• شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۴ / ۲۱:۲۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404081710625
  • خبرنگار : 50552

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای:

نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر، ناکارآمد عمل کرده است

نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر، ناکارآمد عمل کرده است

ایسنا/قزوین رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر، ناکارآمد عمل کرده و کشور ما از نظر میزان آموزش در سازمان‌ها از میان ۱۴۱ کشور، جزء هشت کشور آخر جهان است، این امر نشان‌دهنده چالش‌های جدی در زمینه توسعه نیروی انسانی و بهره‌وری در نظام آموزشی و سازمان‌های ماست.

غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، عصر شنبه ۱۷ آبان در دومین شورای توسعه مهارت استان قزوین که در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی در ایران نه تنها یک ضرورت آموزشی است، بلکه یک ضرورت راهبردی برای اقتصاد ایران است. 

وی ادامه داد: زمانی که نرخ استهلاک سرمایه بالاتر از رشد سرمایه‌گذاری باشد، برای رشد اقتصادی باید از ابزارهایی از قبیل جمع‌آوری منابع ملی، فرصت‌های سرزمینی مانند معادن و بهره‌وری استفاده کنیم، در این زمینه لازم است اقدام به کاهش هزینه‌ها و افرایش ارزش افزوده کنیم. 

محمدی اظهار کرد: در این شرایط تحریمی که بر کشور حاکم است، اگر بخواهیم خلاقیت و نوآوری به خرج دهیم، چاره‌ای جز کار کردن روی حوزه بهره‌وری نداریم، چرا که بیش از ۶۰ درصد بهره‌وری از طریق منابع انسانی محقق می‌شود. 

وی با بیان انیکه اگر می‌خواهیم از منظر اقتصادی رشد کنیم، باید روی توانمندی نیروی ماهر تمرکز داشته باشیم، ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که به‌صورت پیوسته کمبود نیروی کار ماهر به ما گزارش می‌شود، اگر فکری به حال این مسئله نکنیم مجبور به تعطیلی کارخانه‌ها خواهیم شد، بنابراین لازم است روی این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم تا زیرساخت‌های دیگر تحت تأثیر این مسئله قرار نگیرند.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: فقدان نیروی کار ماهر یکی از بحران‌های جدی امروز ماست بنابراین اگر به فکر آموزش و تربیت نیروی کار ماهر نباشیم دچار بحران‌های عمیقی خواهیم شد.  

وی تأکید کرد: تا سال ۲۰۳۰ به نقطه‌ای خواهیم رسید که اگر از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر ارتقای مهارت پیدا نکنند، قادر نخواهند بود کار خود را به درستی انجام دهند، بنابراین راهی به جز ارتقای بهره‌وری و مهارت از طریق سرمایه‌گذاری روی موضوع آموزش نداریم، کمبود نیروی کار ماهر به پنجمین مانع جدی پیش‌روی توسعه صنعت ما تبدیل شده است، این موضوع اهمیت فقر مهارتی را نشان می‌دهد. 

این مسئول عنوان کرد: نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر ناکارآمد عمل کرده و کشور ما از نظر میزان آموزش در سازمان‌ها از میان ۱۴۱ کشور، جزء هشت کشور آخر جهان است، این امر نشان‌دهنده چالش‌های جدی در زمینه توسعه نیروی انسانی و بهره‌وری در نظام آموزشی و سازمان‌های ماست.

محمدی تصریح کرد: متأسفانه برخی نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۱ ساله ما، نه درس می‌خوانند، نه به‌دنبال مهارت هستند و نه وارد بازار کار شده‌اند، این در حالی است که ما با نیاز صنعت به نیروی چند مهارته مواجه هستیم و از طرف دیگر هم بخش عمده‌ای از جوانان ما رغبتی به آموزش دیدن ندارند. 

وی با اشاره به اینکه برخی دانش‌آموزان هم درس می‌خوانند اما مهارتی ندارند، گفت: این نشان ضعف نظام آموزشی ماست؛ اگر می‌خواهیم به نیروی کار ماهر برسیم باید دوره‌های کارآموزی با حمایت کارفرمایان، آموزش مربیگری حین کار و آموزش‌های آنلاین را در دستور کار قرار دهیم.  

این مسئول اظهار کرد: ۸۰ درصد مشاغل دنیا مهارتی هستند، استان قزوین جزء استان‌های فعال در زمینه اشتغال‌یافتگان از مهارت‌آموختگان کارجو است، این استان ظرفیت بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف دارد و می‌تواند اهرم پیشرفت استان‌های همجوار خود نیز باشد. 

محمدی اضافه کرد: استان قزوین با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیری که در حوزه‌های گوناگون دارد، می‌تواند یکی از قطب‌های مهارتی کشور باشد، شرکت‌های استان نیز باید مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگیرند تا شاهد این باشیم که قزوین موتور محرک اقتصاد ملی باشد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha