• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91082113295

چهره ماندگار ریاضی کشور پیشنهاد کرد:{ خ}اعطای جایزه «علم در خدمت خردورزی»

چهره ماندگار ریاضی کشور پیشنهاد کرد: انجمن ترویج علم ایران با فراخوان مقاله، اعطای جایزه و شیوه‌های دیگر، در جهت ترویج علم در خدمت خردورزی تلاش کند.

چهره ماندگار ریاضی کشور پیشنهاد کرد: انجمن ترویج علم ایران با فراخوان مقاله، اعطای جایزه و شیوه‌های دیگر، در جهت ترویج علم در خدمت خردورزی تلاش کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر مهدی بهزاد که در مراسم روز جهانی علم و آغاز هفته ترویج علم در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران سخن می‌گفت، یکی از مشکلات اصلی امروز جامعه ما را جدال عقل و احساس عنوان کرد و گفت: افراد عالم و تحصیل کرده ای در کشور داریم که در عرصه عمل غیرعلمی و کاملا احساسی عمل می‌کنند و در واقع تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد آنها بیش از آن که عاقلانه و منطقی باشد مبتنی بر احساس است. این مساله ضرورت پرداختن به رویکرد خردورزانه به علم را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم این موضوع را اعلام عمومی کنیم و برای آن جایزه‌ای در نظر بگیریم و شرایطی را فراهم کنیم که یونسکو نیز وارد این عرصه شود. ضمن اینکه اگر بودجه ای در این زمینه مورد نیاز باشد، بخشی از آن را از محل پژوهانه‌ای که بنیاد ملی نخبگان در اختیارم گذاشته، تأمین می‌کنم.

استاد اسفندیار معتمدی از فعالان حوزه ترویج علم هم در سخنانی کوتاه در این مراسم، یاد و خاطره جمعی از پیشگامان ترویج علم در کشور را گرامی داشت.

استاد معتمدی

مرحوم محمد کاظم محلاتی(شیمی) عضو نخستین گروه دانشجویان ایرانی اعزام به خارج و از پیشگامان آموزش علوم در کشور، میرزا ابراهیم حکیمی(حکیم الملک) که برای نخستین بار دانشجویانی را برای آموزش معلمی به خارج اعزام کرد، میرزا احمد خان نصیری که برای نخستین بار بحث آموزش علوم از سطوح ابتدایی را مطرح کرد، استاد احمد آرام که در حدود 1303 مجموعه ای از آزمایش‌های ساده فیزیک و شیمی را برای آموزش دانش آموزان تدوین کرد و زنده یاد اصغر نوروزیان از دانش‌آموخته ممتاز دانشسرای عالی که عمر خود را صرف آموزش دانش آموزان کرد و پایه گذار ده‌ها انجمن معلمان در کشور شد از جمله پیشگامانی بودند که معتمدی در سخنان خود از آنها یاد کرد.

وی همچنین از خیل معلمانی سخن گفت که نسل به نسل عمر خود را وقف آموزش دانش آموزان و گسترش دانایی در ایران کرده‌اند، آموزگاران شریفی که هرگاه خانواده فقیر دانش آموزشان، توان تهیه کاغذ و قلم را نداشته از حقوق ناچیز خود هزینه تحصیل او را پرداخت کرده اند تا امروز در سایه چنین تلاش‌ها و ایثارهایی، سطح سواد در شهرها و روستاهای ایران به حدود 85، 90 درصد برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha