• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91082314561

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو:

رشد علمی لزوما به زندگی بهتر برای مردم منجر نمی‌شود

نشست تخصصی «علم در خدمت صلح و توسعه» به مناسبت هفته علم در دفتر کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.

نشست تخصصی «علم در خدمت صلح و توسعه» به مناسبت هفته علم در دفتر کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدرضا سعید‌آبادی – دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – در این نشست با تاکید بر این که یکی از مهمترین کارکردهای علم، کاستن از آلام بشر است، خاطرنشان کرد: اگر قرار نیست علم از میزان رنج‌ها بکاهد، رنجی نیز نباید بیفزاید. این موضوعی است که تمام سیاست‌گذاران و مدیران علمی یک جامعه باید به آن بیاندیشند و به اثرات آن در مقیاس جهانی نیز فکر کنند.

به اعتقاد وی رشد علمی لزوما برابر با زندگی بهتر برای مردم نیست. علم تنها زمانی چنین کارکردی خواهد داشت که با اخلاق و خرد همراه باشد.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: رویکرد هر اندیشمندی باید مبتنی بر صلح باشد، به این معنا که مفهوم صلح باید در ذهن متخصص و دانشمند خانه کرده باشد، در چنین شرایطی است که توسعه علمی زندگی بشر را به سمت بهتر شدن پیش می‌برد.

سعیدآبادی با اشاره به اینکه در پارادایم توسعه پایدار دو مولفه جامعه و محیط زیست در فرآیند توسعه موثر است، اظهار کرد: رشد اقتصادی باید مناسب با بستر جامعه و با کمترین آسیب به کره زمین باشد. به همین دلیل اندیشمندان و سیاست‌گذاران باید علم محیط زیست بدانند و یا اگر این گونه نیست در تصمیم‌گیری‌های خود از متخصصان این حوزه و نیز حوزه علوم انسانی بهره ببرند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو درباره برنامه‌های یونسکو در این زمینه گفت: یونسکو در این موضوع یک رویکرد بین بخشی دارد. گام اول برای حرکت در این مسیر آموزشی به مردم درباره وضعیت نگران کننده امروز، آینده‌ای که بر مبنای توسعه پایدار پدید می‌آید و تفکر نقادانه است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، نیلوفر صادقی – مسوول بخش علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو - نیز گفت: دفتر اصلی یونسکو در پاریس برنامه‌های هفته علم ایران به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را دریافت کرده و از میزان درگیری گروه‌های مختلف با این موضوع و دستاوردهای ایران شگفت زده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران فعالیت‌های زیادی در زمینه علم و صلح انجام می‌شود اما متاسفانه مستندسازی این فعالیت‌ها به خوبی انجام نمی‌شود. یونسکو اما سعی کرده است با ورود به این حوزه کمبودهای مستندسازی در ایران را تا حدودی برطرف کند.

مسوول بخش علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر اینکه توسعه پایدار یک پروسه پویاست، توضیح داد:‌ باید یاد بگیریم که برای قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار در طولانی مدت یک برنامه مدون داشته باشیم. این برنامه باید متناسب با زمان و منعطف باشد؛ ضمن این که کار همزمان در سه حوزه اقتصاد، جامعه و محیط زیست به یک برنامه فرابخشی نیاز دارد.

صادقی افزود: در جامعه امروز الگوهای مصرف و تولید متفاوت شده است و دنیا با یک وضعیت اقتصادی ویژه روبه رو است. از سوی دیگر شهرنشینی به سرعت در حال گسترش است که تعادل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد که تنها راه برون رفت از وضعیت پر چالش امروزی، انتخاب یک گفتمان علم محور است.

وی با اشاره به این که اخیرا در اجلاس یونسکو در ریودوژانیرو، تصمیمات جدیدی در حوزه علم گرفته شده است، گفت: قرار است یک برند جدید برای دبیر کل سازمان ملل در حوزه مشاوره و رایزنی در زمینه‌های علمی و سیاست‌گذاری علمی شکل بگیرد.

این اجلاس همچنین سه رسالت مهم را به یونسکو در زمینه فراهم کردن امکان آموزش همگانی، ایجاد کمیته‌های مشورتی و برنامه‌ریزی برای تقویت و همسویی برنامه‌ها در حوزه اقیانوس‌ها، واگذار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha