• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 91053118261
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

قدمت 70 ساله چاروق در خراسان شمالي

قدمت 70 ساله چاروق در خراسان شمالي

ایسنا/خراسان شمالی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: زیبایی وصف‌ناپذیر قرمزی چاروق چشم هر گردشگری را در این استان جلا می‌دهد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: زیبایی وصف‌ناپذیر قرمزی چاروق چشم هر گردشگری را در این استان جلا می‌دهد.

علی عابدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: چاروق به استناد لغت نامه دهخدا کلمه‌ای ترکی است و به نوعی پای افزار یا کفش اطلاق می‌شود که از پوست تهیه شده و آن را با ریسمانهای ضخیم و بلندی به پا می‌بندند.

وی ادامه داد: این پاپوش یکی از صنایع دستی این استان است که از زمانهای بسیار دور مورد استفاده قرار می‌گرفته و متاسفانه از زمان پیدایش اولین نمونه‌های آن تاریخ دقیقی در دسترس نیست.

به گفته عابدی، قدیمی‌ترین نمونه‌های چاروق موجود در این استان مربوط به حدود 70 سال گذشته است، این در حالیست که قدمت این نوع پاپوش به سالهای بسیار دورتر از این زمان برمی‌گردد.

وی اظهار كرد: چاروق با ویژگیها و ظاهر خاصش از گذشته‌های دور در مناطق شمال شرقی ایران از جمله بجنورد متداول بوده است و با توجه به وجود ساکنین کرد و ترک می‌توان این پای افزار سنتی را متعلق به این منطقه دانست.

این مسوول با اشاره به اینکه قرمزرنگی است شاد و زنده که در باورها و اعتقادات خاص مردم این منطقه جایگاهی عظیم دارد، بیان کرد: از این رو در بیشتر مصنوعات این منطقه بخصوص چاروق از این رنگ استفاده می‌شود.

وی توضیح داد: این پای افزار به دو شیوه تهیه می‌شود که نوعی از آن با ظرافت کمتر و مخصوص اقشار کم درآمد جامعه بوده و از تزئینات و گلدوزی‌های کمتر برخوردار است و نوع خاص آن از چرمی با کیفیت بالا و ظرافت و دقت بیشتر که سطح آن توسط نخ‌های ابریشمی رنگی و گلابتون تزئین شده و به روش دوختهای تزئینی و حکاکی روی چرم زینت یافته، تهیه می‌شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در خصوص نحوه تولید این مصنوع گفت: ابتدا الگوی چاروق را بر روی چرم گذاشته و توسط گزن بریده می‌شود و سپس چرم بریده شده را در داخل آب قرار داده می‌شود تا چرم نرم و ملایم شود، بعد از آن توسط قلم آهنی و چکش سوراخ‌هایی را در اطرف الگو ایجاد می‌کنند و از آن دماغه چاورق به روش شیرازه دوزی دوخته می‌شود.

وی افزود: پس از دوخت دماغه بند، تسمه چرمی را که از چرم بریده و آماده شده است از میان سوراخ‌های اطراف عبور داده و کشیده می‌شود و سپس قالب را در داخل چاروق گذاشته و با ضربات مشته و یا کوبیدن آن بر روی کنده چوبی قالب را در داخل الگوی چاروق بریده شده جای داده می‌شود و با ضربات ملایم چکش چرم بر روی قالب شکل می‌گیرد.

عابدی ادامه داد: سپس با کشیدن صیقال آن را صاف می‌کنند و با توسط رولت یا چرخ دنده کوچک و سوراخ کن بر روی چاروق نقش ایجاد می‌کنیم و مرحله اولیه ساخت چاروق به پایان می‌رسد.

وی اظهار كرد: مرحله بعدی پس از خشک شدن چاروق است که چاروق را از قالب بیرون آورده و قسمت پشتی آن را سوار می‌كنيم و سپس با توجه به ذوق و سلیقه استاد و یا سفارش خریدار مرحله گلدوزی و تزئین آن که نیز به طور کامل توسط دست است و به وسیله نخ‌های ابریشم، پنبه‌ای، گلابتون و سوزن و درفش نقشهای مختلف را بر روی چاروق پیاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha