• جمعه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8902-00427.159532
  • منبع : نمایندگی یزد

سخنگوي سازمان انرژي اتمي: نيروگاه بوشهر به‌زودي افتتاح مي‌شود رآكتور اراك تا 1392به بهره‌برداري مي‌رسد نيروگاه دارخوين در10 سال آينده راه‌اندازي مي‌شود

سخنگوي سازمان انرژي اتمي:
نيروگاه بوشهر به‌زودي افتتاح مي‌شود
رآكتور اراك تا 1392به بهره‌برداري مي‌رسد
نيروگاه دارخوين در10 سال آينده راه‌اندازي مي‌شود

سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران گفت: ‌ايران جزو 9 كشور جهان است كه به تكنولوژي چرخه سوخت دست يافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه يزد، علي شيرزاديان در نشست” ايران اسلامي، قدرت جهان در منطقه” در موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي استان يزد، به بيان دستاوردها و تلاش‌هاي سازمان انرژي اتمي ايران پرداخت.

شيرزاديان در اين مراسم گفت: تاريخ شروع استفاده از انرژي اتمي در دنيا از ابتداي خوبي برخوردار نيست، چرا كه از آن در مقاصد نظامي و سياسي استفاده شد كه نمونه آن را در انفجار بمب هيروشيما شاهد هستيم كه به عنوان اولين بمب اتمي نيز قلمداد شده است.

وي افزود: اولين حركت در راستاي برخورداري از اين انرژي در كشور در سال 1353 با تاسيس سازمان انرژي اتمي و با هدف توليد انرژي برق براي رفع مشكلات عمومي انرژي كشور شروع شد كه اقدام به بستن قراردادهايي با كشورهاي خارجي نظير آلمان، فرانسه و غيره در جهت ساخت نيروگاه‌هاي اتمي در كشور شد كه اين كشورها نيز بعد انقلاب اسلامي ايران دست به نقض تعهدات خود زدند و شرايط را به گونه‌اي رقم زدند كه كشور نتواند به موفقيت‌هايي در اين زمينه دست يابد و از اين رو در جهت ساخت نيروگاه‌هاي توليد سوخت هسته‌يي در اين زمينه دست يابد.

او ادامه داد: براي ساخت نيروگاه‌هاي توليد سوخت هسته‌يي مراكزي در كشور ايجاد شد كه هر كدام وظيفه‌اي را در راستاي رسيدن به اهداف سازمان انرژي اتمي به عهده داشتند.

شيرزاديان در ادامه اظهار كرد: به‌زودي شاهد افتتاح نيروگاه‌ بوشهر خواهيم بود و در حال حاضر براي اطمينان بيش‌تر از ايمني بودن، اين نيروگاه در حال گذراندن تست‌هاي راه‌اندازي است.

وي هم‌چنين از ساخت نيروگاه 100 درصد داخلي خبر داد و گفت: طراحي اوليه نيروگاهي 100 درصد داخلي با در برداشتن 360 مگاوات قدرت به اتمام رسيده است و در حال طراحي‌هاي تفصيلي و تهيه امكانات اين پروژه هستيم كه در10 سال آينده نيز شاهد راه‌اندازي اين پروژه خواهيم بود.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي اين تلاش‌ها را بسيار با ارزش دانست و افزود: ملت ايران توانسته است به جهانيان نشان دهد كه با استقامت در مقابل استكبار شناختن هدف خود مي‌تواند به پيروزي دست يابد.

شيرزاديان در ادامه به تهيه سوخت براي رآكتورهاي قدرت و رآكتورهاي تحقيقاتي اشاره كرد و گفت: ‌ايران جزء 9 كشور جهان است كه به تكنولوژي چرخه سوخت دست يافته است.

سخنگوي و مديركل روابط عمومي سازمان انرژي اتمي كشور در ادامه اظهار كرد:‌ استان يزد يكي از استان‌هاي اورانيوم‌خيز كشور است و با توجه به اين‌كه در حال بررسي كل كشور براي يافتن مناطق اورانيوم‌خيز هستيم، مي‌توان گفت تا به حال يك سوم از مناطق كشور بررسي شده است و دو سوم ديگر نيز در حال بررسي است.

او در ادامه به يك رآكتور تحقيقاتي در اصفهان براي فعاليت‌هاي علمي، يك راكتور 5 مگاواتي در تهران براي توليد راديودارو و يك رآكتور 40 مگاواتي آب سنگين در اراك اشاره كرد و افزود: رآكتور 40 مگاواتي آب سنگين اراك تا سال 1392 قابل بهره‌برداري خواهد بود.

وي مرحله ديگر از فعاليت‌هاي سازمان متبوعش را توليد سوخت با غناي مختلف عنوان و اظهار كرد: با وجود مخالفت‌ها و فشارهاي گوناگون استكبار توانستيم به توليد سوخت با غناي 20 درصد برسيم و اين نشان مي‌دهد كه در صورت مشخص بودن هدف و راه صحيح، پيشرفت نيز حاصل مي‌شود.

شيرزاديان هم‌چنين با اشاره به اين‌كه منابع فسيلي رو به كاهش است و در آينده با افزايش قيمت آن‌ها كشورها قادر به استفاده كردن آن به جاي سوخت نيستند، دسترسي به منابع ديگر انرژي را ضروري دانست و افزود: با توجه به اين‌كه تمام ذخاير اورانيوم تا به حال كشف نشده‌اند، ولي اين انرژي را مي‌توان پاسخگوي خوبي براي نيازهاي آينده به شمار آورد.

او كاربرد پرتوها درافزايش طول عمر برخي مواد غذايي، استريل كردن وسايل پزشكي و استحكام مواد را نيز از جمله فعاليت‌هاي ديگر سازمان انرژي اتمي عنوان كرد و در باره فعاليت‌هاي علمي اين سازمان نيز گفت:‌ فعاليت‌هاي علمي سازمان در قالب يك پژوهشگاه و هشت پژوهشكده است و در حال حاضر نيز 120 مركز پزشكي هسته‌يي از محصولات راديوداروهاي سازمان انرژي اتمي كشور استفاده مي‌كنند و اميدواريم اين كار توسعه بيش‌تري نيز پيدا كند.

شيرزاديان در پايان به ارتباط بخش صنعت و دانشجويي اشاره و اذعان كرد: با وجود تلاش‌هاي دولت در جهت ارتباط هر چه بيش‌تر صنعت و دانشگاه ولي اين ارتباط ضعيف است و بايد پر رنگ‌تر شود.

اين مراسم با حضور محمدصالح شرافت ـ رييس جهاددانشگاهي استان يزد ـ، جمعي از مسوولان بسيج استان و نيز دانشجويان موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي استان يزد در محل اين موسسه برگزار شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha