• جمعه / ۱۴ آذر ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1404091408905
  • خبرنگار : 71038

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کشتیرانی مسافربری ایران–آستراخان

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کشتیرانی مسافربری ایران–آستراخان

سرکنسول جدید ایران در آستراخان روسیه خبر داد که تلاش‌هایی برای راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافربری بین بنادر ایران و آستراخان در دریای خزر در جریان است که نویدبخش توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، استان آستراخان در حال تبدیل شدن به گذرگاهی کلیدی برای همکاری‌های ایران و فدراسیون روسیه است. در شرایط تغییر جریان‌های تجاری جهانی، این استان که از طریق دریای خزر با ایران هم‌مرز است، به یک هاب ترانزیتی و لجستیکی مهم و استراتژیک بدل می‌شود. با این حال، دو طرف با چالش‌هایی جدی روبه‌رو هستند: کمبود زیرساخت‌های بندری، محدودیت در حمل‌ونقل مسافری و موانع اداری در جابه‌جایی بار.

راه‌حل این مشکلات در فعال‌سازی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل «شمال–جنوب»، نوسازی زیرساخت‌های بندری و راه‌اندازی خطوط منظم مسافربری نهفته است.

«احمد حیدریان» سرکنسول جدید ایران در آستراخان، در گفت‌وگو با روزنامه «راسیسکایا گازتا» تأکید کرد که دو کشور آماده‌اند بر این موانع غلبه کنند و آستراخان را نه تنها به‌عنوان گذرگاه ترانزیتی، بلکه به‌عنوان دروازه اصلی اروپا به آسیا ببینند.

متن این مصاحبه به این شرح است:

خبرنگار: نخستین برداشت‌ها همیشه مهم‌اند. شما درباره استان آستراخان چه نظری دارید و در سمت جدید خود قصد دارید کدام جنبه‌های همکاری را توسعه دهید؟

احمد حیدریان: جنوب روسیه، به‌ویژه استان آستراخان، موقعیت جغرافیایی منحصر به‌فردی دارد و مردمانی مهربان و مهمان‌نواز در آن زندگی می‌کنند. مطمئنم این منطقه در آینده نیز به‌عنوان حلقه اتصال و پلی برای همکاری‌های جامع میان ایران و روسیه عمل خواهد کرد. اولویت‌های سرکنسولگری ما توسعه روابط تجاری–اقتصادی، سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری‌های فرهنگی، تبادلات مردمی و گردشگری است.

در حوزه برنامه‌ها، قصد داریم ظرفیت‌های دو طرف را در زمینه فناوری دارویی، تولید دارو، تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات سنگین و کشاورزی گسترش دهیم. همچنین جذب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، استقرار واحدهای تولیدی ایرانی در خوشه خزری آستراخان و توسعه همکاری‌های بندری از اهداف مهم ماست. فعال‌سازی سریع کریدور «شمال–جنوب» نیز پایه گسترش روابط دوجانبه خواهد بود.

خبرنگار: ایران و روسیه بیش از دو سال است که توافق‌نامه تبادل گردشگر بدون روادید دارند. آیا این موضوع حمل‌ونقل بین ایران و آستراخان را ساده‌تر خواهد کرد؟

احمد حیدریان: خوشبختانه اخیراً خط هوایی بین رشت و آستراخان برقرار شده است. فعلاً این پروازها به‌صورت چارتری انجام می‌شوند، اما امیدواریم به‌زودی منظم شوند و تعدادشان افزایش یابد. این مسیر می‌تواند روابط فرهنگی را تقویت کرده و رفت‌وآمد بازرگانان و سرمایه‌گذاران را تسهیل کند.

همچنین تلاش‌هایی برای راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافربری بین بنادر ایران و آستراخان در دریای خزر در جریان است که نویدبخش توسعه روابط دو کشور خواهد بود. ایران این استان را دروازه اصلی ورود به روسیه و سایر کشورها می‌داند و هر دو کشور ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر دارند. معماری باستانی، آب‌وهوای مطبوع، غذاهای محلی و سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان از جاذبه‌های ایران برای گردشگران روس خواهند بود.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کشتیرانی مسافربری ایران–آستراخان
مصاحبه با سرکنسول ایران در آستاراخان

خبرنگار: شما اخیراً با ایگور بابوشکین، استاندار آستراخان، دیدار داشتید. محورهای این گفت‌وگو چه بود؟

احمد حیدریان: این دیدار در فضایی دوستانه برگزار شد. روابط تجاری و اقتصادی ما رو به رشد است و ادامه خواهد یافت. در حال حاضر غلات، چوب، دانه‌های روغنی و حبوبات از طریق بنادر آستراخان و گوشت تولیدی منطقه از طریق جاده به ایران صادر می‌شود. در مقابل، ایران محصولات کشاورزی، خشکبار، سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات پتروشیمی را به آستراخان ارسال می‌کند. بخشی از صادرات روسیه نیز از مسیر ایران به عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس ترانزیت می‌شود. هدف مشترک ما ساده‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقل و کاهش زمان جابه‌جایی بار است.

خبرنگار: بندر «سالیانکا» با سرمایه‌گذاری ایران در آستراخان فعالیت می‌کند. آیا برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل‌ونقل آن وجود دارد؟

احمد حیدریان: اگر کریدور «شمال–جنوب» به‌طور کامل عملیاتی شود، زیرساخت‌های فعلی دریای خزر پاسخگوی حجم عظیم ترانزیت نخواهد بود. بنابراین توسعه بندرها و ناوگان کشتیرانی ضروری است. برنامه خرید و ساخت کشتی‌های کانتینری و رو–رو در دستور کار قرار دارد تا ظرفیت حمل بار چندین برابر شود. همچنین بهینه‌سازی عملیات بارگیری و تخلیه و کاهش زمان توقف کشتی‌ها، از ورودی ولگا تا بندر «سالیانکا»، اهمیت ویژه‌ای دارد.

خبرنگار: همکاری ایران با خوشه خزری آستراخان چگونه پیش می‌رود؟

احمد حیدریان: ایران برنامه‌هایی برای همکاری بنادر انزلی و امیرآباد با مناطق ویژه اقتصادی آستراخان دارد. این همکاری شامل ایجاد انبارهای نگهداری محصولات صادراتی و استفاده از کشتی‌های مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار برای صادرات میوه و مرکبات است. در آینده نزدیک نیز تأسیس شرکت‌های تجاری مشترک، همکاری در حوزه حمل‌ونقل غلات و سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» دنبال خواهد شد.

هم‌اکنون بیش از ۷۰ شرکت با سرمایه ایرانی در آستراخان فعال‌اند و تقریباً تمام محموله‌هایی که از بنادر این استان عبور می‌کنند، به مقصد ایران می‌روند. در این مسیر، کالاهای هند و کشورهای خاورمیانه نیز وارد روسیه می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha