• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93052814690

شیراز، میزبان هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری آسیا

دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارکهای علم و فناوری آسیا و رییس پارک علم و فناوری استان فارس از برگزاری این کنفرانس با حضور بیش از 400 شرکت کننده از کشورهای مختلف در شیراز به عنوان دومین پارک بزرگ علم و فناوری کشور در مهرماه امسال خبر داد.

دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارکهای علم و فناوری آسیا و رییس پارک علم و فناوری استان فارس از برگزاری این کنفرانس با حضور بیش از 400 شرکت کننده از کشورهای مختلف در شیراز به عنوان دومین پارک بزرگ علم و فناوری کشور در مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سید احمد فاضل زاده، دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارک های علم و فناوری درباره مدعوین این کنفرانس اظهار کرد: پارک علم و فناوی استان فارس به عنوان دومین پارک بزرگ علم و فناوری کشور مهرماه امسال میزبان 400 شرکت کننده از 15 کشور جهان از جمله ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور خواهد بود.

وی اضافه کرد: این کنفرانس با هدف تعامل و گسترش دیپلماسی علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از تجربیات موفق در حوزه اقتصاد دانش بنیان و با رویکرد پارکهای علم و فناوری، فرصت های نوآوری و تجاری سازی در عصر مفاهیم از 23 تا 26 مهرماه به مدت چهار روز در این شهر برگزار می‌شود.

تاریخچه 18 ساله کنفرانس آسیایی

فاضل زاده با اشاره به اینکه این کنفرانس در آسیا دارای تاریخچه و قدمت زیادی است، اظهار کرد: تاکنون 18 کنفرانس بین‌المللی پارکهای علم و فناوری در آسیا برگزار شده است که ایران با قدمتی 12 ساله در این حوزه، تاکنون یک بار در اصفهان میزبان این کنفرانس بوده است که اینک با فرصت ایجاد شده، جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در استان فارس میزبان این کنفرانس خواهد بود.

رییس پارک علم و فناوری استان فارس، به اهمیت برگزاری کنفرانس‌های پارک های علم و فناوری در آسیا اشاره کرد و با بیان اینکه پارکهای علم و فناوری ر ایجاد ارزش افزوده دارای نقش بسزایی هستند، گفت: کشورهای مختلف بر توجه به دانش و فناوری برای ایجاد ثروتی پایدار و مبتنی بر فناوری تاکید دارند و از این رو تلاش می کنند با برگزاری کنفرانس‌های سالانه دستاوردهای خود را در این عرصه با دیگر کشورها به اشتراک بگذارند.

وی یادآور شد: تقارن برگزاری این کنفرانس در ایران با سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تعبیر کرده‌اند و نیز ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی که بر پایه اقتصاد دانش بنیان بنا نهاده شده است، فرصتی است که به موضع اقتصاد دانش بنیان بیش از گذشته در کشور توجه شود، چرا که این پارکهای علم و فناوری هستند که در تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده در جامعه می‌توانند نقش محوری و موثری ایفا کنند.

فاضل زاده، غالب شدن گفتمان علم و فناوری را در کشور ضرورت امروز جامعه عنوان کرد و گفت: هم اینک نیازمند نهادینه شدن گفتمان علم و فناوری به عنوان گفتمان اصلی و نهادینه شده کشور هستیم که برای تحقق آن، توجه به اقتصاد مبتنی بر دانش و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان ضروری است.

فرصتهای ایران در برگزاری هجدهمین کنفرانس

دبیر اجرایی برگزاری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارکهای علم و فناوری آسیا در شیراز، به فرصت ها و چشم انداز پیش روی ایران در بهره براری از مزیت های برگزاری آن در کشور اشاره و تصریح کرد: این کنفرانس فرصتی است که مدیران و کارشناسان کشور می‌توانند به صورت رو در رو با مدیران موفق حوزه علم و فناوری به صورت بی واسطه تبادل نظر کنند و از کارگاه‌های آموزشی که در این راستا در نظر گرفته شده، بهره‌برداری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: طرح چالش‌های حوزه مدیریت فناوری و گرفتن ایده‌های راهگشا، ایجاد بسترهای مناسب برای ایجاد شبکه‌های بین‌المللی فناوری با محوریت جمهوری اسلامی ایران، تشویق و ترغیب پژوهشگران به نوآوری و تبدیل ایده به محصول درمحیط های پژوهشی، معرفی توانمندی‌های علمی و فناوری جمهری اسلامی ایران و آشنایی با دستاوردهای مدیریتی مراکز علمی و فناوری سایر کشورهای آسیایی از جمله دیگر فرصتهای برگزاری این کنفرانس است.

تفاوت کنفرانس شیراز با دوره های گذشته

فاضل زاده، به تلاش صورت گرفته از سوی گروه برگزار کننده این کنفرانس برای افزایش کیفیت برنامه‌های در نظر گرفته شده در چهار روز برپایی آن اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس علاوه بر ارائه تحقیقات محققان در قالب مقاله، بخش جدیدی با عنوان نشستهای تخصصی تجاری سازی فناوری پیش بینی شده است که در آن تعدادی از استادان برجسته و متخصصان تجاری سازی فناوری کشور و جهان به ارائه تجربه ها و نظرات خود در این حوزه خواهند پرداخت.

رییس پارک علم و فناوری استان فارس، حرکت به سوی تجاری سازی فناوری را در این کنفرانس از دیگر ویژگی های بارز آن بر شمرد و گفت: برای نخستین بار است که در این کنفرانس به اهمیت موضوع تجاری سازی فناوری در کنار نشست ها و جلسات تخصصی توجه شده است که با استقبال پارکهای علم و فناوری در آسیا رو به رو شده است، چرا که این ایده می تواند اطلاعات ارزشندی در خصوص تجاری سازی فناوری در اختیار متخصصان و شرکتهای دانش بنیان کشور قرار دهد و برخی از چالش های پیش روی تجاری سازی را برطرف کند.

به گفته وی، در این سخنرانی‌ها چهره هایی چون «پروفسور کیم» از دانشگاه یونگ کره جنوبی، «پروفسور نایفه» از دانشگاه الینویز آمریکا، «پروفسور فلیپس» از دانشگاه نیویورک آمریکا، «پروفسور گودرز احمدی» از دانشگاه کلارکسون آمریکا و نیز تعدادی دیگر از استادان برجسته علم و فناوری جهان حضور خواهند داشت.

حمایتهای وسیع بین المللی از برگزاری کنفرانس در ایران

فاضل زاده از حمایت وسیع بین المللی صورت گرفته برای برگزاری این کنفرانس در ایران و شیراز خبر داد و افزود: اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای منزوی کردن ایران در عرصه‌های مختلف از سوی برخی کشورها به انجام رسیده است، اما برگزاری کنفرانس بین‌المللی پارک های علم و فناوری تمامی این تلاش‌ها را خنثی کرده است.

وی ادامه داد: کنفرانس پارکهای علم و فناوری آسیا به صورت سالانه برگزار می‌شود و در هر کنفرانس میزبانان دو سال آینده آن انتخاب می‌شود که در کنفرانس سال 2013 که در کره جنوبی برگزار شد، ایران و روسیه تقاضای میزبانی خود را ارائه کردند که به اتفاق آرا ایران و شهر شیراز به عنوان میزبان برگزیده شد.

وی ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، کمیسیون ملی یونسکو (سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد) و همچنین سازمان اسلامی آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) از جمله حامیان برگزاری این کنفرانس بوده‌اند.

دبیر اجرایی هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارکهای علم و فناوری آسیا به برنامه‌های پیش بینی شده در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: برگزاری پنج سخنرانی کلیدی، چهار کارگاه آموزشی، پنج نشست تخصصی تجاری سازی فناوری در حوزه مدیریت پارکهای علم و فناوری و برپایی نمایشگاه دستاورهای شرکتهای دانش بنیان در قالب 50 غرفه از برنامه‌هایی است که در این زمینه پیش بینی شده است.

دریافت 70 مقاله از 10 کشور جهان برای ارائه در کنفرانس

رییس پارک علم و فناوری استان فارس، از فراخوان ارسال مقاله با محورهای تعیین شده در کنفرانس به کشورهای شرکت کننده خبر داد و افزود: تاکنون با فراخوان ارائه شده، 70 مقاله از 10 کشور به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد پس از داوری‌های صورت گرفته، تعداد 35 مقاله برای ارائه کامل برگزیده شده‌اند که از این تعداد نیز 25 مقاله برتر برای ارائه شفاهی در کنفرانس انتخاب می‌شوند.

وی به عناوین محورهای تخصصی این کنفرانس اشاره و خاطرنشان کرد: در نشستهای تخصصی تجاری سازی محورهایی از جمله انرژی‌های پاک، فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، هوانوردی پاک و نانو فناوری مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha