• جمعه / ۱۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93091408534

پایان ساخت رصدخانه بین‌المللی کاشان تا چهارسال آینده

پایان ساخت رصدخانه بین‌المللی کاشان تا چهارسال آینده

مدیر طرح رصدخانه ملی ایران گفت: انتظار می‌رود با حمایتهای دولت تدبیر و امید کار ساخت و تکمیل رصدخانه بین‌المللی کاشان تا چهارسال آینده به اتمام برسد.

مدیر طرح رصدخانه ملی ایران گفت: انتظار می‌رود با حمایتهای دولت تدبیر و امید کار ساخت و تکمیل رصدخانه بین‌المللی کاشان تا چهارسال آینده به اتمام برسد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، رضا منصوری در نشست «توسعه علمی، بنیان توسعه» که در کاشان برگزار شد، اظهار کرد: رصدخانه بین‌المللی در هشت کشور دنیا ساخته می‌شود که کشور ایران و شهر کاشان دارای یکی از این هشت پایگاه رصدخانه بین‌المللی جهان است.

وی افزود: ساخت رصدخانه ملی، یک همت بزرگ است، محققان ایرانی، رصدخانه ملی را می‌سازند تا نسلهای آینده، خود را باور کنند و به این عزت خود افتخار کنند.

وی افزود: مقدمات ایجاد رصدخانه ملی، در سال 82 آغاز شد و پس از اندازه‌گیری بیش از 40 قله کوه در مناطق مختلف کشور 12 سال طول کشید تا منطقه کامو کاشان، به عنوان مناسبترین قله برای استقرار تلسکوپهای حرفه‌ای نجومی انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه رصدخانه بین المللی کاشان در خاورمیانه بی نظیر است، خاطر نشان کرد: بواسطه این مکان نجومی می‌توان یک پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند با کشور ایران بوجود آورد.

مدیر رصدخانه ملی ایران، قله گرکش در ارتفاعات شهر کامو کاشان را جزو بهترین قله‌های نجومی جهان دانست و گفت: این مکان باعث شده که رصدخانه بین‌المللی کاشان به پیچیده‌ترین و بزرگترین فناوری نجومی جهان با قابلیتهای رصدی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 80 تن تجهیزات به بالای قله گرکش انتقال داده شده است، گفت: برای تسریع در عملیات ساخت این رصدخانه جاده 11 و نیم کیلومتری از شهر کامو تا محل رصدخانه باید آسفالت شود که تاکنون هفت کیلومتر آن اجرا شده است.

منصوری ابراز امیدواری کرد: با حمایتهای دولت تدبیر و امید کار ساخت و تکمیل رصدخانه بین‌المللی کاشان تا چهارسال آینده به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: موقعیت جغرافیایی ایران، برای رصد و نجوم، یک موقعیت استراتژیک است که می‌تواند پس از تکمیل این طرح، برای استفاده منجمان کشورهای خارجی اختصاص داده شود و این فرصتی است که باید، غنیمت شمرد و امکانات لازم خدماتی را فراهم کرد.

بنیانگذار انجمن فیزیک ایران در ادامه گفت: متاسفانه ما ایرانیان بیش از آنکه از تفکر استفاده کنیم، فقط دیده و شنیده‌ایم. ولی پیچیدگی‌های توسعه علم را باید شناخت و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

منصوری گفت: علم، همان کتاب خواندن و بلد بودن مطالب مکتوب نیست، درس خواندن، برای آماده کردن نسل‌هاست تا درست و پیچیده فکر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha