رضا امینی در حاشیه بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از پروژه متروی اهواز که امروز ۸ آبان انجام شد، اظهار کرد: قرارداد احداث متروی اهواز در سال ۱۳۸۵، همزمان با شهرهای شیراز و اصفهان، با شرکت کیسون منعقد شد اما این پروژه به دلیل بدهیهای بانکی و مشکلات مربوط به تامین مالی از طریق اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی، متوقف و با عقبافتادگی مواجه شد.
وی با اشاره به حل بخشی از مشکلات مالی با تسویه بدهی بانکی افزود: در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ برای اولین بار از محل اوراق مشارکت، تامین مالی انجام شد و اکنون یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان وجه نقد برای این پروژه در اختیار داریم.
شهردار اهواز به اقدامات اخیر نیز اشاره کرد و گفت: بهمنماه سال گذشته، تفاهمنامهای با قرارگاه خاتمالانبیا برای انجام اقدامات زود هنگام در چهار ایستگاه منعقد شد. خط یک مترو در حال حاضر ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با آغاز کار در چهار ایستگاه، پیشبینی میشود پس از ۱۸ ماه، امکان بهرهبرداری اولیه از این بخش فراهم شود. همچنین انتظار میرود در مدت ۳۶ ماه، ۱۱.۵ کیلومتر از خط به بهرهبرداری کامل برسد.
وی با اشاره به اجرای دو خط تونل در این پروژه بیان کرد: اختلافات با پیمانکار قبلی (شرکت کیسون) در سال ۱۳۹۹ منجر به رای دستگاه قضایی و خلع ید از این شرکت شد. طولانی شدن فرآیند انعقاد قرارداد جدید نیز به دلیل پیچیدگیها و این اختلاف بود اما خوشبختانه هماکنون قرارگاه خاتم الانبیا کار را آغاز کرده است.
شهردار اهواز با اشاره به اهمیت اجرای قطار شهری اهواز افزود: این پروژه یک پروژه ملی است و انتظار داریم این خواسته عمومی مورد حمایت همهجانبه قرار بگیرد. پیشنهاد میشود برای جبران عقبافتادگیهای گذشته، اوراق مشارکت بیشتری در نظر گرفته شود.
انتهای پیام



نظرات