نشان میدهد که کیفیت آموزشی و فضای حرفهای دانشگاه در جامعه دیده شده است.
کیفیت آموزشی با سختگیری بیمنطق حاصل نمیشود
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با تأکید بر اینکه کیفیت آموزشی با سختگیریهای بیمنطق حاصل نمیشود، گفت: اگر در یک درس، آمار مردودی دانشجویان بالا باشد، مقصر دانشجو نیست، بلکه باید مشکل را در استاد، گروه آموزشی یا نظام آموزش جستوجو کرد. همه انسانها از سوی خداوند دارای استعداد هستند، متأسفانه گاهی این استعدادها به دلیل موانعی چون انتخاب نادرست رشته، فشار خانواده یا بیعلاقگی به حوزه تحصیل، شکوفا نمیشود.
پشتیبانی از دانشجویان مشروط
وی گفت: دانشجویی که چند ترم مشروط میشود، بلافاصله به مرکز مشاوره معرفی میشود تا علت بررسی شود. اگر مشخص شود رشتهاش متناسب با توانایی او نیست، کمک میکنیم تا رشتهاش را تغییر دهد یا حتی به دانشگاه دیگری معرفی میکنیم. یکی از مشکلات اصلی جامعه این است که جوان احساس میکند حامی ندارد؛ این نگاه باید اصلاح شود. دانشگاه نباید نسبت به وضعیت تحصیلی یا آینده شغلی دانشجو بیتفاوت باشد. تربیت نیروهای آینده کشور بر عهده مدیران امروز است و اگر نسل جوان را رها کنیم، در واقع آینده کشور را رها کردهایم.
ارتباط نزدیک استاد و دانشجو کلید موفقیت است
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با تأکید بر ضرورت ارتباط نزدیک استاد و دانشجو گفت: وقتی مسئلهای پیش میآید، نباید از آن عبور کنیم؛ باید با دانشجو صحبت کنیم، رفیق شویم و کمکش کنیم. نسل جوان سرشار از انرژی است و اگر این انرژی در مسیر درست هدایت شود، کشور آباد خواهد شد.
تأمین منابع مالی فراتر از شهریه
وی در ادامه درباره راهبرد دانشگاه برای تأمین منابع مالی و درآمدزایی فراتر از شهریه گفت: دانشگاههای دولتی کمتر با چالش بودجه مواجهاند، اما دانشگاههای غیردولتی مانند ما باید به فکر منابع پایدار باشند. افزایش شهریه متناسب با تورم نه شدنی است و نه درست. بنابراین بخشی از درآمد از طریق قراردادهای پژوهشی و همکاری با دستگاهها تأمین میشود. اداره دانشگاه در شرایط فعلی واقعاً دشوار است. تابستان امسال یکی از سختترین دورهها را داشتیم، چون امتحانات به شهریور موکول شد و دو تا سه ماه بدون دریافت شهریه، باید حقوق، آب، برق و سایر هزینهها را پرداخت میکردیم. با این حال، تلاش کردیم حتی در این شرایط هم کیفیت آموزش و خدمات را حفظ کنیم.
استقلال نهادی جهاد دانشگاهی
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با تأکید بر استقلال نهادی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی طی بیش از چهار دهه فعالیت، آموخته که روی پای خود بایستد و در سختترین شرایط کشور چراغ خود را روشن نگه دارد.
پارک علم و فناوریهای نرم؛ نمونهای موفق از درآمدزایی بدون بودجه دولتی
ایمانی خوشخو با اشاره به عملکرد پارک علم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی اظهار کرد: این پارک اکنون نزدیک به ۱۴۰ شرکت فعال دارد که بدون اتکا به بودجه دولتی، در سال گذشته چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی کردهاند. بخش مهمی از موفقیت آن، حاصل ارتباط مستمر دانشگاه با این شرکتها و بهرهگیری از ظرفیت دانشجویان است. ما از همان ابتدا دانشجویان را وارد پروژههای واقعی در شرکتهای فناور میکنیم تا از مسیر تجربه و کار عملی، به بازار کار وصل شوند. هدف، تربیت نیرویی است که مهارت و خلاقیت را همزمان با تحصیل کسب کند.
ثبتنام دانشجویان جدید؛ مشاوره و هدایت تحصیلی از روز اول
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ درباره برنامههای این دانشگاه برای سال تحصیلی جدید نیز گفت: در فرآیند ثبتنام دانشجویان جدیدالورود، میزهای مشاوره فعال هستند تا از همان ابتدا استعداد، علایق و نیازهای تحصیلی دانشجو شناسایی شود. اگر نقاط ضعفی دیده شود، از همان روز اول هدایت تحصیلی و مشاوره آغاز میشود تا از بروز مشکلات آموزشی و افت تحصیلی جلوگیری کنیم. فضای دانشگاه ما کاملاً صمیمی است و خانوادهها هم در روز ثبتنام در این تجربه همراه فرزندانشان هستند.
طرح «شهر جهانی صنایع فرهنگی»؛ فرهنگ بخش مولد اقتصاد
ایمانی خوشخو در ادامه به طرح «شهر جهانی صنایع فرهنگی» اشاره کرد و گفت: یکی از ضعفهای گذشته کشور در حوزه برنامهریزی، نشناختن مزیتها و ظرفیتهای فرهنگی بوده است. در حالیکه در بسیاری از کشورها، فرهنگ بخش مولد اقتصاد ملی محسوب میشود، در ایران هنوز این نگاه وجود دارد که فرهنگ باید با حمایت مالی دولت زنده بماند. درحالیکه ما میگوییم فرهنگ میتواند بدون لطمه به اصالت خود، بخشی از چرخه اقتصادی کشور باشد.
دهکده صنایع فرهنگی به شهر جهانی صنایع فرهنگی ارتقا یافت
وی با اشاره به شکلگیری پارک علم و فناوریهای نرم گفت: در همین پارک، درآمدهایی ایجاد شده که نشان میدهد فرهنگ و هنر هم میتواند ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد. بر همین اساس ما پیشنهاد ایجاد “دهکده صنایع فرهنگی” را مطرح کردیم که بعداً در شورای عالی انقلاب فرهنگی به “شهر جهانی صنایع فرهنگی” ارتقا یافت. این مصوبه در دولت قبل با امضای مرحوم آیتالله شهید رئیسی ابلاغ شد.
استقبال بخش خصوصی و ادامه مسیر طرح ملی
به گفته رئیس پارک علم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، اجرای این طرح ملی با استقبال بخش خصوصی مواجه شده است: سرمایهگذاران بخش خصوصی اعلام کردند که حاضرند با هزینه خود در این شهر حضور پیدا کنند، تنها کافی است زمین و چارچوب همکاری مشخص شود. البته با تغییر دولت، روند کار اندکی کند شد، اما ما در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها هستیم تا اجرای طرح دوباره سرعت بگیرد.
هدف؛ شهری فرهنگی با توسعه اقتصاد فرهنگ و گردشگری
ایمانی خوشخو در ادامه گفت: هدف ما ایجاد شهری فرهنگی با وسعت دستکم ۲۰۰ هکتار است که هم به توسعه اقتصاد فرهنگ کمک کند و هم به یکی از بزرگترین جاذبههای گردشگری کشور تبدیل شود. با یک مدیریت جهادی و همافزایی میان نهادها، این طرح میتواند الگویی برای پیوند فرهنگ، فناوری و اقتصاد باشد.
شهر توانمندیها میتواند بزرگترین جاذبه گردشگری کشور باشد
عضو هیأت علمی دانشگاه و مجری طرح شهر توانمندیها با تأکید بر ظرفیت بالای این طرح گفت: این شهر میتواند به یکی از بزرگترین جاذبههای گردشگری کشور تبدیل شود؛ هم برای مردم ایران و هم برای گردشگران خارجی. در طراحی این شهر، همه جنبهها از جمله اقامت، تفریحات و فضاهای نمایشگاهی دیده شده است. این شهر صرفاً نمایشگاه نیست، بلکه در قالب یک شهر زنده، مجموعهای از ظرفیتها و توانمندیهای کشور را در فضایی زیبا و پویا به نمایش میگذارد؛ بهگونهای که بازدیدکننده با «ایرانی کوچک» مواجه میشود.
همکاری نهادهای مختلف برای اجرای طرح
ایمانی خوشخو با اشاره به همکاری نهادهای مختلف گفت: با شهرداری تهران نیز برای مشارکت در اجرای این طرح گفتوگو کردهایم. تجربه نشان داده کارهای بزرگ نیازمند ارادههای بزرگ هستند و خوشبختانه چنین ارادههایی در کشور وجود دارد. امیدواریم با این نگاه، شهر توانمندیها هرچه زودتر تأسیس شود.جانمایی اولیه در تهران انجام شده است، اما با توجه به اهداف طرح، میتوان دهکدههایی وابسته به این شهر را در استانهای مختلف و متناسب با ظرفیتهای فرهنگی هر منطقه ایجاد کرد.
عبور از بحرانها با اتحاد ملی
ایمانی خوشخو در ادامه درباره وضعیت کشور در شرایط بحرانی تأکید کرد؛ ملت ایران در طول ۴۵ سال گذشته نشان دادهاند که هیچ بحرانی نتوانسته آنان را عقب براند؛ بلکه هر بحران موجب پیشرفت شده است. در دورههایی که وابستگی به خارج کاهش یافته، نگاه به داخل تقویت شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.
وی در ادامه گفت: ملت ایران بار دیگر در بحرانهای اخیر نشان دادند که با اتحاد و وابستگی ملی میتوانند از بزرگترین چالشها عبور کنند. همانگونه که در نبرد ۱۲روزه اخیر، ملتهای منطقه و جهان از همبستگی ملت ایران شگفتزده شدند، امروز نیز با عزم ملی و در چارچوب سیاستهای کلان رهبری میتوانیم از این مرحله عبور کنیم و ظرفیتهای ناشناخته کشور را در مسیر رشد و تعالی شکوفا سازیم.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: امروز نیز باید بیش از هر زمان دیگر به ظرفیتهای داخلی تکیه کنیم. خداوند منابع و ظرفیتهایی به این کشور عطا کرده که در کمتر کشوری وجود دارد. از نظر ظرفیتهای محیطی، فرهنگی و تاریخی، ایران جزو کشورهای نخست دنیاست؛ اما هنوز از این توانمندیها بهدرستی استفاده نکردهایم. اکنون زمان بهرهبرداری واقعی از این ظرفیتهاست.
به گفته ایمانی خوشخو، سه عامل میتواند مسیر موفقیت کشور را هموار کند: «سابقه تاریخی ملت»، «ظرفیتهای گسترده داخلی» و «ایجاد انگیزه از سوی مسئولان».
اعتماد به نسل جوان و کاهش مقررات دستوپاگیر
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ایمانی تأکید کرد؛ باید به نسل جوان اعتماد کنیم و مقررات دستوپاگیر را کاهش دهیم. نباید اجازه دهیم ترس از خطا مانع اقدام شود؛ زیرا پیشرفت بدون پذیرش ریسک ممکن نیست. نسل Z ویژگیهای خاص خود را دارد و نباید آنها را تهدید یا خطر تلقی کنیم. باید توانمندی مدیریت نسل Z را داشته باشیم و در راستای ویژگیهای آنان حرکت کنیم. هرچه با دیکته و دستور جلو برویم، پاسخ مناسبی نمیگیریم؛ بلکه با رفاقت، صمیمیت و احترام به نظر آنها میتوان تعامل موثری ایجاد کرد.
وی گفت: نسل Z بخشی از همین کشور است و همانطور که ممکن است در برخی موارد دیدگاههایشان درست باشد و دیدگاه ما غلط، تعامل دوطرفه و پذیرش تفاوتها به ایجاد توازن و فرصتهای مثبت منجر میشود. در مواجهه با جوانان، باید تمرین کنیم که حتی اگر نظرات مخالفی وجود دارد، رابطه و دوستی حفظ شود و از این طریق بتوانیم استعدادها و توانمندیهای نسل جوان را شکوفا کنیم.
انتهای پیام
نظرات